Är LO's nya ordförandes linje möjlig?

Jag har dragit mig lite för att skriva det här blogginlägget. Därför att jag känt en osäkerhet på om jag skulle klara att ta det jag vill skriva hela vägen, och också för att jag inte känt att jag haft tid och ork. Men förr eller senare måste man börja.

LO har nyligen valt en ny ordförande. Den som fick förtroendet heter Karl-Peter Torwaldsson. DN har fått till en artikel som försöker fånga vem han är och hur han kommer prägla LO's arbete. LO har ju hamnat i en allt mer tynande tillvaro. Man har gått från att vara en stor maktfaktor till att reduceras till en röst i mängden. Hur detta kommer utveckla sig är helt ointressant. Det intressanta är vad Torwaldsson vill kämpa för.

Torwaldsson sneglar nostalgiskt tillbaka på 80-talet. Tiden då full sysselsättning var det dominerande målet för politiken. För att åstadkomma detta lät man kronan ständigt sjunka i värde. Man devalverade igen och igen. En devalvering leder till att exportföretag som säljer för utländsk valuta kan växla in utländska valutor för allt större belopp svenska kronor. Detta gör att man får råd att ha både fler anställda och ge en högre lön räknat i kronor och ören. Baksidan är att svenskarna under den tiden inte får mer än cirka 3% real löneökning. Den största delen av löne"ökningen" äts upp av en hyperinflation. Jag ska inte trassla in mig i ekonomiska teorier, men devalveringspolitiken som fördes orsakade sedan en ekonomisk kollaps under 90-talet, som vi med facit i hand vet inte blev vacker.

LO vill alltså ha tillbaka läget där det var okej att dumpa svenskars löner relativt andra länders löner för att få upp sysselsättningen. Läget där det var okej att vältra över nationella ekonomiska problem på länder runtomkring (en annan effekt av devalvering). Jag undrar om det verkligen är så stor skillnad på den vägen och arbetsgivarnas krav på låga löneökningar. Effekterna blir ju de samma även om man kan föra den egna befolkningen bakom ljuset genom att skriva fler siffror på lönechecken...

Samtidigt är man emot jobbskatteavdragen. Den största inkomstökningen för vanliga arbetare i modern svensk tid. Jag undrar vilken sida LO egentligen står på...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0