Intressant skrivet i abortfrågan

Mats Tunehag skriver i en newsmillartikel omkring abortfrågan. Jag brukar hålla mig ifrån att diskutera den. Dels för att jag tycker den är för svår att  hantera och dels för att jag ofta när jag diskuterat den förr eller senare får höra att jag som man inte är berättigad en åsikt eftersom jag inte kan föda barn. Det är tröttsamt att föra dialog med antidemokratiska personer.

I alla fall tycke jag att han har skrivit någonting intressant och läsvärt. Hans artikel manar till eftertanke och reflektion och är en utmärkt grund till diskussion. Han diskuterar och jämför retoriker och mentala inställningar. Han pratar om människovärde och rätten till sitt eget liv. Han kommer fram till att om vi ska kunna vara seriösa med att tycka att mord är fel, vilket de flesta gör, så måste man rimligen också vara abortmotståndare. För vad är den principella skillnaden mellan att döda ett människoliv som är 22 veckor gammalt och 222 veckor gammalt? Jag tycker det är en intressant motvikt till diskussionen om kvinnans rätt till sin kropp. Kan verkligen kvinnans rätt till sin kropp överordnas en människas rätt till sitt liv? Den typen av frågor utmanas man med när man läser igenom texten. Läsvärt som sagt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0