Zebra-lagen föreslås omfatta även oss cyklister av MP!

Det är väl knappast så att någon är förvånad över att MP föreslår denna lagändring. MP tycker om cyklar massor och mindre om bilar. När jag läser ledamoten som la förslagets artikel på newsmill minns jag varför jag en gång kallade mig miljöpartist. Ideologiskt har jag ju inte heller svängt så värst mycket i miljöfrågan, men kommit på kant med att MP envisas med att leka sossar. Men miljön är ju inte blockpolitisk, så där kan jag och MP komma bättre överens.

Det handlar alltså om den (ö)kända så kallade "Zebra-lagen". Om det är någon som läser här som är uppväxt under 2000-talet och som alltså inte riktigt upplevt införandet eller av något annat skäl inte vet vad det är så handlar det alltså om att bilister ska väja för gående och inte tvärt om vid övergångsställen. Nu är det alltså på förslag att utvidga detta så att även cyklister har företräde framför bilar när de korsar bilvägar på cykelöverfarter.

Detta är ett förslag som möts av skarp kritik från bilister. Jag har roat mig med att försöka summera upp argumenten:

1. Bil är större, tyngre, hårdare och farligare - alltså ska allt annat väja för bilen.

2. Cyklister cyklar så illa att cyklism borde förbjudas helt, eller i alla fall absolut fortsatt underordnas bilen.

3. När det står 50km/h och bilen framförs i 50km/h så går det inte att hinna upptäcka en cyklist och stanna.

4. Att hindra biltrafiken är en miljöbelastning eftersom trafiken blir ryckigare.

Har jag glömt något? Är osäker på om jag fick med allt. Men de flesta argument jag läst är varianter av ovanstående. Det är både hysteriskt och skrattretande. Vissa har tydligen fått för sig att det är en rättighet att hålla maxhastigheten utan hänsyn tagen till omgivningen och hur den ser ut. Hört talas om vårdslöshet i trafik? Undra om de har funderat över att antalet bilar skulle öka markant på gatorna om cyklismen helt förbjöds? Märkligt att man rättfärdigar mord med att det minsann är alla andras skyldighet att hålla sig undan vansinnesfärderna genom centrum. Och miljöaspekten... Skärpning. Man tar sig för pannan. Ska bilister börja snacka om miljöansvarstagande? Det är svårt att inte se det komiska i det. Hur kan man hävda att man vill kämpa för miljön i en plåtburk som tar 5 kubikmeter olja bara att producera och som väger över ett ton och alltså skitar ner nått enormt för att driva?

Sure, jag kör också bil ibland. Bilen är bra för längre resor. Men i stadstrafiken så måste bilen underordnas mer stadslivsanpassade transportslag. Om jag ska in i Göteborg och krångla så tycker jag att det inte är mer än rätt att det är mer komplicerat för mig som bilist än för cyklister. Jag tycker det är bra om cyklister ges företräde. För dessa bidrar till en säkrare trafik och en renare stad med trevligare miljö.

Jag har dock börjat märka av en grej. Många politiker och tjänstemän som sitter och planerar trafik har fått för sig att cyklism är någon slags förströelse som man gör på lördag/söndag på sommaren när man ska ut och vara "nyttig" och cyklar längs Avenyn och köper en glass, flanerar lite runt kungsportsplatsen och dricker en latte innan man i maklig takt cyklar tillbaka till lägenheten ett par kilometer bort.

Det funkar inte så. Cyklism är pendling. Det handlar om att ta sig från punkt A till punkt B, helst så snabbt som möjligt. På en bra cykelväg som är rak och lagom bred och välseparerad från gående håller man lätt höga hastigheter. Problemet är ju då att majoriteten av cykelvägarna är planerade för 2 månaders promenadcykling på sommaren. Idiotisk placering, minimal bredd, mitt bland fotgängare och guppigt och massor tillfälliga vägarbeten som tar månader innan de försvinner. Det går knappt att hålla promenadtempo. Det fungerar inte då. Det är verkligen inte att skapa förutsättningar för cykling.

Cykel är något som fungerar året om bara man vill. Det som krävs är väl underhållna cykelbanor som möjliggör effektiv pendlingscykling. Personligen spånar jag just nu på en lösning med 3 fält där det mittersta kan användas som omkörningsfält för cyklister i båda riktningarna. Totalbredden på lösningen blir inte större än en ordinär bilfil och motsvarar alltså en coolare 2 till 1 väg för cyklismen. Aja, det var en parentes. Något som jag tror skulle kunna öka cyklismens popularitet är om man skapar bättre parkeringar för cyklar än för bilar. Varför inte ha cykelparkeringsgarage på strategiska punkter? Självklart placerat bättre än bilparkeringar. Jag tänker typ Nordstan. Tänk om man kunde köra rakt in genom en port och hamna mitt i ett parkeringsgarage med nått att låsa fast cykeln i och en dörr direkt in i köpcentrat! Ledorden måste vara närmre och tillgängligare än bilalternativet. Men nu spårade jag ur igen. Poängen med cykelgarage är att man vet att cykeln kommer vara torr och någorlunda varm (inga frusna växlar eller så) när man ska cykla hem igen. Man kan också arbeta med de motoriskt lite komplicerade momenten att lasta och låsa upp cykeln. De momenten utföres med fördel utan handskar och är det -10 ute så är det en mindre enastående syssla.

När jag ändå är inne på parkering för övrigt funderar jag på om man i utkanten av städer skulle kunna bygga nått parkeringshus där man kan ställa bilen gratis och fortsätta med cykeln. Jag tänker mig att en del av garaget ger utrymme för cyklar. Man kan till och med tänka sig att man kan abbonera på speciella inhängade parkeringsplatser (tänk lägenhetsförråd typ) där man kan ställa in cykeln. Alternativt tar man med cykeln på bilen. Då kan även de som bor längre bort vara med och skapa ett mänskligare samhälle! Och dessutom skapa sig bättre hälsa och livskvalitet!

Motionen jag började att skriva om innehåller också en del bra förslag. Cyklister skulle kunna få göra turn on red och cykla mot enkelriktat. Det ökar framkomligheten för cyklister. Det gör att det går snabbare att cykla och förhoppningsvis kommer detta att få fler att börja cykla. Fantastiska förslag.

Men jag tycker också att det ska löna sig att cykla. För det första tycker jag en supermiljöpremie borde skapas för att subventionera cykelköp. Om man ska subventionera "miljövänliga" bilar så kan man ju inte rimligen strunta i att subventionera ännu miljövänligare alternativ. För det andra borde avdragsreglerna för resor till och från arbete förändras så att avdrag får göras oavsett hur man färdades till jobbet. Cyklar man kommer man alltså att tjäna betydligt mer pengar än om man väljer bilen. Finns redan i danmark. Så "copy-paste" som man brukar säga. För det tredje tänkte jag mig en superhälsopremie eftersom dagliga cykelturer ökar folkhälsan. För det fjärde tänkte jag mig en anti-trängselpremie för att man minskar trängseln i städer. Man får väl hitta på lite tröskelvärden för att man ska få del av premierna som får redovisas på nått specialsätt. Det där kan tjänstemännen lösa. Men gör man en insats för miljö och samhälle så borde det inte bara synas i samhällets ekonomi utan även i den egna privata. Det ska löna sig att göra smarta val!

Det börjar bli dags att inse att bilar inte hör hemma i ett modernt stadsliv, inte som det primära transportsättet. Visst, varor och kollektivtrafik behöver fortfarande få finnas, likaså måste handikappade och sjuka som inte kan cykla få ta bil, men för oss andra är det egoistisk lathet att inte låta bilen stå. Zebralagen är en viktig symbolfråga. Är vi kvar i bilparadigmet eller vågar vi röra oss utanför det och pröva nya och hållbarare vägar? Är våra städer till för bilen eller människan? I vilken värld vill vi leva, bilens eller människans? Det är vad frågan egentligen handlar om enligt mig. Vad vi vill med samhället och stadslivet. Jag håller tummarna för ett humanare, säkrare, renare och hälsosammare samhälle och lever förändringen varje dag när jag trampar min cykel. Vad gör du?


Kommentarer
Postat av: Björn Abelsson

Att införa samma regler för cykel som för gående vid passage av bilvägar är nog inte så bra tänkt. Redan för gående skapar de nuvarande reglerna rätt stora problem genom att många gående upplever en falsk trygghet när de ska korsa gatan vid ett övergångsställe och därför inte är tillräckligt uppmärksamma. Att man hade rätten på sin sida är en klen tröst när man ligger på sjukhuset med brutna ben, eller värre.

Dessutom är det fullt möjligt redan i dag att använda befintliga regler för att ge cyklister företräde när de ska korsa en vägbana. Det går att skylta cykelvägen som huvudled och skylta väjningsplikt eller stopplikt för fordonen på bilvägen. Detta ger förmodligen större uppmärksamhetsvärde och tydlighet gentemot bilförarna och troligen en betydligt högre regelefterlevnad. Vi har inga stora problem med att bilförare underlåter att stanna eller ge företräde när de kör ut på huvudleder för biltrafik. Dert borde fungera även vid huvudleder för cykeltrafik.

Vänliga hälsningar

Björn Abelsson
Cyklande trafikplanerare

Svar: Jag tar mig friheten att parafrasera det du skriver ovan: "Bilister skiter i lagarna, så därför måste vi andra vackert finna oss i att hoppa undan". Då undrar jag om det är lämpligt att vi tillåter bilism. Bilism måste vara frihet under ansvar. När ansvaret inte tas, vilket uppenbarligen är fallet för annars skulle detta inte varit ett problem, så måste samhället agera. Man har inte rätt att hota sig till väg med våld, vilket är vad argumentationen kokar ner till. "Jag slåss hårdast, därför ska du passa dig". I alla andra sammanhang är det resonemanget förbjudet. Svingar jag min knytnäve mot någon åker jag in för misshandel. Gör jag samma sak med en två ton tung bil så får jag en patetisk liten bot. Det daltas med bilismen. De flesta "olyckor" beror på medvetna felhandlingar. Många trafikbrott borde jämställas med försök till dråp eller dråp beroende på konsekvenserna. Det är den risken man utsätter andra för.
Dessutom bör man ha i åtanke att när cykling prioriteras ökar cyklingen och ökad cykling medför ökad trafiksäkerhet. Saftey in numbers. Därför är det mycket lyckat att skapa dessa regler, i alla fall på sikt. Dock bör dessa regler också antas i samband med att det ställs högre krav på överfarter att de ska vara tydligt markerade och hastighetssäkrade. Det ställer nya krav på utformning och det är välbehövligt.

Vidare så är den möjligheten du nämner hypotetisk. Det existerar inte en skyltad huvudled för cyklister vad jag vet. Det är i själva verket ett problem att cykelbanor inte är korrekt uppskyltade alls. Det finns hela forumstrådar dedikerade till att dra upp exempel. Eftersom läget är så måste någon sätta ner foten. Yteffektivt och miljövänligt ska gå före ytineffektivt och omiljövänligt. Vad är det som säger att just bilväg ska vara normen för övrigt? Det är ett principiellt feltänk som förvisso kan åtgärdas ad hoc, men som borde åtgärdas principiellt från grunden. Detta är vad förslaget innebär.
Johannes Westlund

2012-10-05 @ 08:38:01
Postat av: Björn Abelsson

Hej!

Frågan är generell och viktig. Ska vi planera efter hur världen borde se ut, eller efter hur den faktiskt ser ut? Att utgå från dagens ofullkomliga verklighet innebär naturligtvis att vi också i någon mån konserverar dessa brister. Men alltför stora och snabba förändringar riskerar inte bara att skapa problem under genomförandet, det skapar också motstånd från dem som inte tycker som vi. Det räcker inte med att ha rätt, man måste också finna en väg till att få rätt.

Eller som Wolf Biermann uttryckte det

Du, låt dig ej förhärdas
i denna hårda tid
De alltför hårda brister
De alltför styva mister
sin vassa udd därvid

Det har tagit 50 år att anpassa vårt samhälle till bilen. Det kan ta 50 år till att anpassa samhållet till mer hållbara förflyttningsmönster. Och inga ändringar kan genomföras utan acceptans från de människor som berörs av förändringarna.

Nu pågår en översyn av trafikreglerna för cyklister. Vi får se vad utredaren kommer fram till och vad remissinstanserna tycker.

Svar: Pragmatism eller idealism. Det är en spännande balansgång mellan att vilja och att kunna. En någorlunda positiv sak i sammanhanget är att vi sannolikt kommer tvingas tänka om i och med peak oil.
Johannes Westlund

2012-10-16 @ 09:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0