Krönikör föreslår obligatorisk cykelerfarenhet för att få körkort i The Guardian

Ibland känns det som att det rör på sig på riktigt. Ibland kommer de där verkligt coola och bra förslagen fram. Ibland kommer hoppet tillbaka. Den här gången är det The Guardian som publicerar en mycket bra krönika. De kör med någon slags dubbel publicering, en på sin egen site och en på facebook så det blir två länkar:

http://www.guardian.co.uk/environment/bike-blog/2012/aug/06/cycling-lessons-driving-licence

http://apps.facebook.com/theguardian/environment/bike-blog/2012/aug/06/cycling-lessons-driving-licence

Förslaget går ut på att införa krav på cykelerfarenhet för att få körkort och syftet är att öka kunskapen och insikten hos bilister för hur cyklisters situation i trafiken ser ut. Det liknas vid att behörighet B krävs för att exempelvis få ta behörighet C och att det egentligen inte är konstigare än så. 

Man kan harva igenom en massa bakgrund och statistik för att komma fram till att en stor del av riskerna med att cykla beror på oförsiktiga eller direkt respektlösa bilister. Det handlar om alltifrån mongodumma omkörningar till att parkera i cykelfält. I 75 procent av alla krockar mellan bil och cykel är bilisten vållande, och det är dessa olyckor som dödar och allvarligt skadar flest cyklister. Det finns lite kul grafer på det där på ecoprofile: 

http://www.ecoprofile.se/thread-995-Stor-minskning-av-cykelolyckor-i-Goteborg.html#5798

Som kanske märks är jag mycket positiv till förslaget. Om bilister har större insikt i hur cykelsituationen ser ut och i hur cyklister agerar och varför så tror jag att vi kan få säkrare trafikmiljö för alla. Det är de som framför tunga och farliga fordon i höga hastigheter som vi ska arbeta med i första hand för att öka säkerheten. Det är viktigt att man sätter samman en mångsidig utbildning som täcker in både landsvägscykling och stadens varierande miljöer. Det borde gå att täcka in på ett par lektioner. Kanske en "Risk-trea" kan utformas? Ett obligatorisk moment på några timmar där cykeln ska testas i lite olika trafiksituationer. Jag vill poängtera att det inte ska vara en kurs som fokuserar på hur man cyklar mest awesome, utan fokus ska vara testa på och uppleva "first hand".

Det bästa är att det inte kommer addera speciellt mycket till totalkostnaden för ett körkort. Det kommer alltså inte att bli mycket dyrare än det redan är. The Guardian estimerar att det kostar ca £1300 i Storbritannien med en rosa lapp och i Sverige ligger den genomsnittliga kostnaden ganska lika (mellan 10 000 och 20 000 SEK). En cykelkurs skulle gå loss på några hundralappar. Kaffepengar med andra ord. Undvik ett par lattes eller nån bärs så är man hemma, liksom. 

En kritik som framförts är att alla inte kan cykla. Det är klart att inte alla fysiskt kan cykla på grund av olika skador eller medfödda förutsättningar och i de fallen går säkert undantag att skaffa fram. Det viktigaste är att de flesta i trafiken har fått utbildningen för det kommer påverka körstilen för en kritisk massa. När det blir naturligt att ta det lugnare runt cyklister, lämna bättre avstånd och inte köra rätt ut och stanna på cykelöverfarter så kommer även det fåtal som inte får det här "first hand" också att "lalla med", så att säga. 

Så det är bara att copy-pastea. Rakt in i en motion. Var är våra cykelministrar och cykelpolitiker när man behöver dem, Per Ankersjö till exempel? Rör lite på dö-fläsket och rädda några liv för en gångs skull!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0