Europas sämsta järnväg?

Den svenska järnvägen är nedgången och sliten.En allmän uppfattning verkar vara att Svensk järnväg är rätt okej, att det funkar rätt bra och att den är modern. Man har någon form av tilltro till det som är svenskt. Samtidigt inträffar varje vinter något i pricip världsunikt; att hela järnvägssystemet kollapsar och att tiotusentals resenärer drabbas av förseningar varje vecka. Detta för att det råkar falla snö och bli minusgrader! Banor i alperna har bättre driftstatistik, så att säga att vi har snö och kallt håller inte. Den primära anledningen till att den svenska järnvägen inte klarar av en så förutsägbar händelse som vintern är att underhållet är enormt eftersatt och att banorna är väldigt gamla. KTH säger på denna sida att den nuvarande "underhållsskulden", det vill säga de pengarna som krävs för att rusta upp järnvägen i ett acceptabelt skick idag uppgår till 8 miljarder kronor och att den ökar med mellan 1,5 och 2 miljarder PER ÅR.

Samtidigt säger Sveriges finansminister att "Vi har överinvesterat i järnvägar". Från regeringen finns ingen vilja att investera i järnväg. Moderaterna har gjort vad de kunnat för att fördröja och fördyra flera stora järnvägsprojekt, och fortsätter sedan på inslagen linje genom att dra ner på underhållet med mångmiljonsummor när de väl kommer till makten. Dessutom lägger de planerna på ostlänken helt på hyllan, vilket i princip lär innebära döden för projektet. Västlänken får finansieras av lokala medel istället för statliga.

Samtidigt vet vi att tåg är nära oändligt mycket bättre än bil. Friktionen mellan stålräls och stålhjul är enormt mycket lägre än gummi mot asfalt. En jämförelse i en bok som jag läste är att det krävs omkring 15 man för att dra en lastbil, och 2 man för att dra en likvärdigt tung godsvagn. Så bara genom att driva ett lok exakt lika som en vanlig bil ger enorma miljövinster. Fast järnvägen drivs i stor utsträckning av el. Centralt producerad el är effektivare än att ha flera hundra små förbränningsmotorer. Dessutom är den centralt produerade elen lättare att göra förnybar eftersom det handlar om relativt få aktörer med stora system, och energisektorn är redan föremål för diskussion och stor politisk debatt. Redan som det är så genereras mycket el från vattenkraft och kärnkraft vilket i alla fall inte släpper ut koldioxid. Kärnkraften har visserligen en annan problematik och jag förespråkar själv en avveckling, men vi ser i alla fall att den centralt producerade elen är bättre miljömässigt än den energin lastbilar drivs på, som skapas genom omiljövänlig förbränning.

Även om man inte diskuterar miljöaspekterna så kan man diskutera att viljan att använda järnvägen har ökat långt över de prognoser som gjorts. Resandet har ökat kraftigt bland annat. Svenska folket vill ha en bra järnväg att åka med över långa avstånd. En bättre järnväg skulle på allvar få bort mängder med långfärdsbussar från de svenska vägarna och mängder med personbilar. Det skulle också förkorta restiderna för hundratusentals resenärer som idag väljer andra färdsätt därför att man inte litar på att tågen ska komma fram i tid, vilket man gör med rätt god empirisk data som grund.

En ytterligare aspekt för att bemöta kommentaren Borg fäller om överinvestering är att beakta att vår järnväg projekterades i slutet av 1800-talet och större delen av det som kallas "västra stambanan" och "södra stambanan" byggdes runt år 1900. Det är alltså snart 100 år sedan vi gjorde annat än att underhålla och försiktigt ibland bygga ut lite smått, så om vi har gjort något har vi snarare UNDERINVESTERAT.

Ute i Europa ser man saken på ett helt annat sätt. I Frankrike, Spanien och Tyskland främst börjar nät av höghastighetsbanor byggas och kopplas samman. Här är järnvägen en central lösning för transportbehoven och man har en avsikt att ersätta flyget på korta och medellånga distanser. Lyckas man med det har man på riktigt gjort väldiga miljövinster.

Så vad gör Sverige?

VI STÅR OCH TITTAR PÅ! Vi satsar miljardsummor på vad jag vill kalla medeltida motorvägsprojekt och tror fortfarande att bilen är någon form av lösning. Vår regering sitter lungt uppe i Stockholm och räknar med att vi ungefär mot slutet av deras mandatperiod helt plötsligt ska ha bytt alla bilar till extremt små och miljövänliga fordon med extremt hög lastkapacitet. Till och med regeringens miljöminister verkar tro på motorvägar och bilar. Sverige behöver inte fler bilar och mer motorvägar. Sverige behöver goda och miljövänliga kommunikationer både internet och ut mot Europa. Vi behöver ett järnvägsnät som tillåter höga kvantiteter av varor och människor att färdas snabbt och punktligt, hela året om. För hur ska vi annars lösa transportsektorns skenande utsläpp och klimatpåverkan? Hur ska vi annars kunna bli ett attraktivt land för företag att etablera sig i? Om vi inte ens har löst kommunikationerna?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0