Lång tradition av bilsubvention orsak till bostadsbrist

Jag diskuterade för ett tag sedan med en företrädare för Vägvalet Göteborg, ett missnöjesparti som vill stoppa trängselskatten. Denne företrädare påstod att bilen inte subventioneras kraftigt utan står på egna ben till skillnad från kollektivtrafiken. Jag får äntligen anledning att replikera detta. Det är nämligen så att bilism subventioneras kraftigt. Det är den välmående medelklassen och överklassens livsstil som tyvärr bostadslösa och låginkomsttagare får betala notan för. Detta låter som klassisk vänsterretorik, men det handlar för mig inte om att ondgöra mig över att låginkomsttagare får betala för höginkomsttagare. För mig handlar det om att grupp A ska betala för grupp B istället för att respektive grupp betalar för sig själv och sina egna resor.

Vad pratar jag om då? Jag pratar om en subvention som kan kallas bilsubventionernas megamoder. Den så kallade "Parkeringsnormen". Den medför att bostäder och andra fastigheter inte kan få bygglov om det inte finns tillräckligt med parkeringar till bilar med i planerna.

Men på vilket sätt är det en subvention? Och på vilket sätt blir bostadslösa finansiärer till bilisters egoism? Hur menar jag nu?

Varje parkeringsplats kostar offantliga summor pengar. Varje garageplats kostar mellan 200 000 och 400 000 kr att bygga. Multiplicera med antalet bilplatser. För ett bostadsområde med 100 lägenheter gäller norm som säger minimum 0,7 platser per bostad. 70 parkeringsplatser medför 14 miljoner - 28 miljoner kronor i kostnad om dessa inte ska ta attraktiv mark i gatuplanet i anspråk, något som anses förfula och också ger mer oskyddade parkeringar. Som andel av den totala byggkostnaden som typ kan beräknas till 1,5 miljoner per lägenhet, dvs 150 miljoner utgör den mellan 10 och 15 procent.

Parkeringarna måste sedan hyras ut till långt under vad de kostar. En parkeringsplats kostar i underhåll cirka 1500 kr i månaden. Den som sett en parkeringsplats hyras ut för det på sistone får gärna kommentera. Priser jag har sett ligger på mellan 800 och 1000 kr. Detta är pengar som ska tas någonstans ifrån. Exempelvis från de som bor i lägenheterna i form av hyra. Med andra ord får de som inte äger bil betala för de som äger bils parkering.

Men det slutar inte här. Vilka tror ni bekostar parkeringsplatserna utanför ICA eller IKEA för den delen? Naturligtvis är det kunderna och naturligtvis blir det så att de som inte tar bilen får betala för de som tar bilens parkeringsplatser.

En annan konsekvens av parkeringsnormen är att bilisten alltid kan vara säker på att det finns parkeringsplatser dit denne ska. Det premierar direkt bilåkande. Detta är parkeringsplatser som bilisten i stort sett aldrig betalar hela kostnaden för. Den enda parkeringsplatsen i Sverige som går runt är Nordstans parkering i Göteborg. Alla andra måste subventioneras. Men beaktar man vad det hade kostat att hyra ett motsvarande stort kontor där eller på annat sätt utnyttjat ytan till bättre saker är det inte lika säkert att det är ekonomiskt försvarbart...

Det är dock inte de värsta prisen som måste betalas. Parkeringsnormen gör att byggbolag väljer att bygga mindre högkoncentrerat och förtäta mindre. Istället söker man sig till mindre attraktiv mark i utkanten och bygger låga och ytkrävande saker, områden som mer eller mindre kräver tillgång till bil. De som inte kan färdas med bil blir alltså åsidosatta i processen och får det svårare att ta sig fram. Vidare hämmar parkeringsnormen bostadsbyggandet, vilket bostadsbolag själva erkänner. Bostadslösa och billösa får alltså betala priset igen för bilisters livsstil. På bloggen ecoprofile ställs i ett inlägg frågan om hur samhället sett ut om det funnits en hållplatsnorm istället. Jag ställer frågan hur samhället skulle sett ut om det funnits en cykelparkeringsnorm istället.

Det gör ont att säga, för som bilägare och student vet jag vad det kostar och hur krångligt det är med detta eviga roddet med parkeringsplatser. Men det enda sunda är att inse att affärer är affärer. Andra ska inte subventionera min livsstil. Marknaden och marknadsvärden bör i större utsträckning avgöra p-kostnaderna bilisten drabbas av. Och p-plats-normen ska inte begränsa hur mycket bostäder som byggs. Att alla har en bostad är viktigare än att alla kan ställa en stor och omiljövänlig bil någonstans. Avskaffa normen och låt marknaden avgöra hur marken ska användas.


Kommentarer
Postat av: Jonas L

Helt sant, tyvärr är inte alla subventioner så lätträknade i kronor och ören. Bilismen leder till en stor mängd andra externa effekter som de utan bil får betala kostnaden för, jag pratar om luftföroreningar lokalt och globalt, buller, olyckor och livsstilssjukdomar.

Svar: Precis. Kunde inte sagt det bättre själv.
Johannes Westlund

2013-09-29 @ 15:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0