Just som jag trodde att jag hade greppat reglerna...

I mitt förra inlägg skrev jag om hur inkonsekvent den infrastruktur som man föser bort cyklister på är. Den här gången blir det något i samma stil, men en liten annan ingång. Det finns nämligen ett fördjupningsarbete som är genomfört av Niklas Widmark som handlar om den mycket intressanta skärningspunkten mellan cyklister och bilister, korsningarna. Han har ägnat sig åt att undersöka en liten del av det här med hur infrastrukturen är utformad i skenet av vad lagboken föreskriver. Som någon slags popularisering finns en webbsida, http://www.trafikprojekt.se/, där några av resultaten redovisas. Jag rekommenderar en titt in där, resultaten är mycket intressanta.

På sidan redovisas en rad fall med korsningar mellan cykelväg och bilväg med snygga bilder till. Det visar sig att av 16 fall, jag vet inte hur de är utvalda, är det enbart i 2 fall möjligt att på utformningen avgöra vilken regeluppsättning som gäller. Det förhåller sig nämligen på så sätt att vid cykelöverfarter har cyklisten väjningsplikt, men om bilisten korsar en cykelväg så gäller att bilisten har väjningsplikt. Det finns alltså två möjliga regeluppsättningar och vilken som ska användas ska framgå av infrastrukturen. Detta är något som ger upphov till missförstånd och säkerhetsproblem. Transportstyrelsen citeras i avhandlingen:

”Väghållare har också i flera fall valt att istället för markera en cykelöverfart lägga en annan färg på gatubeläggningen för att markera var cyklande bör korsa körbanan. Denna åtgärd saknar juridisk innebörd och bidrar enligt Transportstyrelsen uppfattning istället till en ökad otydlighet om vilka trafikregler som gäller på platsen.”

Det brukar ju klagas en del på att cyklister inte följer reglerna, men jag vågar påstå att det lika gärna kan vara bilister som inte har en aning om vilka regler som gäller. Jag betraktar mig som mer insatt i just cykellagstifting än den genomsnittlige körkortsinnehavaren. Det gör jag därför att jag cykelpendlar året runt och dessutom aktivt försöker att ta reda på mer, försöker hålla mig informerad. Och jag måste erkänna att jag är helt lost. Jag ser det som att om jag är lost, så är det nog värre ställt bland bilister som sällan eller aldrig cyklar och som inte läst någon teori sen de fick körkortet i sin hand.

Widmark undersöker också lite grann om hur det verkligen ser ut med regelkunskaperna bland bilister. Han menar på att det inte finns någon skillnad på ålder, kön eller något annat. Trenden är tydlig: kunskapen är generellt dålig. Enbart 40% av deltagarna i undersökningen visste att bilist alltid har skyldighet att väja mot cyklister på cykelbana. Knappt 15% kände till väjningsplikten efter sväng/utfart från rondell (den senare har jag för mig att jag bloggat om tidigare). Och då är detta regler som faktiskt alltid gäller generellt. Vilka regler som ska tillämpas vid specifika korsningar är ju beroende av utformingen, och som jag skrev ovan så är det i stort sett omöjligt att avgöra vilka regler som gäller eftersom utformingen i många fall är helt värdelöst gjord. Regelvidrig och komplett improviserade. Hur i hela friden ska man kunna ta sig fram när infrastrukturen utformas "ad hoc" lite efter vad tjänstemännen känner den dagen. Telepati?

Vad man bör lära sig av det här är att ingenting är självklart och att de som utformar cykelinfrastruktur uppträder som amatörer och klåpare. Pinsamt!

För övrigt...
Hittade en tråd på ecoprofile som handlar om det här med interaktion bil/cyklist: http://www.ecoprofile.se/thread-1770-Bilister_skrammer_bort_fotgangare_och_cyklister._Nu_ar_det_bevisat!.html. Den visar på att det intressanta i vad som hänt med det allmänna vägnätet. Det har gått från att vara ett allmänt vägnät för alla till att ha blivit ett vägnät enbart för motortrafikanter. Cyklister och andra oskyddade trafikanter motas bort "för deras egen säkerhets skull". Fundera på den en stund. Läs meningen igen. När kommer ett generellt cykelförbud, "för cyklistens egen säkerhet"? Är det fel på den som blir dödad eller den som dödar? Är det viktigare att vissa ska få komma fram fort än att alla ska få röra sig säkert? Det är intressanta frågor som jag tycker borde ställas oftare. Tråden visar också att det finns en stark korrelation med hur trafikerad en väg är och hur många oskyddade trafikanter som vågar sig ut. Fler bilar betyder en drastisk minskning av människor, vilket exempelvis slår mot den lokala ekonomin och driver på otyget med köplador vilket i sin tur ökar behovet av bil. I en ond cirkel.

Relaterat till detta är att trafikverket vill plocka bort 50, 70 och 90-gränserna och ersätta med 40, 60 och 80. Man beräknar att 30 liv skulle sparas av åtgärden och att buller skulle minska samt miljön skonas. Detta stödjer jag helhjärtat. Speciellt viktigt är att sänka den generella tätorts-hastighetsgränsen från 50 till 40.

Men om detta ska kunna ske så måste ju cykelhatare som tycker att det är cyklisternas fel när de blir dödade medan de som laglydiga medborgare följer reglerna. Så för övrigt anser jag att C G Wrangel bör friställas från sin tjänst och ställas till arbetsmarknadens förfogande.


Kommentarer
Postat av: Gbgcyklaren

Intressant inlägg och länk till bilderna med cykelöverfarter/banor.



Det blev lite debatt om bilderna här:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=33367&p=288561#p288536

2012-06-07 @ 11:25:20
URL: http://gbgcyklaren.blogg.se/
Postat av: Christian

Jag förstår inte riktigt. Om en väg korsar en cykelbana, är det inte en cykelutfart då? Som ett övergångsställe alltså?



/C

2012-06-12 @ 13:29:51
URL: http://cyklistbloggen.se
Postat av: Christian

Ah, när jag läser i pdf'en så förstår jag. Cykelutfarten är markerad. Väg som korsar cykelbana där ingen markering finns = cykelbana.



I Stockholm skiljer de på cykelbana och cykelfält. Cykelfält = fil i övrig väg. Enligt Transportstyrelsen ska den behandlas som vilken annan fil som helst:



http://www.cyklistbloggen.se/2012/06/nar-ska-cyklister-lamna-foretrade/

2012-06-12 @ 13:34:16
URL: http://cyklistbloggen.se
Postat av: boris jelic

Besök gärna min blogg som har allt från musik - filmer - mitt liv & andra massa spännande saker :D

Tack i förhand / Boris Jelic

2012-06-12 @ 14:35:15
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0