Löjliga priser
På DN's webbsida kan man läsa att "SL-kortet höjs med tre chipspåsar", som då på något sätt skulle vara ett alternativt sätt att se värdet av en hundralapp enligt Stockholms finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M). Ska sanningen fram har han backat lite från just det uttalandet, men jag måste bara fråga mig var han köper sina chipspåsar? Jag köper det dubbla antalet för de pengarna, om inte mer, på ICA.
Men det var inte det jag egentligen tänkte intressera mig för. Det verkligt intressanta är inte den lite olyckligt valda chipspåse-ekvivalenten, utan en sak som konstateras lite längre fram i den löpande texten. Jag citerar:
"Enligt Stockholm City borde ett SL-kort, om det hade följt samma prisökning som andra varor sedan 1991, kosta 378 kronor. I stället kostar det från 1 september mer än det dubbla, 790 kronor."
Ungefär samma ökning beräknade min kära far att priset på kollektivtrafik i Östergötland hade ökat sen han flyttade dit någon gång under 80-talet. Samtidigt berättade han hur service, linjeutbud, och generellt alltså själva "produktvärdet" i tjänsten kollektivtrafik kraftigt minskat. Vad jag vill säga med det är att det inte bara är en Stockholmsfråga. Jag är själv inte 08, och intresserar mig inte alls för den stadens lokalpolitik (trots att den allt som oftast påtvingas oss eftersom all riksmedia är centraliserad där), utan det här exemplet belyser en nationell trend: kollektivtrafiken blir allt dyrare och allt sämre. Ingen annan produkt på hela marknaden har haft prisutvecklingen att det blivit dyrare att betala för mindre av värde. Samtidigt så tillskjuter kommunen ytterligare pengar (det kan röra sig om upp till 50% av finansieringen, enligt en stadstjänsteman i Linköping jag diskuterade saken med. Alltså kan vi anta att det verkliga priset PER MÅNADSRESENÄR i Stockholm i själva verket är minst 1000 kr, troligen mer. Då känns det skönt att man cykelpendlar. Det kostar inet en krona. Det borde fler testa. Men det löser inte problemet att kollektivtrafiken kostar flera hundra procent mer än vad den borde göra.
Jag har inget svar på hur man ska lösa det. Vad som är tydligt är att nuvarande sätt att sköta kollektivtrafiken inte gagnar vare sig samhälle, skattebetalare, budgetar eller resenärer. Oavsett vad kommunister, vänsterpartister och socialister säger så är kollektivtrafiken ännu ett misslyckat projekt staten försökt driva. Jag lägger ingen politisk värdering i det. Det är bara ett nyktert konstaterande av verkligheten som den ser ut idag, och bara en idiot fortsätter att göra på samma värdelösa sätt och samtidigt förvänta sig ett bra resultat. Alltså får vi som logisk konsekvens av vår empiri från verkligheten att vi måste tänka om och lösa kollektivtrafiken på ett annat och bättre sätt. För som det är nu så gangar inte kollektivtrafiken någon. Den blir bara dyr och dum och alla som har alternativet väljer sin bil istället. Det värsta är att jag inte kan klandra dem. Jag vet att jag väljer likadant.