Nu har DN fattat, cykling ÄR positivt!

DN ska ha en stor eloge eller något åt det hållet för denna artikel. Jag brukar mest få gnälla vad gäller hur media skriver om cyklismen, men här har DN verkligen lyckats med att få allting rätt. I artikeln finns inga spår av de vanliga fördomarna som inte stämmer utan istället är det en bild som stämmer med verkligheten som målas upp. Exempelvis slår DN fast att om fler cyklar blir det mer plats för de som åker bil eller kollektivt. "No shit, Sherlock" känns det kanske som för oss som har förstått att en bil tar typ 15 gånger mer plats än en cykel, men det är bra att nu en ledande tidning också vågar säga sanningen istället för att ljuga. Det finns ett värde för alla som rör sig i staden om man förbättrar för cyklister helt enkelt.

Artikeln är skriven med anledning av statistik Folksam sammanställt och som DN skrivit om tidigare. Statistiken antyder att cykelolyckorna ökar, och därför då att det skulle vara farligare att cykla. Men i själva verket handlar det mest om att cykeltrafiken har ökat. Relativt ligger olycksnivån ganska oförändrad, allså om man korrigerar för ökningen. Om fler cyklar så blir det ju fler olyckor i absoluta tal, men procentuellt så kan det fortfarande vara oförändrat.

Man passar också på att ge skarp kritik av nuläget. Man ger flera konkreta exempel i Stockholm där det i stort sett är omöjligt att cykla och följa lagen samtidigt. Exempelvis så finns en passage längs vasagatan där cykelfältet går mellan två hårt trafikerade bilfiler för att sedan upphöra i tomma intet. DN frågar retoriskt om det är lämpligt att anvisa barn att cykla där på väg till skolan... Vidare kritiserar man skarpt hur cykelnätet hålls efter på vintern och att många trafikljus inte reagerar på cyklar, med följd att cyklisten får alternativet att cykla mot rött eller vänta tills det kommer någon bilist. En sen natt kan det bli övernatting vid rödljuset. Undra om det räknas som parkering då och också är olagligt?

Det ska tydligen dessutom utföras någon slags drive för att sätta dit cyklister nu igen, en "ny offensiv mot cyklister som begår trafibrott" kallas det. Kanske konstapel C G Wrangel som ger uttryck för sin fetisch för att sätta dit cyklister... DN tycker att man istället borde satsa på att sätta dit bilister som parkerar i cykelbanan så att cyklister tvingas begå lagbrott alternativt utsätta sig för stor livsfara för att komma fram. I Stockholm är detta tydligen vanligt. I Göteborg är det inte speciellt vanligt, utom vid Allums cykelparkering. Där står det alltid bilar av något skäl. Återkommer med foton. Idag tog jag två stycken på två olika bilar inom loppet av 10 minuter. Det hade varit trevligt om infarten till cykelparkeringen kunde respekteras. Aja, ett sidospår.

Man slutar med att lyfta önskan att det ska gå att ta sig fram på ett säkert sätt med cykel oavsett om man är barn eller vuxen samt lyfter fram Köpenhamn som en förebild. Inte så mycket att säga mer om det, mer än att det är en efterlängtad artikel som för en gångs skull förtäljer sanningen istället för att ensidigt gnälla på cyklister utifrån falska antaganden och enskilda anekdoter som ofta är kraftigt överdrivna. Bra DN som vågar skriva och publicera artiklar som faktiskt stämmer!

För övrigt anser jag att C G Wrangel bör lösgöras från sina uppgifter inom polisen och ställas till arbetsmarknadens förfogande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0