Leda till leda

Och så var det dags för nästa event på Heden, Gothia Cup. Jag tycker att det är jätteroligt att man har en cool fotbollscup i Göteborg, men det är mindre bra att detta event hamnar mitt på min (och antagligen rätt många andra cyklisters) pendlingsväg. Den här gången har man fått upp skyltar med den fantastiska texten "Evangemang pågår för allas säkerhet led cykeln". De sitter lite diskret, och liknar inga andra trafikskyltar jag sett i mitt liv, så jag är väldigt osäker på vad det är för vägmärke och hur jag bör tolka det, och google har inga vettiga svar. Antagligen för att skylten tekniskt sett inte existerar. Det skulle inte förvåna mig. Det är ju bra att man börjat få in vanan att sätta upp någon skylt, hur svårupptäckt och diskret den än är. Det är bara det där med att leda. När jag tar min cykel så gör jag inte det för att få promenera med den. Jag gör det för att jag behöver ta mig någonstans snabbare än jag kan promenera dit. Precis som att den som tar bilen gör det av samma skäl. Jag vill kunna ta mig från en parkering vid punkt A till en parkering vid punkt B, precis som alla andra vill, utan att lämna mitt fordon och putta det. Jag menar, vad ska jag då med cykeln till? Då kunde jag ju lika gärna gå.

 

Man verkar fortfarande inte ha förstått att cykeln är ett fortskaffningsmedel och inte en flaneringsmanick. Hur ofta förekommer skyltar i stil med "för din egen och andras säkerhet, putta bilen". En sådan lösning skulle ju dessutom göra reell nytta. Nej. Måste man stänga av en riktigt (bil)väg så kommer det upp stora skyltar i god tid som informerar om att vägen kommer att stängas av och när så sker samt ett trevligt meddelande om att välja en annan väg. Sen sitter det stora skyltar uppe som omdirigerar trafiken så att man vet vart man ska ta vägen. 

När cykel är inblandat verkar man inte tänka på att cyklister också är intresserade av att ta sig fram. Man struntar oftast i att märka ut någon slags alternativ rutt och bemödar sig ytterst sällan med att i god tid i förväg anslå att cykelvägen kommer tas i anspråk av något skäl så att man får en chans att planera om sin rutt. I och för sig så skulle sannolikt ett sådant meddelade idag vara ganska överflödigt på många platser då det bara finns en rimlig cykelväg som alternativ, men det är en annan fråga. Hur som helst så är det inte ovanligt att jag upptäcker att jag hamnat mitt i något vägarbete som inte tänkt på att cyklister kan passera och därför måste jag klura ut själv vart jag ska ta vägen. Ibland finns nån skylt om att jag ska stiga av mitt fordon och putta det. Tack, men nej tack. Jag vägrar att gå av mitt fordon och putta det. Det krävs inte av någon annan typ av fordonsförare vad jag vet.

Samma sak här. Man cyklar på sin vanliga cykelväg på väg till jobbet (ja, tro det eller ej, men det finns de som jobbar och håller näringslivet över vattenytan även på sommaren) och plötsligt så är ett parti blockerat av något event. Ingen information om vart man ska ta vägen, förutom då att man ska putta sitt fordon. Det är inte information om vart man ska ta vägen. Trevligt. Precis intill är en stor nybyggd asfaltsplan för parkerade bilar, som man lyckas hålla i stort sett helt fri från eventet, men cykelvägen... Den vägen som människor behöver för att ta sig fram klimatsmart, hälsosamt, säkert och samhällsekonomiskt. Den blockerar man. Jag fattar vinken. Göteborg är en bilstad. Bilstaden med stort B. Det är bättre att folk efterfrågar ytan för en lägenhet genom att köra runt på tunga och livsfarliga miljöförstörande plåtburkar när de tar sig fram än att folk tar en liten klimatsmart och yteffektiv cykel. Undra varför Göteborg trots sin utpräglade bil-design börjar få trängselproblem...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0