Det här med betyg

Ett av de nya recepten i den borgerliga skolpolitiken är införandet av fler betygssteg och hårdare kriterier. Man vill också införa en siffra för skolk i terminsbetygen. Allting syftar till att förklara för eleverna att det är DERAS FEL att det gått som det gått med svensk skola och resultaten. Men frågan är om det verkligen är så. Vi har tidigare sett granskningar av Aftonblaskan som visar på att läraryrket inte attraherar duktiga människor, att skolmaten är katastrof, att studiemiljön är under all kritik i vissa skolor, att elevers situation i många fall är horribel. Jag kan idag presentera ett case som visar på ytterligare en katastrofal brist.

En person i min bekantskapskrets berättar följande i sin blogg:

"Idag var dagen skit. Känns som det mesta jag skriver nu är negativa saker, men det är väl en sån period. Jag fick reda på att jag får IG i en kurs för att min lärare inte fått in en av alla uppgifter i början av kursen, men inte sagt nåt till mig? Jag lämnade in uppgiften redan då såklart, men eftersom hon inte sett den får jag IG i hela kursen. Det berättade hon för mig genom ett mail som jag fick 10 minuter innan betygen sattes för oss som tar studenten."

Med andra ord får ELEVEN underkänt för att LÄRAREN slarvat. I hela grundskolan och gymnasiet saknas en viktig komponent. Det är rättssäkerhet. ALL annan myndighetsutövning granskas noggrant och kan överklagas. Jag kan överklaga ett så trivialt beslut som vilken färg grannen vill ha på huset om jag önskar. Jag kan hindra bostäder att byggas (och då presumtivt förstöra min utsikt eller liknande) genom att överklaga. Jag kan överklaga min P-bot, min fortkörningsböter, ja, allt. Utom mina betyg. Trots att betygen är det enskilt viktigaste dokumentet för många inför sökningar till gymnasiet och sedan högskolan. Ett bra betyg och ett dåligt kan betyda skillnaden mellan läkarlinjen och lärarlinjen. Det kan betyda skillnaden mellan Industriell Ekonomi och Beteendevetare. Det hemska är att ett bra betyg och ett dåligt betyg inte sällan bestäms av om läraren gillar eller ogillar dig som person. Eller som i det här fallet, avgörs av lärarslarv.

Och trots att detta dokumentet är så viktigt och påverkar så mycket av vår framtid, trots att det ofta sätts med sådant godtycke, trots att konsekvenserna kan vara så stora är det det enda som inte kan överklagas. Det enda som inte granskas. Det är sjukt. Det är tragiskt. Och det är framför allt orättvist och rättsosäkert.

Jag tycker att alla har rätt till ett rättvist betyg. Betyg ska inte bero på personliga relationen till läraren. Inte heller på lärarens missar. Betygen ska reflektera ens förmågor i olika ämnen och ingenting annat. Därför måste vi införa ett sätt att kvalitetssäkra betygssättningen och kontrollera att den sker på rätt grunder. Vi måste som ett led i denna kvalitetssäkringen också införa rätten att överklaga betygen och ärendet ska granskas av oberoende part som inte har några kopplingar till skolan, eller eleven. Alla elever har rätt till rättvisa betyg. Så enkelt är det!

 

På grund av hänsyn till den pågående processen mellan min bekante och aktuell skola kan jag inte publicera länk till bloggen där detta står skrivet, men jag kommer så fort den är färdig att lägga ut en länk. Så "stay tuned" som det heter...


Kommentarer
Postat av: Malva

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-11 @ 15:22:40
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: Peter H

ah, ge ett äpple till läraren, du får MVG och saken är ur världen. Hur svårt kan det vara?

Svar: Just för att betyg inte ska få den betydelsen "aha, du fjäskade för läraren" så är det ju än viktigare med rättssäkra betyg :)
Johannes Westlund

2014-01-22 @ 15:48:48
Postat av: Peter H

Det var bara ett försökt till skämt. Men allvarligt så ska du inte gå på allt som står i de s k undersökningarna media presenterar. Jag har själv jobbat 10 år i skolan och riktigt så illa är det inte. Jag tror stenhårt på betyg som en motivationshöjare, att ha ett mål att sträva emot. Det är ju vad allt går ut på sen urminnes tider, människan är skapt till att sträva mot högre höjder. Varför skulle skolan och utbildningen vara undantagen?

2014-01-22 @ 19:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0