Månadens eller veckans politiska skandaler

Jag lovade mig själv att aldrig blanda mig i Juholts-katastrofen, och jag lovade mig själv att inte blogga om Bildt. Men det finns ju inget annat att blogga om typ. HELA BLOGGSFÄREN i Sverige håller på och tjafsar Juholt och Bildt. Man tar sig för pannan. Var det politik eller personangrepp vi politiska bloggare skulle syssla med? Går politisk bloggning ut på att smutskasta på sann sanlådenivå? Tydligen, så det är bäst att jag också drar mitt strå till stacken då...

Först om Juholt då. Lekfarbrorn borde avgå, men inte för att han eventuellt hypotetiskt har fått mer pengar än vad han borde utan för att han är helt oförmögen att driva en politisk linje konsekvent. Problemet med Juholt är att det inte går att lita på vad han säger. Han byter åsikt snabbare än jag hinner byta övertröja. Jag och svenska folket kan inte basera ett riksdagsval på ifall partiledaren verkar vara trevlig och duktig på att leka med småbarn. Vi behöver kompetens och en politisk tydlighet. Det saknas helt hos Julholt och han är därför en belastning för partiet. Alliansen reviderar förvisso sina åsikter, men man säger inte JAS-plan på måndagen, bordningsstyrka utan fartyg på tisdagen och ingenting alls på onsdagen. Man gör inga helomvändningar och alliansens politik är tydlig även om den justerats för att passa in i den finansiella verkligheten, alltså man senarelägger vissa reformer. Med Juholt känner jag inte samma trygghet. Han kommer skrika 6 miljarder till skolan ena veckan och 20 miljarder till sjukvården andra veckan och hans budget kommer att behöva revideras på dagsbasis. Det funkar inte att ha en sådan politiker.

Däremot tycker jag det är synd att förundersökningen mot honom lades ner. Det visar på att man inte är intresserad av att granska bidragsfusk om man är politiker, medan däremot sjuka, arbetslösa och studerande ska kollas stenhårt. Det bidrar till att undergräva förtroendet för politiken som helhet och det tror jag kan visa sig vara ett allvarligt misstag. Det hade varit viktigt principiellt att driva saken så långt det gick. Det finns dock något som är bra i hela den här historien. Svenska folket har förhoppningsvis slutligen fått upp ögonen för att riksdagspolitiker förskingrar våra skattepengar och ger sig själva orimliga förmåner. Det råder en bred politisk enighet om att 2 mandatperioder ska köpa en fri från arbetslinjen och garantera en pension som är högre än de flesta lönerna i Sverige på livstid. Det råder vidare bred enighet om att politiker ska få hjälp med hyran trots ungefär 50 000 i lön. Och så vidare. Däremot tror jag att det råder bred folklig enighet om att detta är förkastligt och det är ett svek mot svenska folket som visar på den bristande politiska moralen att man inte driver den frågan alls. Det finns inget parti som driver frågan. Detta kan om det vill sig illa göra folk riktigt förbannade, folk som idag får kämpa för att få ihop till hyran och måste skatta bort över halva lönen, och det kan bli otrevligt.

Se då om jag tillåts gå in på Bildt och hans påstådda inblandning i ett företag han aldrig någonsin haft att göra med. Det verkar som att både journalister och många politiker missat kurserna i ekonomi, eller aldrig ens läst dem. Bildt har ägt andelar i Lundin Petroleum, och familjen Lundin har ägt andelar i Lundin Petroleum, och Bildt har tillsammans med bland annat familjen Lundin tydligen suttit i styrelsen. Gör detta på något sätt att Bildt är ansvarig eller kan förväntas ha kännedom om vad familjen Lundin har för förehavanden utanför Lundin Petroleum? Svaret är nej. Bildt är skiljt från familjen Lundin och Africa Oil som Lundin äger via två familjestiftelser är inte kopplat till Lundin Petroleum. Alltså kan inte Bildt vars ansvar måste begränsas till det som man kan veta från Lundin Petroleums styrelse, dvs organisationen nedåt eller rakt uppåt. Jag har gjort en fin bild för att visa vad jag snackar om lite mer visuellt. De röda strecken är avgränsare, de är egentligen en logisk konsekvens av alla svarta streck. Från en given position, säg "Bildt", kan man se Lundin Petroleum, men inte några av familjen Lundins övriga bolag. Det ä väl tekniskt möjligt att han ägde andelar i andra av Lundinfamiljens bolag, men det relevanta är att han inte ägde ett bolag som kan "se" familjestiftelserna, som i sin tur kan se Africa Oil.

Vad hela kampanjen i tidningarna går ut på är att blanda ihop begreppen "Lundin Petroleum" och "Familjen Lundin" och få det till att eftersom Bildt varit inblandad i "Familjen Lundin"s förehavanden som är skiljda från "Lundin Petroleum"s förehavanden. Ett klassiskt exempel på hur man blandar äpplen och päron. Bevisföring tycks inte heller ha stått på journalister och tyckares scheman. Det visar också att man inte vet hur bolag fungerar. En ägare A har inte kännedom om ägare B's övriga affärer i andra bolag. Så enkelt är det.

Och dessutom så upphörde Bildts band till Lundin Petroleum år 2006. Det är 5 år sedan. Hela historien dras upp i samband med journalisthistorien så jag måste väl kommentera den med. Man anklagar Bildt för att inte hjälpa två svenska journalister. Två journalister som har skitit i en suverän stats lagar och medvetet utmanat den staten för sina egna syften. Frågan blir egentligen om presskort ger juridisk immunitet i utlandet. Ska utrikesminstern verkligen försöka sätta sig över ett annat lands lagar? Måste inte den processen ha sin gång? Man anklagar utrikesministern för att inte agera, men frågan är om han alls ska agera. De där journalisterna har betett sig sällsynt dumt och de visste från början att de gjorde det. Jag är varm anhängare av personligt ansvar. Jag ser inte att Sverige har något som helst ansvar eller någon som helst skyldighet att hjälpa förbrytare. Sen när domen har fallit kan man diskutera om Bildt ska försöka få till stånd en utlämning så att straffet kan avtjänas i Sverige. Men just nu ska processen ha sin gång. För journalister är inte juridiskt immuna och man får inte bete sig hur som helst som besökare i en annan stat. Frågan är om dessa journalister inte borde åtalas för att ha misshandlat Sveriges internationella anseende och ära? De har dragit skam över sveriges journalistkår och hela nationen. Bra Bildt att du vågar stå på dig och låter processen ha sin gång!

Alla anklagelser mot Bildt faller platta när man kollar upp det. Granskar man anklagelserna under lupp så ser man snabbt att substans saknas. Bildt är sannolikt Sverigs genom tiderna mest kompetenta utrikesminister. Om han vill sitta kvar så tycker jag att Sverige och folket ska vara riktigt tacksamma gentemot honom. Det finns få ministrar som jag litar på lika mycket som Carl Bildt. Jag litar på att han bär ansvaret med att sköta utlandsaffärerna och föra Sveriges fana i de internatonella rummen. Och detta är ju för övrigt den yttersta frågan i smutskastningskampanjen. Kan vi lita på Bildt? Jag anser att, ja det kan vi. Han har den bästa meritlistan för jobbet med både politisk erfarenhet, internationell erfarenhet och affärserfarenhet. Han om någon har goda alternativ till en politisk karriär. Men han väljer att ställa upp för Sverige. Det beundrar jag honom för i tider som dessa när dreven går för att misskreditera honom och behandlar honom som skit under skoklacken. Ansvariga borde åtalas för ärekränkning. Den journalistiska kvaliteten är så låg att det finns skäl att sätta hela journalistkåren under lupp. Den tredje stadsmakten börjar visa sig allt mer inkompetent att sköta sitt jobb. Faktagranskning och djup har bytts mot felstavade nätupplagor i klass med söndagslektyr. Man tar sig för pannan... SKÄRPNING SVERIGE!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0