"För din egen säkerhet - led cykeln"

Titeln är tyvärr hämtad från verkligheten, faktiskt från ett vägmärke. Jag hoppas att ni som läser sluppit se detta otroligt irriterande vägmärke, men något säger mig att många har sett det. Om inte - googla. Jag orkar inte få upp en bild nu. Den här skylten används vid i stort sett varenda vägarbete som påverkar cykelbanor. Igen så är det ett bevis för att cyklisten inte är något annat än en fotgängare på två hjul. Blir det störningar är fokus inte att hitta en fungerande alternativ väg, utan man säger helt enkelt åt cyklisten att stiga av sitt fordon och putta det. Och vad är då poängen med cykel, om man ändå måste gå? Själva idén med fortskaffningsmedel är att man ska slippa gå och kunna ta sig fram fortare. Bara tänk er skylten "För din egen säkerhet - putta bilen"...

En intressant betraktelse här är att skylten ofta sätts upp i samband med att man smalar av cykelbanan på olika sätt med hjälp av avspärrningar. Ibland föser man till och med ihop fotgängare och cyklister på en minimal yta med bredd på under en meter. Jag funderar hur föräldern med barnen i cykelkärran, eller cyklisten på lastcykel påväg hem från ICA, ska göra. Oftast blir utrymmet alltför smalt för att man ska kunna passera med något som är det minsta bredare än en standardcykel. Och då krävs det vanligen viss skicklighet för att på ett säkert sätt ta sig igenom. Jag trodde cykelbanan var till för alla cyklar, inte bara de smalaste. Enligt lag måste ju cykeln framföras på cykelbanan om sådan finns, men hur gör man om cykeln fysiskt inte får rum på grund av helt idiotiska avspärrningar?

Det ska sägas innan jag går vidare att trafikkontoren i Göteborg och Stockholm på pappret tar avstånd från slentrianmässig användning av den här skyltningen. Men gör de något åt det? Inte vad jag vet. Det är sällan man som cyklist möts av tydliga hänvisningar om hur man ska ta sig runt den temporära arbetsplatsen. Istället ska man gå av och promenera... Cyklisten är en fordonsförare, när det passar. Annars betraktas cyklisten som en fotgängare. Inte underligt att man får cyklister som beter sig som fotgängare... Jag tror ett första steg i att slippa kreativ cykling är tydliga hänvisningar istället för att uppmana cyklisten att vara fotgängare. Jag tar det en gång till: tydliga hänvisningar.

Men det är inte det värsta. Vägmärket är i regel en stor plåt med en varningsskylt och ett meddelande på. Varningsskylten är av typ A40 "Varning för annan fara". Enligt gällande lagstiftning gäller:

"Märket anger annan fara än sådan som kan anges med något annat varningsmärke. Farans art anges på en tilläggstavla. Förordning (2008:1180)."

Det verkliga vägmärket anger dock för det första INTE farans art. Farans art är typ "Vägarbete" eller "Byggtrafik", eller något i den stilen. Farans art är absolut inte "För din egen säkerhet - led cykeln". För det är inte en fara utan en uppmaning. Vidare anges den inte på en tilläggstavla utan på samma tavla, vilket också går emot lagen. Det är dock oklart hur det ser ut med straff för sådant. Kanske man borde anmäla skylten för att se vad som händer. Jag tycker det är duktigt problematiskt med skyltar som så uppenbart bryter mot lagen. Lagen som hanterar vägmärken finns av ett skäl, och det skälet är inte att den ska brytas.

Jag kräver att den här regelvidriga skylten avskaffas och förbjuds. Allt användande av skylten bör betraktas som olovlig skyltning, vilket kan ge typ 10 000 kr böter. Det är vidare inte en acceptabel metod att sätta upp en skylt som lägger över ansvaret på cyklisten för hur ett avspärrat parti ska passeras. Vid varje arbetsplats som kräver omväg måste också ALL trafik som går där normalt dirigeras om med tydliga hänvisningar, inte bara biltrafik och fotgängare. Den alternativa vägen ska vara möjlig att passera säkert oberoende om man cyklar racer-cykel eller har barnen med sig i cykelkärra. Jag kräver att detta implementeras i lagstiftningen. Underlåtenhet att göra detta bör leda till åtminstone böter. Alla trafikantgrupper måste kunna komma fram. Det är acceptabelt att framkomligheten är begränsad temporärt, det är ju oundvikligt, men det måste finnas en framkomlig väg, för alla trafikanter, runt hindret.

För övrigt anser jag att C G Wrangel bör lösgöras från sina uppgifter inom polisen och ställas till arbetsmarknadens förfogande.


Kommentarer
Postat av: Gbgcyklaren

"För din säkerhet - För din säkerhet" är i alla fall lite bättre än den här, som var betydligt vanligare förr än "För din säkerhet":

http://www.flickr.com/photos/xmoln/6181314495/



Nu har jag även sett skylten "cykla långsamt" vid vägarbete. Det går åt rätt håll åtminstone. :)

2012-05-17 @ 09:48:25
URL: http://gbgcyklaren.blogg.se/
Postat av: Gbgcyklaren

Hoppsan! Det skulle förstås stå "För din säkerhet - Led cykeln" först i förra inlägget. :)

2012-05-17 @ 09:49:22
URL: http://gbgcyklaren.blogg.se/
Postat av: Johannes Westlund

Vad säger man? "Cykel skall ledas"-skylten var ju ännu mer spännande... Hur tänker man egentligen? Uppenbarligen är det verkligen så att den utbredda uppfattningen är att cykeln är en hobby, en rekreation, och inte ett fortskaffningsmedel. Det är enda förklaringen till att man kan få för sig att det är acceptabelt att kräva att fordonsförare ska gå. För då är ju inte fordonsföraren primärt fordonsförare utan snarare flanör eller idrottare. Och då kan det ju vara okej att vissa partier promenera, för då har man ju inga tider att passa, man använder inte cykeln för att transportera sig. Det märkliga är att man sen blir förvånad när cyklisterna uppför sig mer som flanörer i trafiken...

2012-05-17 @ 14:40:16
URL: http://minvision.blogg.se/
Postat av: Anders

Har cyklat dagligen i Stockholm sedan 1982 och aldrig någonsin sett denna skylt - måste vara ett lokalt Västkustfenomen...

2012-05-22 @ 01:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0