Varför måste inte barn ha bilhjälm?
Jag har märkt att det är ett evigt tjöt om det här med cykelhjälm. Nu senast är det Volvia/NTF som kör en artikel om hur man cyklar med barn. Den förtjänar faktiskt viss kommentering. Hela artikeln är fylld med uttryck i stil med "en pakethållare rasar lätt ihop", "barn kan inte andas i fartvinden" och liknande. Uttryck som implicit säger till föräldrar att om de är rädda om sina barn, då tar de bilen (man glömmer ju bekvämt att nämna att föräldrar som skjutsar barnen till skolan är största säkerhetsrisken för barnen...). I centrum är naturligtvis den obligatoriska av staten påtvingade cykelhjälmen. Jag har länge frågat mig varför man inte samtidigt säger hur viktigt det är att barnet utrustas med en bilhjälm. När ska NTF upplysa vårt stackars folk att australiensisk forskning visar att en bilhjälm skulle minska bilisters huvudskador med 44%, huvudskador som är långt värre och som kräver mer än dubbelt så många vårddygn som cyklisters huvudskador? När ska NTF ta sitt ansvar som trafiksäkerhetens väktare och kräva att barn skyddas från omdömeslösa föräldrar som underlåter sig att utrusta sitt barn med adekvat skyddsutrustning för färder i livsfarliga trafikmiljöer i extremt höga och livsfarliga hastigheter?
http://www.ecoprofile.se/thread-2146-Bilbranschen-pratar-cykelhjalm-men-tiger-om-bilhjalm.html
http://www.cykelsmart.se/2012/05/28/gastbloggare-erik-sandblom-bilbranschen-pratar-cykelhjalm-men-tiger-om-bilhjalm/
Forskning visar också att cykelhjälmen som trafiksäkerhetsåtgärd har varit verkningslös. Hjälmlagen i Australien har inte lett till färre skallskador, men däremot långt färre som cyklar. Samma sak gäller för hjälmlagen här i Sverige. Den har inte lett till färre skallskador. I båda länderna kan man skönja en nedåtgående trend vad gäller antalet skallskador, men den trenden börjar innan hjälmlagen införs och fortsätter oförändrat nedåt i samma takt, vilket antyder att det är andra åtgärder som hänt parallellt som gjort trafiken säkrare, inte hjälmen. Om hjälmen skulle påverkat skulle nedgången av skallskador ha någon form av omvänd proportionalitet med det ökande hjälmbruket. Den relationen finns inte. Vidare är det spännande att skador på fotgängare tenderar att följa samma trend, trots att dessa inte bär hjälm!
http://eriksandblom.blogspot.se/2012/03/dorothy-robinson-helmet-law-analyst.html
http://eriksandblom.blogspot.se/2012/02/nytt-diagram-hjalmlagar-fungerar-inte-i.html
Bilister skadar skallen värre och råkar ut för fler vårddygn, ändå pratar vi aldrig om bilhjälm. Enbart 7 procent av de som får skallskador i trafiken är cyklister. Om vi tittar på det land som lyckats bäst med trafiksäkerhet för cyklister i världen, Holland, så kan man konstatera att "ingen" bär hjälm. Inte ens småbarn. Ändå har de långt bättre siffror vad gäller skadade och döda.
http://www.cyklisten.net/helmet/index.html
Hjälmen skyddar självklart vid de olyckor de är designade för att skydda, det vill säga en fotgängare som bokstavligen står på huvudet. Det är så cykelhjälmar testas. Jag påstår ingenting annat än att cykelhjälmen erbjuder skydd när det gäller vissa specifika olyckstyper. Men för mig är det ointressant. Det intressanta är om hjälmen löser ursprungsproblemet, alltså trafiksäkerheten för cyklister. Så tycks inte vara fallet. Istället finns det faktorer som antyder att hjälmen förvärrar problemet. Det är nämligen så att bilister ger hjälmbrukare mindre säkerhetsmarginaler och att hjälmbrukare tenderar att förändra sitt riskbeteende till det värre, eftersom de ju är skyddade av den magiska hjälmen.
Jag tycker det är aninges inkonsekvent att staten tvingar barn att bära cykelhjälm, men inte bilhjälm, trots att motsvarande forskning som man baserar cykelhjälmslagen på finns för bilhjälm. Man baserar lagen på fallstudier och empiriska experiment med kontrollgrupper. Jag tänker aldrig någonsin ifrågasätta någon som av egen fri vilja väljer att förse sig själv eller sitt barn med en hjälm. Lika lite som jag bryr mig det minsta om ifall personen eller dennes barn har en mössa, en keps eller ingenting alls på huvdet. Folk får väl ha vilka huvudbonader de vill? Men om man nu ska tvinga barn att bära hjälm borde man i alla fall tvinga barn att bära hjälm överallt där faran för skallskador når över en viss gräns. Bilen är en sådan plats. Var är lagen för att skydda våra små? Var är alla kraven att skydda de små liven? Kanske beror frånvaron av krav på att hjälmen har väldigt begränsad nytta vad gäller trafiksäkerhet? Kanske är den största poängen att utmåla cyklism som något farligt, så att bilindustrin ska få sälja fler "säkra" bilar. "Säkra" bilar som orsakar majoriteten av alla cykelolyckor med dödlig utgång och majoriteten av alla motorcykelolyckor. Kan det vara därför som bilindustrin sponsrar mängder med hjälmkampanjer riktade till cyklister? Kanske...?
http://video.tedxcopenhagen.dk/video/911034/mikael-colville-andersen
När jag läser dina argument mot hjälmanvändande börjar jag mer och mer ana en konspirationsteoretiker snarare än en rationellt förnuftigt tänkande människa. Du kanske tillhör kategorin ksp teoretiker om inte tror att Förintelsen existerat? Eller att månenlandningen var fejkad och spelades in i studio? Eller att fotbolls VM 58 inte har spelats i Sverige, eller kanske....
Du har många fel på denna sida men det är som sagt omöjligt att diskutera med dig eftersom du bestämt dig och enbart väljer att plocka fram det statistiska material som TYDER på att du kan ha "rätt" i dina antagelser. En sak kan vi nog vara rörande överens om. Cyklandet t ex i Stockholm har exploderat (trefaldigats) i Stockholm de senaste 10 åren och hjälmanvändandet har ökat rejält under samma period. Inget tyder på att den utvecklingen kommer minska. Med detta vill jag säga att du är helt ute och cyklar (!) i din hjälmhatarkampanj. Fler och fler inser värdet av att använda hjälmen som billig livförsäkring och dina åsikter på denna punkt kommer så småningom att hamna på historiens sophög. Jmf gärna debatten som på sin tid var runt bilbälten, hjälm för mopeder, ridhjälm och nu senast skidhjälm.
Tja att antal cyklister har ökat är vi i alla fall tydligen överens om och jag är övertygad om att den gruppen lär fortsätta öka liksom hjälmanvändandet. Din och Eriks s k antihjälmkampanj kommer inte lyckas, trenden är tydlig, hjälmanvändandet ökar (6% bara i år enligt Gävleborgstidningen).
En undersökning från Högskolan Väst och Karlstads universitet visar att antalet skallskador minskat drastiskt (93%) sedan 70-talet på grund av ökad hjälmanvändning!
http://www.tandfonline.com;
http://www.dn.se/nyheter/varlden/cykelhjalmskampanjer-raddar-barnens-hjarnor
Nu var mycket "vill minnas", "tror" osv. Vart tog statistiken vägen? Förövrigt, plotta på du, det är som att jämföra äpplen med päron, helt olika hastigheter och fallhöjd. Men det ena utesluter väl inte det andra i så fall, använd du gärna hjälm när du går, jag ska inte försöka hindra dig med någon statistik som jag snokat upp på nätet. Kanske behövs ändå, åtminstone vintertid här i Sthlm med tanke på isigt underlag, istappar mm. Välfärdssjukdommarna är jag helt övertygad om att de inte beror på att barn cyklar mindre pga att de tvingas ha hjälm. Jag har tre barn varav två ca tioåriga grabbar och för dom är det så naturligt att använda hjälm när dom cyklar att dom inte tänker på det. Men cykla gör de gärna! De och alla deras kompisar som naturligtvis har hjälm på sig (annars är jag snabb med att påpeka att det är lag på det). Fetman beror helt klart på att vi äter för mycket socker och fett och rör på oss för lite (godis, chips, läsk mm). Att röra på sig kan man göra på flera sätt än att cykla men alla barn gillar i regel att cykla och det finns ingen koppling till hjälmlagen. Det ska böjas i tid och är man bara tidig med att förse de små liven med hjälm vet de inte om något annat och ser det helt naturligt.
Håkan D, trots att cykelhjälmsbruket ökar så minskar inte skallskadorna (inte mer än för fotgängare). Det är som att alla får medicin, men sjukdomen minskar inte. Det är väl ett viktigt fynd?
No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets - British Medical Journal
Head injuries and bicycle helmet laws. Accident Analysis & Prevention
Bäste Erik D, nä och det kanske beror på att cyklingen ÖKAT med typ 120% de senaste 15 åren! Tänka är silver, tänka rätt är guld
Tja Erik, inte lätt när verkligheten inte stämmer med statistiken f'låt kartan : http://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-huvudskador-efter-hjalmtvang
Intressant när jag var barn gick jag på ridskola, en lördag var det en av tjejerna som inte dök upp. Sedan fick vi veta att hennes familj varit med om en olycka på väg till ridhuset. Hon var tydligen den enda som överlevde. Hon var ju på väg till sin ridlektion och hade hjälm på sig