Cykeln lyser fortfarande med sin frånvaro i Göteborgs planer
Cykelsituationen i Göteborg lyfts av tankesmedjan Super Sustainable i Göteborgsposten. Man pekar framför allt på behovet av att integrera cykeln i planeringsprocesserna. Det är mycket planer på gång för att göra Göteborgsregionen mer hållbar, inte minst inom transportsektorn. Det ska bli trängselskatt, byggas nya vägar och järnvägar. Men universums miljövänligaste transportfordon lyser med sin frånvaro. Trots cykelns unika potential att bidra är den helt enkelt inte med i planerna. Dumt tycker jag.
Stockholm verkar ligga lite längre fram när det gäller cykeltänk. Där har man nämligen faktiskt satt upp målet 15% av all pendlingstrafik på cykel. Okej, det är ett pinsamt lågt ställt mål då ca 80% av alla transporter i Stockholm är kortare än 5km, men man bör väl börja någonstans. Det är bra mycket bättre än dagslägets cykelandel i Göteborg, ca 10%.
Någon intelligent person kom på att man kan låna ut cyklar till vuxna vanebilister och låta dem testa cykel en vecka. Det gästbloggas det om på Cykelsmart. Experimentet verkar ha varit lyckat. Under det månadslånga projektet cyklade 35% av undersökningens försökspersoner, att jämföra mot blygsamma 5,5% som gjorde det innan projektets början. Totalt minskade bilanvändarna 17% från 58,5% till 48,7%. I genomsnitt blev det 10 färre bilar per dag, 20 färre bilresor per dag. Andelen som valde kollektivtrafik minskade också. Intervjuer presenteras med 3 deltagare. I två av fallen så tog cykelresan ungefär samma eller kortare tid än vad det hade tagit med bil.
Okej, det serverades på silverfat. Men samtidigt visar det på potentialen. Vad händer när det finns bättre cykelvägar? Samtidigt beräknas varje timma som en medborgare cykla skapa ca 38kr samhällsekonomisk nytta. Varje krona som satsas beräknas ge 4-5kr tillbaka. Cyklister skapar också mer rörelse, folkliv, och enligt SKL ett tryggare samhälle. Även handeln gynnas av fler cyklister. Förutom rent personliga fördelar som cyklister skaffar sig i form av bättre välmående, färre sjukdagar och längre liv så har samhället alltså mycket att tjäna.
Men än så länge så är det inte mycket som händer rent konkret. En del snack är det ju, men satsningar lyser med sin frånvaro. Man undrar väl om man har råd med att satsa på cykeln. Jag undrar hur länge till vi har råd att inte göra det.