Natt-tåg som hållbart resealternativ
Jag tror inte man kommer ifrån att det finns ett stort behov av att resa. Jag tror också resande i stort sett är någonting bra. Resande ökar kulturutbyten och minskar risken för miljöförstörande krig. När inte handel och utbyte sker så korsas gränserna av soldater. Resor ser jag som en viktig del i handel och utbyte. Så jag lät mig inspireras av lite artiklar på ecoprofile, som är ett eminent ställe för den som vill få tips om hur man reser grönt. Tyvärr är det ännu lite meckigt att resa med tåg i Europa, och det är nog detta man måste ta tag i.
För om man ska vara allvarlig så är flyget inte mycket snabbare när man ska ut i Europa. Tiden i luften är en bråkdel av tiden det tar med flyg. Antag att man ska resa till ett morgonmöte i Berlin. Då har man cirka två timmar i luften, men ytterligare en eller ett par timmar på flygplatsen innan och en timma på flygplatsen vid ankomst. Vidare har man ofta en timmas restid från flygplatsen till centrum. Ska man vara framme vid 09 så måste man alltså börja resa 03 på morgonen om jag inte räknar helt galet. Alternativet blir att resa kvällen innan och övernatta på hotell. Då blir den totala tiden man reser och sover på hotell betydligt längre, kanske omkring 15 timmar. Och då börjar man komma upp i siffrorna som det tar att åka tåg idag.
Tågresor skulle kunna utformas så att man stiger på runt kl 18 och kommer fram på förmiddagen i exempelvis Tyskland nästkommande dag. Konceptet har ju sina begränsningar i exakt hur långt det går att ta sig under rimlig tid, men Hanover, Berlin, Hamburg och Bryssel är exempel på städer som faktiskt enkelt nås. Tar man ett helhetsgrepp skulle man kunna sammankoppla vagnar destinerade till olika städer så att man istället för att tvinga resenärerna att byta tåg enkelt kan se till att rätt vagnar hamnar i rätt stad genom växling och rangering under natten. På tåget ska självklart stabil Internetuppkoppling finnas. Då kan man istället för att sitta på en flygterminal faktiskt vara produktiv i en bekväm tågvagn timmarna på kvällen innan läggdags. Attraktiva menyer kan erbjudas och varför inte konferensmöjligheter?
När man sedan kommer fram kan man vara nyduschad och utvilad istället för att ha kuskat runt på flyg hela natten, alternativt checkat in på hotell efter midnatt och ändå komma fram inom ungefär samma tidsspann som för flyget. Dessutom blir den tiden på tåget man inte sover produktiv arbetstid.
Detta är inte något som är svårt att genomföra. Teknologin finns, det är en fråga om samordning, att skapa alternativet. Vi kanske inte kan ersätta flyget helt, men på vissa lämpliga sträckor är tåget ett klart bättre alternativ. Exempelvis sträckan Stockholm-Bryssel, som väl borde intressera politiker om inte annat. Tänk om våra politiker kunde resa hållbart till Bryssel istället för att pendla med flygplan och dessutom få mera gjort! Jag tror nycklarna är att ha exakt noll byten, goda möjligheter att använda tiden på tåget produktivt, hög komfortstandard och ett enkelt och smidigt sätt att boka tågresan. Då tar man vissa av flygets fördelar, dvs punkt till punkt på ett enkelt sätt genom ett bolag oftast utan byten och kombinerar med tågets fördelar som är komfort och goda möjligheter att arbeta under resan. Jag föreslår att Sverige tar initiativet till att diskutera saken med främst Danmark och Tyskland och ordnar upp en enkel lösning för smidiga tågresor söder ut mot Europa. Sedan kan våra politiker föregå med gott exempel och använda den för sin Brysselpendling!
Flyget är (tyvärr) avsevärt snabbare och ger betydligt mer tid med familjen.
Ett morgonmöte i Berlin börjar normalt kl 10. Flyget går 7.35 fr Arlanda. Man checkar in med mobilen, tar Arlanda express 6.35 eller 6.50 (om man är lite kall), och behöver alltså åka hemifrån nån gång 6.15-6.30, och är på Berlin flygplats kl 9.05 - med god tid att ta sig till mötet.
Till Bryssel går det lika snabbt. Flyget går 6.55 från Bromma, så åker man hemifrån kl 6 har man mycket gott om tid. Jag brukar cykla till flygplatsen och får då en del av veckans motion samtidigt som jag kläcker nya tankar. Sen har jag nästan 2 timmar på planet att förbereda mig, gå igenom mailen etc.
Visst är flyget ohållbart - men ack så tidsbesparande...