Tentavecka!

Den här veckan är det tentavecka på Chalmers, så nu är verksamheten här på bloggen nere på absolut noll. Jag hinner knappt läsa Newsmill, Genusnytt och Politometern, som jag annars brukar använda för att hålla mig någorlunda uppdaterad. Jag har istället suttit och arbetat stenhårt inför läsperiodens slut med att få klart labbar. För att ge er en bild av vad det betyder på Datateknik så bifogar jag en bild på hur det kan se ut. I alla fall så blir det några små axplock politik också;

Lite dåliga färger, men så kan det se ut ibland...

Putin vald i Ryssland
Knappast förvånande, knappast en nyhet. Jag hoppades dock på att Putin inte skulle bli vald. Det kan inte ha gått rätt till. Tyvärr så blev min favoritkandidat som jag inte ens minns namnet på portad från valet. I Ryska "demokratin" går det utmärkt att förbjuda hotande kandidater att vara med. Jag tror tyvärr att Putin just nu är en belastning för Ryssland. Han tog några viktiga steg mot att integrera Ryssland i resten av världen och hans sätt att ha ett ben i det gamla och ett i det nya har varit en stor hjälp för att klara en bra övergång, ett bra paradigmskifte. Tyvärr så står han nu ivägen för paradigmskiftet som borde gå vidare. Jag tror att det finns mycket som behövs göras, som om det inte görs står ivägen för många investerar och bolag som skulle kunna ge landet ett stort ekonomiskt uppsving och framför allt öka sysselsättningen.

59 PERSONER dog i arbetsplatsolyckor 2011
Läste detta i en krönika i Aftonbladet. Och om jag inte minns fel så är det också så här det låter i all officiell statistik. Året innan dog 58 *personer*, en kvinna och 57 män. Jag undrar hur statistiken fördelar sig denna gång. Det är lustigt hur journalister ofta får det till *personer* eller *människor* när det är nästan uteslutande män som drabbas. Drabbas ett par kvinnor så heter det alltid "också kvinnor var bland de drabbade". Det är alltså värre när en kvinna dör än när en man dör. Man = förbrukningsvara, kvinna = värdefull. Inget nytt på jämställdhetsfronten här alltså. Ett stort osynliggörande av manligt lidande i feminismens Saudiarabien som vanligt. Saker som talas mot könsmaktsordningen sopas under mattan. När verkligheten möter teorierna så är det tydligen genusmaffians teorier som gäller före verkligheten. Jag trodde det var tvärt om, att teorierna beskrev verkligheten, inte att verkligheten beskrev teorin. Vetenskap på hög nivå det där.

Stor insats för gatumiljön i Sävedalen
Jag vet inte om jag skrivit om det tidigare, men en åsikt jag har haft är att hastigheten längs Göteborgsvägen mellan Triumfglassbaren fram till rondellen bortanför Statoil, Gullbergs och vad det nu är som ligger där borde sänkas till 40 km/h medan hastigheten längs en parallell väg som är tänkt som genomfartsled och som går parallellt med och precis intill motorvägen (E20) borde få höjd hastighet till 60 km/h. Båda vägarna låg då på standard 50 km/h. Nu har detta hänt! Jag var lyrisk idag när jag var ute och mot bättre vetande skjutsade runt min flickvän som inte orkade åka kollektivt till sin lägenhet och hämta grejer. I alla fall så hoppas jag på en förändring i beteendet många bilister har att av gammal vana köra genom Sävedalen fram till sin gata kan välja om och köra i utkanten så länge som möjligt, nu när detta också förhoppningsvis ger en liten tidsvinst. Då blir det trevligare för oss som vill cykla eller gå längs det som säkert är tänkt som en fantastiskt trevligt litet shoppingstråk men som blivit enormt trist på grund av all bullrig trafik. Det kanske kan verka som en liten grej, men man måste uppmärksamma det lilla också. Nu fattas bara att man sopar upp gruset från cykelvägarna. Det sliter så förfärligt på däcken och hindrar dessutom framfarten lite och gör resan mer okomfortabel än vad en ren och fin vägbana skulle göra. Det är dessutom rena livsfaran att tvärnita på.

Alternativ till centraliserade kontor
Tidningen The Economist har i en artikel tagit upp en ny intressant trend. Det handlar om hur vi arbetar. Många har idag ett val mellan att arbeta hemifrån, vilket betyder i stort sett 9 timmars isolering och dessutom alla miljarder distraktionsmoment som finns i hemmet, och att arbeta på företagets kontor, som ofta är liktydigt med lång pendling och trafikstockningar för många. Dock börjar det segla upp ett alternativ på kartan. Vissa företag erbjuder nu helt enkelt skrivbordsplatser, antingen sådana som andra små företag har över eller kanske dedikerade faciliteter. I princip abonnerar man på tjänsten och får därmed tillgång till att utnyttja de skrivbord som finns till förfogande. Ett exempel som nämns är att ett större företag erbjuder sina säljare den här tjänsten via en tredje part. Idén är att oavsett var du befinner dig ska det på nära avstånd kunna finnas ett skrivbord, någon form av arbetskamrater och allt annat man förväntar sig på ett kontor.

Jag tycker det är ett intressant koncept av flera skäl. Jag tror att många, exempelvis konsulter, säljare, enmansföretagare och liknande kan ha enorm gläde av den här typen av lösning. Den sociala biten är viktig med ett jobb och det är något man inte får tillgång till annars om man jobbar ensam mycket. Vidare så är det också praktiskt. Det finns skrivare, det finns kaffemaskin och liknande. Det är som på jobbet, fast precis i den stad man råkar befinna sig. Och dessutom kommer man ifrån hemma.

Det kan också minska behovet av pendling. Säg att varje anställd i genomsnitt kan arbeta från ett sånt här skrivbord nära dennes bostad en gång i veckan. Det behövs inget geni för att räkna ut att det blir mindre bilar varje dag, mindre trafikstockning och alltså bra miljöeffekter och bra avlastning av infrastrukturen. Man kan till och med skönja vissa hälsoeffekter. Dessa kontors idé är ju att finnas lokalt. Alltså kommer fler kunna ha rimligt gångavstånd eller cykelavstånd en gång i veckan. Vardagsmotinen är inte att underskatta.

Det finns dock problem. Hur håller man saker konfidensiellt i sådana miljöer? Hur kan miljöerna göras attraktiva att arbeta i? och så vidare. Men problem är till för att lösas, det är i alla fall min inställning. Och även om det inte är en lösning som passar överallt och för alla så är det ändå en lösning jag tror passar några. En lösning som har många positiva effekter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0