Flera utmärkta och cykelfrämjande idéer

Jag började för någon dag sedan av något skäl att läsa bloggar som tar upp cyklism, ofta politiska bloggar som lyfter ämnet. Jag hittade många utmärkta idéer. Vissa tycker jag efter att ha läst dem i stort sett är en förutsättning för en fungerande masspendelcyklism. För låt oss till att börja med fastslå att infrastrukturen idag inte medger någon masscyklism och också att det saknas många komponenter för att det ska bli attraktivt för den vanliga svensson. Det är här jag anser att problemet ligger. När man bygger städer i Sverige så hamnar cykel-perspektivet ofta sist. Det finns oändligt med utmärkta exempel på att cykelvägen lagts ut sist där det blev plats över. Jag har redan tagit upp ett gäng mycket bra idéer så dessa tänker jag inte ta upp igen. Den som är intresserad får bläddra bakåt i bloggen.

Cykelgarage
Jag har bloggat om cykelgarage tidigare, så jag börjar med att bryta mot regeln jag satte upp. Men det finns ett skäl. Och det är att jag läst lite om vilka möjligheter som finns om man vill. I en tysk stad, Münster, finns åtminstonde ett underjordiskt cykelgarage. Detta var placerat i direkt anslutning till tågstationen och man kunde också erbjuda både shopping och cykelreparationer. Jag väljer att ta upp det därför att jag tror att detta är ett utmärkt koncept som verkligen inbjuder till cykling. Garagen måste kanske inte vara underjordiska, men eftersom cykeln är ett så enormt yteffektivt transportmedel både vad gäller framföring och parkering ser jag inget hinder att samma koncept införlivas på ett antal olika köpcentra, centralstationer och knutpunkter. Föreställ dig känslan av att kunna svisha in och parkera cykeln direkt i anslutning med butiker, få möjlighet att få underhåll utfört på cykeln medan man shoppar, och sedan kunna vara säker på att cykeln står kvar och är varm och torr. Jag tror den är svårslagen.

Men det finns också en koppling till detta med pendlingscyklism och sådant. Ska pendlingscyklism fungera för vanliga svenssons krävs det att man tänker steget längre, ser till att samordna knutpunkter med service för cyklism. I det begreppet inkluderar jag bland annat säkra och torra parkeringsplatser samt möjlighet att utföra reparationer.

Läs mer här:
http://rickardwendel.blogspot.com/2012/01/ovantat-med-cyklande-pendlare.html

Bevakade cykelparkeringar
Det är faktum att en cykel är lätt att sno eller kraftigt vandalisera. Det är inte det minsta komplicerat att ta sadel, ett hjul eller ordna punka/pysa ut luften ur däcken. Det finns människor som tycker den här typen av vandalism är trevlig kvällsunderhållning. Människor arbetar och rör sig ofta i områden där brottslighet är en risk. Genom att skapa bevakade cykelparkeringar på strategiska punkter (varför inte där man placerar de underjordiska garagen?) kan man enkelt stävja problemen med stöld och vandalisering. Det blir ett reellt alternativ att parkera cykeln vid centralstationen när man ska iväg en vecka. Idag skulle få våga ha en cykel ståendes centralt oskyddat så länge. Man skulle också kunna ha låsbara skåp för hjälmar och olika värdesaker, gärna "gratis" (dvs att ett sådant ingår i hyran).

Omtalat på följande blogg:
http://matiasmp.blogspot.com/2011/11/cykeltur-i-lund-studiebesok-del-2.html

Ändamålsenliga och välplanerade cykelbanor
Det här tycker jag nästan att jag tjatar om, men det är ett så stort område att det förtjänas att nämnas än en gång. Jag har hittat lite nya utmärkta lösningar. Holland är ett föregångsland när det gäller cykelinfrastruktur och de har många bra idéer. Färgad asfalt är en av dem. Notera här färgad asfalt INTE målad asfalt. En annan god idé är fysisk avskiljning från gångbana och bilvägar. Lättrullad asfalt är också ett utmärkt förslag samt hög standard på underhåll. Både snabb snöröjning och grus-sopning. En ytterligare viktig aspekt är att se till att alla cykelbanor håller en adekvat bredd. Det bör rymmas minst två cyklar i bredd per fil. Slutligen är det viktigt att cykelbanorna är tilldelas effektiva rutter. Vill vi att människor ska börja cyka (och det vill vi av en lång räcka skäl) så måste vi också se till att det går fort att ta sig fram. Det duger inte med krokiga och omständliga vägar. Så enkelt är det.

Vill man läsa mer om Holland så rekommenderar jag:
http://www.cyklisten.net/holland2/index.html

Det är också ett utmärkt exempel på hur dåliga vi i Sverige är på att skapa fungerande lösningar för cyklister, med skräckexempel hämtade från vad som måste vara cyklistens (för att undvika fult språk låt oss kalla det) invers till himmel, Stockholm alltså.

Cykel på kollektivtrafik
Jag tycker det är orättvist att inte de som har längre än någon mil till jobbet också kan vara med och få alla fördelar med att cykla. Därför tycker jag att det ska vara självklart att tillåta cyklar ombord på kollektivtrafiksfordon. Både X2000 och länens expressbussar tycker jag ska kunna erbjuda gott om plats för cyklar. När det gäller regonal transport från en ort till en annan så blir ju cykeln både utmärkt att ta till stationen och att använda när man väl kommit fram. Det blir som en ersättning för taxi som hade varit alternativet i fallet längre tågresor, eller för bil hela vägen som hade varit alternativet för vardagspendlingen. En ytterligare aspekt är att många cyklister blir rätt kinkiga med vad de cyklar på, man trivs bäst med sin egen utrustning som är specialiserad utefter ens egen stil och behov. Därför är hyrcyklar en dålig lösning, åtminstone är det min åsikt som cyklist. De brukar bli en tråkig kompromiss som inte passar någon.

I alla fall så tror jag att möjligheten till att kombinera cykel med kollektivtrafik skulle göra både cykeln och kollektivtrafiken attraktivare. Man får cykelns fördelar, dvs att man kan ta sig från dörr till dörr, men slipper nackdelen som är räckvidden.

Reparations, underhålls och tvättstationer
Det finns redan på ett fåtal platser möjlighet att pumpa däcken för cyklister. Men cykeln kräver mer underhåll än så. För alla cykelägare som inte har eget varmgarage utan som bor i innerstadens lägenheter krävs att det finns alternativ. Det är framför allt svårt att tvätta cykeln, det kan för en lägenhetsbo vara en omständlig affär, speciellt när det inte är plusgrader utomhus. Det finns lite olika lösningar i olika delar av världen. Här i Sverige Känns det som att kommunen borde kunna bistå med den här servicen, kanske i parkeringsgaragen jag föreslår ovan? En sats med verktyg är också vare sig dyrt eller komplicerat att placera ut. Det kostar sannolikt mer att någon åker ut med dem än att införskaffa dem. Jag offrar mig och gör det ideellt mot reseersättning i Göteborg om kommunen har intresse. För att minska stöldrisken kan man fästa upp verktygen med stålvajjer.

Läs mer:
http://www.cyklistbloggen.se/2011/12/hur-tar-man-hand-om-sin-cykel-pa-vintern/

"Intermodala bytesplatser"
Egentligen är det där ovan inom citatationstecken ett pretto-sätt att säga cykelställ i anslutning till kollektivtrafikshållplatser. Regelrätta garage, kanske i underjorden, passar absolut vid platser såsom en centralstation eller vid stora köpcentra och arbetsplatser, men det är nog svårt att rättfärdiga att ha jättelika garage vid varje hållplats. För dem som vill använda cykeln för att rulla någon kilometer till närmaste spårvagnshållplats men därifrån sedan åka kollektivt måste det finnas bra cykelparkeringar också. Tak ser jag som en självklarhet, men det kanske räcker med enklare skydd, och självklart stolpar att låsa fast cykeln i.

Parkeringsnorm, ja planeringsnorm, för cyklar
När det planeras nya områden finns det regler, normer, för hur man ska få plats med alla bilar. Det är något av det viktigaste, att alla ska få plats med sina skrymmande plåtburkar. Motsvarande regleringar saknas för cyklister. På en blogg jag läste berättade bloggaren om att denne varit på visning för en lägenhet. Han frågade då mäklaren om hur det såg ut med cykelparkeringar för boende. Mäklaren tycktes inte förstå frågan ens. Däremot visste han med månadsnoggrannhet hur lång tid väntetiden var för att få parkera plåtlådor. Det är ett illustrativt exempel. Även om man ofta kan se utmärkta och bra lösningar där cyklar har utrymme är detta något som sker på nåder. Man måste inte ta hänsyn till cyklar. Det anses inte tillräckligt viktigt. Men faktum är att det är det. En parkeringsnorm för cyklar måste utarbetas så att man tvingas ta hänsyn vid planering och projektering av nya områden. Det är egentligen hur självklart som helst.

Man bör också på samma tema inkludera cykelperspektivet mycket tidigare i processen. Idag inkluderas det i detaljplanerna. Det blir en fråga tillsammans med hur enskilda fastigheter ska byggas och användas. Vägnätet planeras redan i översiktsplanen. Det bäddar ju för många problem vi ser idag, att cykelbanorna läggs dit sist där det fanns plats över och blir osammanhängande och ogenomtänkta. Det är tydligt att cykelbanorna inte anses som viktig och sammanbindande infrastruktur. Man tror väl att folk mest cyklar till en närbelägen strand eller glasskiosk på sommaren och därför inte bryr sig så mycket om det är lite roddigt. På det sättet får man inte en bra cykelinfrastruktur.

Och nej, jag kom inte på det här själv, läs mer i ett förslag från miljöpartiet:
http://www.mp.se/files/223900-223999/file_223934.pdf

Notera att jag inte sympatiserar med miljöpartiet i allt, men gärna snor (lyfter fram menar jag) alla partiers bra idéer.

Hyrcyklar
Även om det finns möjlighet att ta med sig cykeln så kommer inte alla att tycka det är nödvändigt. Särskilt när man reser längre kan jag tänka mig att det räcker att parkera cykeln på centralstationens cykelgarage (som inte finns ännu, men som vi håller tummarna för). Kanske passar man på att lämna in cykeln för översyn också? I alla fall så tror jag att många kan tycka att det är helt okej att hyra cyklar. Det är också ett koncept som absolut kan tilltala turister. Att upptäcka en stad med cykel är oslagbart, men cykel på flyget misstänker jag blir lätt komplicerat. När man turistar är allt något av ett äventyr så då gör det sannolikt inte så mycket om cykeln är lite kompromiss. Det kan till och med bli en del av upplevelsen att cykla fram på en hyrcykel. Något att minnas och berätta om för vänner.

Till sist - nulägesanalys
Över 500 miljarder ska satsas fram till 2020 på infrastruktur enligt regeringen. Av dessa är knappt en miljard vikta åt cyklismen. Jag ska igen ta och damma av min gamla analysmodell "follow the money". Vi ser enkelt att cykelns andel är 0,2 procent, och ser man det inte direkt så ta fram miniräknaren. Märkligt är dock att cykeln står för 12% av alla resor totalt i Sverige. Vackra ord från våra ledare är att det ska satsas på cyklism, att folk ska börja cykla. Men det måste skett ett översättningsfel när orden skulle översättas till budget, till handling. För budgeten, som är det yttersta prioriteringsspråket skriker följande: "KÖR BIL, VÄLJ BILEN, MER BILAR!!!".

Man kan läsa en intervju med vår infrastrukturminister. Hon har aldrig cyklat i Stockholm, där hennes arbetsplats finns. Cykelperspektivet verkar lysa med sin frånvaro, vilket kan förklara den något skeva fördelningen av pengar. Ett krav för den arbetsuppgiften borde ju vara att man faktiskt regelbundet tar sig fram med alla olika typer av trafikslag: motorfordon, buss, spårvagn, tunnelbana, cykel, järnväg och kanske också färja. Hur ska man annars kunna väga de olika trafikanternas behov mot varandra? Det är ju som att anlita ett ett stort fan till något fotbollslag att döma i deras matcher. Matchen behöver liksom inte ens spelas för att man ska veta vem som vinner. Det är givet på förhand. Tyvärr verkar de flesta "domarna", trafikplanerarna, tyvärr tillhöra bilmaffian. Det skulle i alla fall förklara varför man lägger 0,2% av pengarna på något som utgör 12% av användarna och som dess utom är en grupp man säger sig vilja öka.

Men jag är optimist och jag tror att om vi hjälps åt att kämpa för cykelfrågorna så kommer vi förr eller senare få se ett underjordiskt cykelgarage med verkstäder, möjlighet till att själv serva och underhålla cykeln, dusch och toaletter, anslutning till både shopping, kollektivtrafik och centralstationen, under Nordstan i Göteborg. Var det 2021 som staden fyllde 400 år? Är inte det ett bra symbolprojekt? Tyvärr är idéinsamlingen slut för jippot, men det spelar väl ingen roll? Om tillräckligt många skulle tycka det vore coolt så händer det ändå förr eller senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0