Avpixlat reser sig ur askan av Politiskt Inkorrekt

Jag kände sorg när det aviserades att nyhetssiten politisktinkorrekt skulle lägga ner. Det är en site som har varit en nagel i ögat på mig och på många andra. PI presenterade saker ur ett helt annat perspektiv än det mediala etablisemanget, och de var verkligen inte PK, utan PI. Jag sympatiserar inte med vad de skrev men tyckte arbetet de gjorde var viktigt. Medias uppgift i en demokrati är bland annat att förse folket med en så fullständig bild som möjligt av omvärlden. I Svergie har det länge funnits en väldigt strikt mall för vilka perspektiv som är okej, vilka fakta som inte får tas upp eller diskuteras och så vidare. Det har tyvärr funnits många åsikter och perspektiv som upphöjts till okränkbara sanningar och ett ifrågasättande av dessa "sanningar" har vid olika tillfällen lett till diverse ganska tråkiga konsekvenser för de som gjort dem.

Men PI var alltså inte slutet. Ur askan ska en ny site resa sig som ska ta vid där PI slutade. Avpixlat är namnet. Det känns fantastiskt att nyhetsvärlden börjar bli friare. Det är inte längre förenat med extremt stora kostnader att ge ut sin bild av verkligheten. Avpixlat är en av många aktörer som idag bidrar till att förändra nyhetsrapportering och människors bild av världen. Jag började med bloggning för knappt tre kvartal sedan om jag inte räknar fel. Under resans gång har jag lärt mig mycket. Jag har insett att det som står i tidningen inte definitionsmässigt är den sanna bilden utan att även tidningarna vinklar nyheter och anlägger subtila ideologiska perspektiv. Min mediakonsumtion har radikalt förändrats. Jag läser idag ofta bloggar om nyheter och intresserar mig mer för kommentarer till artiklarna. Med internet har det blivit möjligt att på ett helt annat sätt dela med sig av sitt eget perspektiv och ta del av andras. Journalister har inte längre tolkningsföreträde. Det känns bra. 3e statsmakten har blivit hela folket, inte bara tidningar med starkt kapital i ryggen. Det känns som att internet ger förutsättningar för yttrandefriheten på ett helt nytt sätt. Jag sympatiserar som sagt inte med alla bilder och alla saker som skrivs. Men jag är villig att dö för allas lika rätt att framföra dem. Jag tror att alla dessa nya perspektiv och vinklingar som företräds tillför något till debatten och samhället. Jag tror det är bra att det finns alternativ media som vågar utmana etablerade tidningar, statsmedia och television. Man har inte mer rätt för att man betalas av Bonniers. Och jag tror det är viktigt att alla får komma till tals!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0