Jag vill inte inhalera era gifter!!!

Det har cirkulerat lite olika så kallade "idiotiska" eller "knäppa" motioner som behandlats under årets MP kongress. Listan kan den drivna googlaren leta upp själv. Jag tänkte bara fokusera på en motion. Den handlar om att skydda allas rätt att avstå rökning. Eller om man så vill, handlar den om att begränsa de platser man får röka på ytterligare.

Om detta kan man läsa om i Aftonbladets artikel, och är man driven kan man leta upp de ojusterade protokollet från kongressen på Miljöpartiets hemsida. Avsikten med förslaget är att se till att rökare inte står utanför entréer och sitter i busskurer och bolmar rök. Alltså förbjuda rökning på platser där folk rimligen inte kan välja om de måste passera.

Föga förvånande stämmer rökare (och en grupp anti-kontrollsamhället-sympatisörer) upp i ett ramaskri. Man menar på att det inte är ett problem, att man omyndigförklarar rökare och att om nu lukten är ett sånt stort problem så borde man ju förbjuda människor från att lukta svett, förbjuda vitlök, parfym... Skadeverkningarna trivialiseras. Man menar på att ingen reagerar på att befinna sig mitt i en bilstad, men när en stackars rökare kommer ja då är det katastrof. Några menar på att sett till antalet dödsoffer borde vi snarare förbjuda alkoholen än cigg.

Jag, som inte är något annat än en högst ofrivilligt passiv rökare, vill gå längre. Jag vill förbjuda ciggen helt. Det är otrevligt att tvingas promenera genom andras begagnade tobaksmoln och dessutom finns det faktiskt en hel del rökningsrelaterade sjukdomar som kan drabba mig trots att jag inte röker. Är jag dessutom astmatiker eller liknande kan det vara förenat med verklig fara att passera en rökare. Det mest störiga är dock när rökare ställer sig i busskurer med sina nikotinmoln när det regnar. Tack för att jag får välja mellan att utsätta mig för obehaglig och farlig nikotinrök och att stå ute i blåst, regn, väta och kyla. Jag trodde skydden var för alla, men tydligen har rökarna monopol när de så önskar.

Ett annat stort problem är nedskräpningen som följer med cigg. Vi vadar snart sagt i fimpar. De hamnar överallt på gatorna. En "städa upp"-skatt borde införas och tas ut för varje cigg om köps i handeln. Införsel av cigg skall också beläggas med denna skatt. Oavsett om införseln är 1 ciggarett eller 100 paket. Det blir ju lite extra administration så rimligt är att det ovanpå det läggs en ytterligare skatt för att bekosta kontrollerna och tullens extraarbete. Jag är som ni kanske märker väldigt trött på alla dessa fimpar som ligger överallt på gatorna, i parkerna, på gräset, i kanalerna... TILL OCH MED i en ring runt fimpmojängerna som är avsedda att deponera uttjänta ciggaretter i! Nedskräpning är olagligt och sabbar min och miljoner andra svenskas livskvalitet. Polisen kan väl ägna några helger åt att sätta dit några hundra rökare och andra som bara slänger sitt skräp där de står så att budskapet går fram. Det är inte okej att skräpa ner det offentliga rummet, utan man får lov att städa efter sig. Om var och en tog hand om sin skit så skulle det vara rent och snyggt. Det hade varit trevligt.

Jag är glad att frågan har väckts och hoppas verkligen på en fortsättning. Bort med ciggen från uteserveringar, från torg, parker, utomhuskonserter, gågator, busskurer, entéer och allt annat. För rökning dödar, inte bara missbrukaren själv, utan också andra i omgivningen. Sambanden kanske inte är bevisade ännu, men jag är övertygad om att det inte är hälsosamt att röka passivt. Därför bör vi om inte annat tillämpa försiktighetsprincipen och få bort ciggen från vår närmiljö. Förbjud ciggen nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0