Krönika som ratades av happymtb.org
Hej alla kära läsare. Förlåt att jag inte har uppdaterat på ett tag. Det har faktiskt en god anledning. Jag hade hoppats att kunna skiva en kort uppdatering idag på förmiddagen om att jag blivit publicerad av en annan webbsite. Som ni kanske redan sett så frågade en av redaktörerna på http://happymtb.org/ för någon dag sen om jag ville bidra med en krönika om politiker som är ute och cyklar eller inte eller hur man nu ser det. Tyvärr var detta inte förankrat med övriga (konservativa) redaktionen som ansåg att man inte kunde publicera en politisk krönika eftersom man aldrig gjort det tidigare. All heder åt den redaktör som försökte förnya, skam åt er alla. Nedan följer krönikan som jag ägnade igår kväll åt att plita ner och som ändå ratades av happymtb.org:
Äntligen är politikerna ute och cyklar
Media rapporterade i dagarna om ett nytt och för Sverige helt radikalt förslag. Politiker vill göra det lättare för cyklister att ta sig fram genom att tillåta högersväng mot rött och cykling mot enkelriktat. Jag som cyklist måste ju säga att jag tycker att det inte är en dag för tidigt. Under hela den moderna historien har bilen alltid stått i främsta rummet när det gäller utformandet av lagar, regler, och infrastrukturella lösningar. Cyklister har fått nöja sig med den lilla plats som eventuellt råkar bli över, undermåliga cykelbanor och regler som inte går att följa eftersom cykeln inte ens liknar en bil.
Men denna inskränka inställning ska det nu alltså bli ändring på!
För mig markerar förslaget spridningen av ett nytt tankesätt. En begreppsvärld där man låter cykeln ta mera plats och ger cyklisten bättre möjligheter att ta sig fram. Ja, det är bara en formell petitess, det här förslaget. Jag vet att cyklister redan kör mot rött när det finns luckor i trafiken. Men jag tror det markerar att ett nytänk börjar sprida sig. Till och med till politikerna.
Tyvärr är inte alla lika entusiastiska som jag. Många är de som menar på att detta enbart kommer bringa kaos och katastrof till världen. En majoritet verkar istället vara för att förbjuda cyklister! Antagligen är dessa bilister som aldrig någonsin suttit på en cykel sedan de köpte första moppen för 40 år sedan. Det fanns till och med dem som menade på att man borde tillåta jakt på dessa ”trafikens marodörer” som de menar att cyklister är!
Det är ju så att man blir rädd. Om det är något man borde förbjuda i innerstäder så är det väl privatbilar? Hur många dör årligen till följd av luftföroreningar? Hur många får olika besvär till följd av bullret? Hur många dör av sjukdomar relaterade till stillasittande livsstil? Hur många dör eller skadas på grund av rattfylleri, fortkörning och mobilpratande under körning? Nog för att cyklister utnyttjar luckor för att komma fortare fram, och trottoarer när cykelbanan upphör av någon ologisk anledning, men vi är definitivt inte de värsta trafiksyndarna i världen.
Det skulle ju dessutom kunna finnas en förklaring till de olyckor som sker. Fullkomligt idiotisk dragning av cykelbanor, fotgängare som envisas med att använda även cykelbanan som sin personliga trottoar, bilister som inte har tillräcklig uppsikt... Listan kan göras lång. Jag har mer än en gång hållit på att bli påkörd där jag som cyklist haft företräde. Om bilister tycker att det är otrevligt att ha cyklar nära bilen så vill jag lova att det inte är någonting emot att ha mängder med bullriga och dödliga plåtlådor omkring sig, med endast några centimeter tillgodo mellan bilar och fotgängare. Om man till detta lägger att bilister gör helt makalöst farliga och otrevliga omkörningar så blir cyklistens perspektiv kanske något tydligare.
Det är väldigt lätt att vara fördömande utan att ha egna erfarenheter. I den trygga bilen är det svårt att förstå varför cyklister ibland pekar finger eller ständigt hamnar där de egentligen inte får vara. Hade cykelbanan prioriterats när man drog vägarna hade cyklister inte konsekvent behövt cykla mot rött för att alls kunna ta sig fram på ett säkert sätt. En tydlig separering mellan gående och cyklister, dvs mer än en vit linje, hade också inverkat positivt. Majoriteten av olyckor med cyklister inblandade sker just på kombinerade cykel/gångvägar. Många kanske säger att nu är politikerna helt ute och cyklar, men jag vill omformulera det hela. För cykeln eller att cykla är ingenting dåligt. För mig är det så att politikerna slutat vara ute och åka bil, och ÄNTLIGEN börjat cykla!