Ett av skolans största problem

Att skolan har problem har nog ingen missat. Det har gått dokumentärer om "världens bästa skitskola" och alarmerande dåliga resultat uppnås i internationella undersökningar. Björklund har gjort ett gott försök att bromsa upp fallet och ha slitit hårt för att vända trenden. Han har fått kritik för sitt mantra om disciplin, ordning och reda, men kanske är han inte helt fel ute.

I Aftonbladet kan man läsa om en intressant incident. Sammanfattat så handlar det om att en lärare som slog ett barn i huvudet med ett bänklock. Det finns många infallsvinklar. Jag skulle kunna ha gjort en genusvinkling och anlagt "genusperspektivet". Detta beror på att artikeln är könsneutralt skriven. Jag har svårt att tänka mig att media försuttit en chans att skriva om en manlig lärare eller en stackars tjej. Men det är bara mina spekulationer. Det kan ju faktiskt utifrån artikeln varit båda kön i båda rollerna, det är ju odefinierat som sagt.

Jag tänker fokusera på en annan vinkel, som handlar om varför situationen ens inträffade. Det var nämligen så att upprinnelsen till det hela var att hela klassrumssituationen var stökig och bullrig. En elev fick nog och protesterade genom att lägga huvudet under bänklocket och hålla för öronen. Detta uppfattade läraren som en provocerande handling och lyfte upp bänklocket och resten är ju historia.

Jag tror inte att den här klassrumssituationen är ovanlig. Ett rörigt och stökigt klassrum var under min utbildning i kommunala skolan betydligt vanligare än ett tyst och lugnt klassrum. Lugnast var klassrummen på rasten då ingen var där. Under högstadiet gick jag på en friskola, Internationella Engelska skolan, som då hade höga disciplinära ideal. Där var situationen inte perfekt, men avsevärt bättre. Jag läste på Gluefox där läraren och fysikern Krister Renard skriver artiklar om allt möjligt, bland annat skolan, att när skolinspektionen kom och undersökte hans arbetsplats, som är en kristen friskola, hade de som enda kritik att det var för tyst. Han funderar lite kring detta och frågar sig om det inte är just det eleverna behöver. En tyst och lugn miljö där man kan inhämta kunskap. Skolinspektionen verkade dock tycka att några slagsmål eller i varje fall ett antal parallella konversationer i klassrummet var att föredra.

Jag undrar hur det är tänkt att man ska lära sig något när man befinner sig mitt i ett stort kaos. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig om det händer mycket saker omkring, vissa har det lättare, men oavsett förstår jag inte hur man lär sig när ljudnivån är så hög att elever upplever att man måste hålla för öronen, ja till och med råkar ut för hörselskador! Det krävs ingen Einstein för att begripa att det inte rimligen kan fungera.

Ett av dagens största problem är att man fått för sig att barn är vuxna i miniformat och man förväntar sig att barn av sig själva ska skapa en bra arbetssituation. Jag tror inte det funkar så. Jag tror vuxenvärlden har en skyldighet att sätta upp tydliga gränser och ramar. Det är inte roligt, det är inte sexigt, men det är superviktigt för barnen. Disciplin är värdens tråkigaste ord, åtminstone misstänker jag att föräldrar är av den åsikten. Det kan inte vara kul att ständigt behöva säga till sitt barn, skälla och vara arg. Men likförbaskat är det nödvändigt. Jag tror Björklund har helt rätt i att vi måste skapa mer disciplin i skolan. Detta kräver regler, auktoritet och konsekvenser för dåligt uppförande. Att skriva in saker i betyget är kanske att ta i, men kvarsittning kan vara en väg att gå. Då kan stökiga elever dessutom få möjlighet att sitta och lära in vad man missat när man stökat.

Det är inte acceptabelt att slå bänklock i elevers huvud, men det är långt mindre acceptabelt att elever har en så katastrofal arbetsmiljö att kunskapsinhämtande i praktiken är omöjligt. Ett slag mot huvudet kan förvisso skapa komplikationer, men i det läget är det svårt att orsaka mer än hjärnskakning, och hjärnskakningar läker för det mesta. Den katastrofala arbetsmiljön däremot gör att tusentals elever kanske får bestående hörselskador och framför allt bestående kunskapsluckor som kommer hämma dem hela livet. Det här är absolut inte godtagbart! Det kanske inte låter sexigt, men skolorna behöver disciplin. Det duger inte som det är nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0