Gettin´the hang of it

Förlåt att jag inte bloggat på ett tag. Jag har sommarjobb som tar en hel del tid. Jag beundrar de som jobbar heltid året om och bloggar samtidigt. Hur hinner de med? Jaja... Nu är äntligen min cykel lagad, så nu är jag ute och gör vägarna säkrare. Precis, SÄKRARE. Ju fler som cyklar desto säkrare trafik, det är fakta.

Jag har haft en hel del regelfunderingar under tiden cykeln varit på lagning och nu var det gött att komma ut i verkligheten och få känna på sina funderingar i verkligheten. Det är ju något otydligt hur reglerna funkar, minst sagt. Det finns en hel del spännande twister när det gäller cykelregler. Man måste ju säga att det trots allt faktiskt passar till dagens cykelinfrastruktur. Reglerna och infrastrukturen är ungefär lika otydliga och osammanhängande...

Men jag känner ändå att jag håller på att få häng på hur det hänger ihop. I'm gettin´the hang of it så att säga. Dock ska väl en brasklapp in här. Jag har känt så förut och fått bakläxa när jag minst anat det. Men jag tänkte dela med mig av mina tolkningar i alla fall.

Det finns ju några nyckelsituationer som är intressanta, så jag drar igenom ett gäng av dessa:

Obevakad korsning med bilväg, cykelfil
Om cykelfilen är en fil i gatuplanet gäller samma regler som om cykelfilen varit en bilfil.

Obevakad korsning med bilväg, cykelväg
Om korsningen inte explicit är markerad som överfart anser jag att den enda rimliga tolkningen att bilvägen korsar en cykelväg. I så fall gäller att bilar har väjningsplikt oavsett. En annan möjlig tolkning är att så länge inte cykelvägen fortsätter med exakt samma beläggning så är det en cykelöverfart, men det är en tolkning som kräver långt mer hemmameck med definitioner än den tolkningen jag anför, den tolkningen jag anför är möjlig utan en massa ad hoc-resonemang.

Obevakad korsning med bilväg, överfart
Överfart ska markeras speciellt med "sockerbitar", annars är det ingen överfart. Antingen är det sockerbitar på båda sidor eller så är det sockerbitar på ena sidan och övergångsställe på andra sidan. Dessa två utföranden markerar cykelöverfart, inga andra. Bilar som svänger in på vägen har väjningsplikt mot cykelöverfarten, men det har däremot inte bilar som redan befinner sig på vägen.

Bevakad korsning med bilväg
Cyklister har företräde. Denna regel kan väl tolkas som en naturlig fortsättning av ovan. Eftersom bilister alltid svänger in på den vägen cykelbanan korsar om bilen och cykeln har grönt samtidigt så är det i stort sett samma regel.

Rondellregler
Cykelkorsningar i direkt närhet till en cirkulationsplats för bilar är något av en twist. Bilar på väg ut ur rondellen har väjningsplikt mot cykelöverfarter, men bilar på väg in i rondellen har företräde. Alltså gäller olika regler för cykel beroende vart på överfarten cykeln befinner sig. Exakt halvvägs så blir det omvända världen regelmässigt så att säga.

Dåså, klart som korvspad eller? Inte?

Jag vill inte uppmana till regelbrott, men det finns två viktiga undantag:

1. Trafikljus som inte känner av cyklister, då ingen annan trafik är närvarande. Jag bryter hellre mot reglerna än att tvingas campa vilket kan bli konsekvensen om man ska följa reglerna...

2. Lastbilar som ska svänga höger. Befinner man sig då till höger så är det bara att cykla undan oavsett vilka andra regler man bryter. Högersvängande lastbil = faktiskt, verklig och direkt livsfara. Regelbrott eller död är frågan man bör ställa sig. Och det blöder inte när man bryter lagen när lagen bryter dig, som Emil Jensen skulle sagt.

Dessutom gäller alltid att bilister har urusel koll (trots sina körkort...), vilket betyder att man helst ska ha uppmärksamhet 360 grader runt cykeln oavsett vilken situation man befinner sig i och vara beredd att omgående tvärnita, eller väja/kasta sig åt något lämpligt håll.

Men då är väl alla helt på det klara med hur reglerna fungerar? Enkelt, lätt och smidigt, även för barn att följa. I cykelvänliga Sverige får alla rimlig möjlighet att transportera sig oavsett om man är 8 eller 80.
Eller inte...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0