När till och med MP ratar kollektivtrafiken...
"Mikaela Valtersson väljer taxi före pendeltåget" är rubriken till en artikel i svenska dagbladet. Alla som inte hänger sig åt politiska nyheter kanske inte har full koll på vem detta är, men detta ska alltså föreställa en av kandidaterna till språkrörsposten i Miljöpartiet. Historien handlar i stort sett om att hon under ett halvår åkt taxi till Riksdagen för 17000 kr, trots att hon bor 300 meter från pendeln som när den fungerar är betydligt snabbare. Hon försvarar sig med följande:
"Dels när vi diskuterade budgeten och ofta blev kvar sent på kvällarna i stan, men även när jag behövde komma i tid till voteringar i riksdagen.
(---)
Dessutom har det varit flera stopp i pendeltågstrafiken och då har det inte funnits andra alternativ."
Jag kan upplysa Valtersson om att vanliga skattebetalare normalt inte har råd att ta taxi till jobbet. En annan stor grupp som är hänvisade till kollektivtrafik är skolundomar. Båda grupperna har ett stort behov, minst lika stort som Valterssons, att ta sig till arbeten och skolor. Hur länge har inte ungdomar och andra vuxna tjatat om att kollektivtrafiken inte fungerar, och att det finns för få kvälls- och natturer? Nu när systemet slits allt hårdare och bristerna blir allt tydligare på grund av ökade passagerarvolymer så flyr till och med Miljöpartiet sina ideal och väljer omiljövänliga och fruktansvärt dyra transportmedel. Och gissa vilka som får betala kalaset? Jo, eftersom resorna gjordes "i tjänsten" som det heter betyder det att Du och Jag, vanliga skattebetalare som får sitta fast i pendeltågen och som får promenera hem efter att man missat sista bussen med en halvminut, vackert får betala notan för våra politikers vräkiga arbetspendling. Vart är Sverige påväg när inte ens Miljöpartiet litar på vår kollektiva infrastruktur, och framför allt;
VAR ÄR STORSATSNINGARNA PÅ ATT LÖSA PROBLEMEN?