En magisk gräns passerad

Det här blir ett kort inlägg som inte har det minsta med politik att göra egentligen. Jag vill bara skriva om en stor händelse för mig och för bloggen. Den har genererat över 100 unika läsare på en dag (exakt 125 för övrigt). Det är inte illa pinkat för en liten oberoende bloggare som kör på "wall of text"-principen. Rabaldret runt Tofsens publicering var tydligen väldigt intressant. Roligt!

Men något innehåll ska man väl ändå ha i sin bloggpost? Det hade känts fail att inte ha mer än ett stycke. Därför vill jag tipsa om en bra bok som tangerar diskussionen om internet, integritet och upphovsrätt. Den heter "69 teser om internet" och finns självklart gratis som pdf. Jag funderar att som löpande grej gå igenom varje tes en och en när jag inte har tid eller inspiration att göra riktiga inlägg. Det finns en hel del intressant och meningen med boken sägs av författaren vara diskussion, formulerandet av alternativa teser och så vidare. Läs mer här.

Appropå detta med e-böcker för övrigt så vet väl de flesta om att man kan "låna" sådana på biblioteket. Detta kostar biblioteken 20 kr per bok och utlåning jämfört med i runda slängar någon krona för vanliga tryckta böcker. Detta är något som många reagerat på. En ung piratpartist jag följer lite (och som för övrigt är rätt synlig i den offentliga debatten) uttalar sig här. Hans slutsats är att vi för att spara på våra gemensamma resurser ska "rippa" varje bok vi lånar och låna ut den rippade kopian till våra vänner. Då behöver man inte låna boken lika ofta vilket medför att det blir mycket billigare för biblioteken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0