Cyklistens klagan

Nu har jag mobiliserat mig och äntligen lagt över några bilder från mobilen till datorn. Det var en händelse idag som fick mig att samla mig. Det är nämligen något sportevangemang på Heden. Fantastiskt och trevligt för alla inblandade. Men sportevangemang på Heden betyder också många hundra fotgängare som tyvärr inte respekterar att det går en stor cykelväg rakt genom Heden.

Det var inte lätt att hålla sig på cykelbanan. För att vara helt ärligt så var det helt omöjligt att hålla sig på cykelbanan. Jag är ledsen att jag hamnade på trottoar en liten stund, men jag tror förståelsen finns från alla parter. Det är inte fotgängarna jag är det minsta irriterad på. De var där och upplevde ett fräckt event, och de är mer eventdeltagare än trafikanter. Det jag är irriterad på är att ordningsmakten ger blanka fasen i att hantera problemet.

Poner att detta var en bilväg. Om den hade behövts tas i anspråk på detta sätt under ett event hade den varit avstängd och det hade varit avspärrningar och poliser närvarande för att hålla koll. Det hade sannolikt varit en piketbil i så gott som varje hörn. Cortegen eller de festival-arrangemang runt Götaplatsen är utmärkta exempel. Allt för att säkerställa att inte trafik blandas med eventdeltagare. Sammanblandningen sker då när eventdeltagarna lämnar eventet och då sker en mental omställning att man blir trafikant istället.

Jag inbillar mig inte något annat än att polisen mycket väl visste, att eventledningen var mycket väl medveten om hur fotgängare skulle röra sig över hela cykelvägen. Ändå finns det inte en enda polis ute. Det finns ingen strategi för hur eventet ska fungera tillsammans med cykeltrafiken. Inga skyltar, ingen hänvisning, ingen plan, ingen polis som ser till att det är ordning och reda. Och detta sker på en av Göteborgs bredaste (och då antar jag att den också är en av Göteborgs viktigare) cykelbanor. Men det kanske inte är så konstigt, egentligen... Polisen tycker ju att cykelbanor är utmärkta parkeringsplatser...

Jag ber om ursäkt för den usla kvaliteten på sista bilden, men den föreställer en piketbil som står tvärs över cykelbanan och sedan som om inte det var nog en vanlig polisbil som står mitt på cykelbanan i längsriktning. Stället är Avenyn, precis nedanför Vasagatan, en fredagskväll. Bara ett stenkast från Heden, samma cykelbana som nu överbefolkas under sporteventet, fast lite längre fram. Jag vet inte, men jag trodde cykelbanor var öppna för trafik dygnet runt. Jag undrar vad poliserna som parkerade sina fordon på det sättet tänkte? Uppenbart är att de är helt ointresserade av cyklisters framkomlighet längs ett av Göteborgs viktigare cykelstråk. Jag vet att många är ute och dricker på fredagskvällar och därför inte ska cykla, men det finns säkerligen de som arbetar och som behöver kunna ta sig till och från sina arbeten. Tydligen är dessa personer helt oviktiga i polisens värld. Alla vuxna människor tar väl bilen, eller?

Jag blir otroligt trött på attityden. Det är uppenbart att man struntar i cyklisters framkomlighet från polisens sida. Jag trodde vi var lika inför lag och ordningsmakt, men här är det ju tydligt att vi inte är det. Polisen och ordningsmakten skiter högaktningsfullt i cyklister. Cykeln ses helt enkelt inte som ett seriöst fortskaffningsmedel. Det är så tydligt att när det passar är cykeln fotgängare, typ som när polisen behöver parkeringsplats eller event förläggs rakt över cykelbanor. De får vackert anpassa sig och typ gå av och leda cykeln, eller cykla i gåtempo med fotgängarmanér (dvs ändra riktning var femte meter tvärt åt något oväntat håll). Men när det inte passar så är cyklister plötsligt det trafikantslag som ska ha störst ansvar av alla i trafiken och som förväntas uppföra sig bäst och mest exemplariskt. Man gör särskilda insatser för att stävja cyklisters problematiska beteende (dvs att några få procent av cyklisterna rödkör) och uttalar sig särskilt om det i media.

Jag är lite inne på samma linje som VTI när det gäller cyklisters regelefterlevnad:

I utredningens direktiv nämns att det är ”nödvändigt att utreda hur regelefterlevnaden bland cyklister kan öka”. I det sammanhanget är det viktigt att påpeka att otydlig utformning, otydliga regler och ett trafiksystem som inte beaktar cyklisternas framkomlighet i tillräcklig utsträckning, innebär att man som cyklist förlitar sig till den egna logiken snarare än gällande trafikregler. Vi har alltför länge haft fokus på cyklisten som ett trafiksäkerhetsproblem och därmed har framkomlighetsperspektivet blivit mycket eftersatt.

Innan man kan börja ställa krav på cyklisters regelefterlevnad behövs därför en översyn av trafikmiljön utifrån ett cyklistperspektiv.

http://www.vti.se/Global/Om%20VTI/Remissvar/Remiss%20Cyklingsutredningen_120629%20%282%29.pdf

Det finns ju något uttryck, "build it and they will come". Så länge man behandlar cyklism som en flaneringsföreteelse kommer vardagscyklismen, fortskaffningscyklismen, att gå trögt eller rent av minska (något som tyvärr sker på vissa platser). Alternativet är ofta bilen. Bilen som tar cirka 10 gånger mer plats och som genererar långt mer buller och otroligt mycket mer miljöförstöring samt orsakar långt mer dödande. Trängseln är redan ett stort problem i Göteborg och Stockholm och jag har redan spaltat upp hur mycket död bilister indirekt orsakar nyligen. Är det mer bil eller mer cykel vi behöver? Varför har vi då en ordningsmakt som använder cyklisters infrastruktur som parkeringsplats och skiter i att hantera exempelvis events som drabbar bara cykelinfrastrukturen? För att fylla Volvos orderböcker? SKÄRPNING är det enda jag tänker säga.


Kommentarer
Postat av: Gbgcyklaren.blogg.se

Lustigt att du nämner polisbilen på Avenyn. Jag har själv filmat poliser som blockerat cykelbanan i korsningen Avenyn/Vasagatan. Jag har lagt ut filmen i min blogg (och även refererat till ditt blogginlägg).

Filmen kan ses här:

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/film-polisen-bryter-mot-lagen.html

Svar: Tack för länkningen, och för den trevliga filmen. Befinner mig tillfälligt på annan ort över helgen, så fick hemlängtan. Avenyn är så förbaskat trevlig när det är gött väder.
Johannes Westlund


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0