Sommar, och den där "rättigheten" att flyga till Thailand

Aftonbladet kör en artikel om det här med semesterresor, och proppsar stenhårt på att det inte ska vara "en lyx" att kunna åka på semester. Man drar fram en del saftig statistik om att allt färre barnfamiljer har den möjligheten. Färre har tillgång till fritidshus och semesterresandet har minskat. Tragiken är total: svenskarna har inte längre råd med två hus var och årliga flygresor! Det är ju tur att jag inte dricker kaffe, annars hade jag satt det i halsen. Eller inte.

Det som i verkligheten håller på att hända är att saker och ting håller på att få sitt rätta pris. Att äga två fastigheter, eller att bränna stora mängder olja är hobbies som är dyra. Ska man samtidigt ha råd med allt annat man prioriterar såsom en eller två bilar, regelbunden klädshopping och vad annat det kan vara så är det klart man måste ha en viss inkomst för att klara det. Men som jag sagt många gånger är det inte definitionsmässigt dyrt att semestra. De flesta familjer har om de vill råd att åka iväg någonstans. Man behöver inte bo på hotell och flyga charter för att det ska bli en bra semester. Det går utmärkt att tälta i skogen, paddla kanot till någon ö eller åka och uppleva några av de svenska bidragen till världsarvslistan. Passa på att hälsa på vänner, passa på att nyttja kontaktnätet. Det går att komma undan riktigt billigt med semester. Om man vill alltså.

Fast för många kan jag tänka mig att det är rätt skönt att bara ligga i trädgården eller på balkongen. Allt måste inte vara så dyrt och exklusivt. Vardagslyxen att bara kunna lägga sig och göra ingenting i några timmar är nog så härlig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0