Självklart ska Stockholm ha spårväg!
Det finns få saker som är så underhållande som att läsa och diskutera Stockholms infrastruktur, och med det avses då allså transportlösningar för människor. Staden är felbyggd, felprioriterad, felplacerad, trång och helt övertrafikerad. Just nu är det på tapeten att ersätta stombussar med spårväg. Som Göteborgare så kan man ju bara konstatera att det är en utmärkt idé. Spårväg har många fördelar.
Det känns inte helt motiverat att lista dem eftersom de är uppenbara. Kapaciteten ökar markant, farten kan förbättras avsevärt, spårvägen i sig skapar förutsägbarhet om vart fordon kan dyka upp, spårvagn kräver inga vingelmåner och så vidare. Priset man betalar är att det krävs att spår läggs och gator förstärks samt att spårväg aldrig kommer att få bussens flexibilitet. Det är alltså inte en lösning för alla problem, men det är ett transportslag som har sin givna plats längs stomlinjer som kräver tätare stopp och har lite färre resande än tunnelbana.
På Stockholmsvänsterns blogg diskuteras bland annat nått projekt, Spårväg syd. Jag har ingen aning om hur det ser ut där och vilka förutsättningar som finns, men en sak är tämligen klar. Spårvagn kommer kännas lyxigare, säkrare och mer komfortabelt än buss för passagerarna. Det kommer också kunna hålla högre hastigheter och göra kortare stopp. Man kan också göra en rejäl kapacitetshöjning genom att välja en lagom längd på spårvagnssättet.
Skribenten vänder blicken ut från ankdammen Sverige och kollar på andra städer som gjort andra lösningar. Och man behöver inte gå långt för att hitta revolutionerande transportlösningar. Skribenten väljer Odense. Där har man tydligen valt att kombinera satsning på spårväg med satsning på cyklism. På så sätt hoppas man kunna öka upptagningsområdet markant. Kanske kan liknande lösningar längs vissa sträckor i Stockholm fungera?
Sverige har ett problem. Vi tror att vi själva hela tiden måste uppfinna hjulet. Det finns många städer med likartade förutsättningar som redan gjort satsningar och som lyckats väl med dessa. Det är inte svårare än att kopiera dessa lösningar. Hjulet är redan uppfunnet. Det är bara att ta hit det. Självklart är inte spårväg det enda som måste göra, infrastrukturens messias, men den är en del av lösningen. Det är faktiskt en lösning som både markant ökar kollektivtraffikens attratkivitet och kapacitet samtidigt som den gör stadsmiljön avsevärt mysigare. Visst behövs tunnelbana på sina ställen, cykelbanor som hänger samman och erbjuder korta och effektiva transportstråk, elbussar som inte skitar ner lika mycket och så vidare, men spårväg behövs minst lika mycket. Självklart ska Stockholm investera i spårväg!
Några som inte är lika odelat positiva är SvD som då alltså inte kan se samhällsnyttan eftersom SL gravt missbedömt resandeökningen som spårvägar kommer medföra, denna artikel.