En (nästan) naken medelålders kvinna är alltså kul?

Jag brukar inte skriva om kändisvärlden eller om konstiga grejer som idol, standup-komik, Birro eller nått annat tjafs som ingår i unionen av slitz och expressens fokusämnesområden (för er som inte läst mängdlära, matte är viktigt att kunna, så läs omgående på!). Men nu käns det befogat. Det råkade gå nån sån här föreställning på vår "fria" stadsfeministiska statliga television. Den heter "Dyngkåt och hur helig som helst" (http://svtplay.se/t/165328/dyngkat_och_hur_helig_som_helst). Och jag har bara sett knappt en kvart av den, men hela den kvarten gick ut på att en medelålders kvinna iförd endast bikini står på en scen och drar riktigt skämda skämt med utgångspunkt i att hon står nästan naken och flashar och efter varje skämt så säger hon "jaaaa" som om hon berättat kvartalets roligaste historia. Skämten handlar om att hon borde operera magen och bli lycklig... Uppenbarligen tror hon att det är jätteroligt att en medelålders kvinna står nästan näck och drar riktigt unkna och kassa skämt på en stor scen. Jag kan upplysa den här kvinnan, vars namn jag inte orkar kolla, att det inte är roligt. Det hade inte varit roligt om det varit en ung kvinna eller en gammal kvinna heller. Att det inte hade varit uppskattat om en man gjort samma sak, ja det är ju självklart.

Men låt oss för en sekund tänka oss tanken. En medelålders man ståendes i badshorts, eller än värre, stringbadkalsonger för män och drar kassa skämt. Jag kan riktigt tänka mig rubriker om "äckel", "blottare", "gubbslem" och "vi vill inte se din äckliga mage". Hade det varit en ung grabb så kanske kritiken inte varit så massiv. Han hade kanske klarat sig med att feministpressen skrivit ett par artiklar om hur oanständig han var och hur kvinnoförnedrande inställning han hade eller något liknande. Om mannen varit gammal så kan vi ju tänka oss att det varit ungefär samma kritik som mot medelåldersmannen.

Det visar något skumt i vårt samhälle. Att en kvinna klär av sig och drar dåliga skämt är kul. Att en man gör det är äckligt. Personligen tycker jag att det är vare sig äckligt eller kul oavsett kön. Det är bara INTE kul. Det är inte något jag vill se. Jag tycker nakenhet är vackert, men när den exploateras för att kunna dra billiga skämt så känns det bara tragiskt. Inte min kopp te helt enkelt.

Är det så att den här så kallade komikern helt enkelt hade slut på skämt och var tvungen att ta av sig för att väcka tillräcklig sensation för att dra folk till sina föreställningar? Det känns så. Jag försökte ge föreställningen en chans, men när hon inte lyckats dra ett enda roligt skämt på en kvart så kändes det som att hennes tid var ute. En komiker brukar ha första skämtet på sig att fånga publiken. Betner lyckas alltid utmärkt med det, en eminent komiker för övrigt. Var det här bara ett exempel på hur kvinnor genom att spela på sin "kvinnlighet", alltså näcka på scen, kan ersätta kultur och humor med svamlande ursäkter för att man inte är rolig och inte borde stå där alls? Vi minns den kvinnliga så kallade konstnären som fick betalt för att stå på en scen och kissa. Om vi andra skulle urinera offentligt skulle vi få böter... Men samma regler gäller visst inte alla? Jag betraktar den här helt meningslösa föreställningen som en produkt av sin tid. Vad det betyder kan ni fundera på... Men...

Jag måste bara ställa frågan. Är en (nästan) naken medelålders kvinna verkligen kul?


Kommentarer
Postat av: Karl W

Ja! Hade du sett hela föreställningen, hade du kanske förstått vad den egentligen handlade om.

2011-09-13 @ 00:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0