Miljösmarta val är tydligen inte för alla

På Facebook finns ett ytterst intressant dokument. Eller ja, jag vet inte vad det kallas med facebooktermer, men det är alltså lite som en artikel, fast på facebook. Där berättar Erik Ljungberg om hur det är att åka med Västtrafik i Göteborg som rullstolsbunden och hans kamp som pågått i 14 år att få ta sig runt i samhället på samma villkor som vem som helst annars.

1979 kom tydligen en lag som fastslog att alla, även rullstolsbundna, ska kunna åka kollektivt. Det är över 30 år sedan. Trots detta har Västtrafik inte skapat förutsättningar för alla att åka. Ljungberg genomförde en statistisk undersökning som visade att 75% av resorna med Västtrafik krånglade på ganska grundläggande och fundamentala punkter. Det gick inte för honom att ta sig ombord på  fordonen, eller så strulade avstigningen så att han hamnade i fel stadsdel, eller så fällde inte stolen vid rullstolsplatsen upp sig så att han inte fick plats att åka. Det rör sig alltså inte om småfel som avhjälps genom lite smidighet utan om rejäla brister! Detta tillsammans med mycket annan information har han väldigt öppet erbjudit Västtrafik att ta del av och utnyttja, helt utan ekonomisk ersättning för det omfattande arbete han gjort.

Då kan man ju tänka sig att Västtrafik tackar, tar emot och löser problemen, men nej. Kollektivtrafiken är en bransch för sig. Man skiter fullständigt i honom och vägrar att ge honom den service han har rätt till enligt lag. Istället hänvisas han i realiteten till att ta färdtjänst, taxi eller bil. Det är tre alternativ som skitar ner miljön värre och skapar mer trängsel på våra gator, två stora problem i det urbana samhället. Det är inte bara de sporadiska resenärerna man inte vill ha på sina fordon, inte heller handikappade ska beredas plats. Handikappade behöver man inte ens jaga med höga priser. Det räcker att se till att fordonen lider av "tekniska fel" så slipper man dessa förhatliga resenärer. Man skiter i att man agerar i strid mot rådande lagstiftning och att man bidrar till att göra samhället mer omiljövänligt och ohållbart.

I min värld ska företag som håller på så där inte få finnas. Jag vill uppmana till en offensiv bojkott av kollektivtrafik. Ta cykel, ta bil, ta moppe eller vad som helst som inte är kollektivtrafik. Visa att om ett företag skiter i sina kunder så skiter kunderna i dem. Kunden har ALLTID rätt. Kräv vidare av politiker att sluta våldföra sig på våra skattemedel och ösa ner dem i så fruktansvärt kundförktande företag. Det gynnar inte någon "allmännytta". Det gynnar inte någon utom VD-plånböckerna. Västtrafik borde dessutom stämmas för att de inte följer lagen trots att den funnits i 30 år. Det måste väl anses som skälig tid att ställa om?

För att ingen ska få för sig att alla som kommer proteståka bil gör det för att de är bekväma och aldrig kommer nyttja kollektivtrafken ändå föreslår jag att alla bilåkare sätter banderoller på bilen "Jag tar bilen i protest mot kollektivtrafikens krig mot sina resenärer - jag byter så fort det blir vapenvila". Kan ingen driftig och intresserad läsare utveckla ett klistermärke av lämplig storlek (jag tänker ungefär hela ena sidan av bilen) som man kan köpa? För pengarna kan vi starta lobbyistverksamhet i syfte att skapa en tillgängligare kollektivtrafik för ALLA.

Jag protestcyklar i ur och skur som bekant här på min kant. Jag vill verkligen uppmana er att göra mig sällskap. Känslan av att cykla förbi bilköer på morgonen är euforisk. Det gör en hel dag betydligt härligare och bättre. När ni väl börjat så kan vi tillsammans kräva bättre förutsättningar för oss klimatsmarta cyklister också. Med lite tur så tar västtrafik och andra kollektivtrafiksansvariga sitt förnuft till fånga och börjar lyssna på sina kunder istället för att förklara krig mot dem. Det skulle samhället vinna på.

För övrigt här är Västtrafiks officiella svar:
"Du har rätt. Trots stora insatser från Västtrafik och andra aktörer finns det fortfarande brister när det gäller tillgängligheten i kollektivtrafiken. Det är vi på Västtrafik inte alls nöjda med. Men något har ändå hänt under årens lopp. För tio år sedan var bara 16 procent av våra cirka 2000 fordon försedda med ramp, idag är den siffran uppe i 91 procent. Hållplatsutrop finns på 68 procent av våra fordon och beräknas vara fullt utbyggt under nästa år. Vi har infört ledsagarservice på 65 terminaler runt om i Västra Götaland och inom kort lanserar vi en ny reseplanerare som ska göra det enklare för funktionshindrade att resa kollektivt. Vi arbetar kontinuerligt och målmedvetet med dessa frågor och ger oss inte förrän vi nått vårt mål om full tillgänglighet.

I det fortsatta arbetet vill vi gärna ha en fortsatt dialog med alla som är engagerade i frågan. Det är en förutsättning för att vi ska lyckas. För den som vill veta mer rekommenderar vi slutrapporten för Fokus 2010 som ni hittar under rubriken Att resa med funktionshinder på vår hemsida, där finns hela vårt arbete för tillgänglighet dokumenterat."

Min kommentar:
Lagen har funnits i 30 år och ni kan bara erbjuda synskadade hållplatsutrop på 68% av er fordonsflotta. Är det bra? Lagen har funnits i 30 år och ändå saknas ramper på nästan 200 fordon. Skärpning. Lagen säger att ALLA ska kunna resa. På 30 år ska siffrorna vara mellan 98% och 100%, annat är under all kritik. Skulle det vara okej att säga "jo, den här lagen har ju funnits nu i 30 år, och som vi ser så har vi bara "white only"-skyltar i 30% av våra fordon"? SKÄRPNING!

Ett talande citat till appropå ämnet:
‎"Om jag väljer att åka med Västtrafik och inte kan uppvisa giltig biljett blir det genast böter, men om jag står i kylan med en giltig biljett och Västtrafik inte kan uppvisa ett fordon....vad händer då?!"

- Ja... Vad händer då??? Skyldigheterna går tydligen bara åt... ett håll i den här branschen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0