Skolan tar hjälp av konsulter för att bli bättre!
Att skolan befinner sig i fritt fall är det få som betvivlar. I stort sett varje vecka nås en ny botten. Detta har Sveriges Kommuner och Landsting tydligen äntligen tagit tag i. DN kan i en artikel rapportera att professionell hjälp har anlitats. För cirka 4 miljoner kronor har man tagit hjälp av konsultbolaget McKinsey. Det var på tiden. McKinsey har fått arbeta med två utvalda skolor och konsulterna har arbetat mycket med lärarna och försökt hitta sätt för lärarna att arbeta bättre och använda tiden bättre.
Jag inser att jag kanske står tämligen ensam i min åsikt att det här är en bra grej. I kommentarsfälten så ger många uttryck för att pengarna kunde använts bättre. I Sverige är det alltid av något skäl negativt när kvinnodominerade yrken i offentlig sektor lägger ut pengar till privata företag. Det har vi sett i Carema-debatten. Mansdominerade yrken inom entreprenad och anläggning är det däremot ingen som ifrågasätter att det läggs ut på privata aktörer trots storskaliga svindlerier, mutor och annat som skattebetalarna i slutändan fått betala. Här finns ett könsperspektiv som blir allt tydligare.
I kommentarsfältet till artikeln skrivs bland annat att lärarna kunde fått mera i lön istället, eller att det inte är så svårt att fatta vad som är fel i skolan. Min åsikt är att även om fel och brister är uppenbara krävs att någon kommer in och är obekväm och säger det. Annars kommer gruppen att välja att inte titta åt elefanten i rummet. Men att säga det är inte riskfritt. Läraren som påpekar riskerar mindre lön vid nästa förhandling och så vidare. Dessutom finns säkert en hel del revir som olika personer och grupper slår vakt om. Det blir viktigare att positionera sig än att lösa problemen. De här problemen finns inom i stort sett alla organisationer. Det är ett skäl till att konsulter behövs. Konsulter kan komma in och säga obekväma sanningar utan att ha problem med lojalitet eller interna positioneringar.
Upprinnelsen till samarbetet var Almedalsveckan och också en rapport som McKinsey tagit fram om hur skolor kan utvecklats baserat på internationella undersökningar (presenterades december 2010). McKinsey och Sveriges Kommuner och Landsting kom bra överens och beslutade att inleda ett samarbete. Och här kommer en annan sak som får många att se rött. McKinsey blev anlitade utan upphandling, vilket LOV kräver.
Jag säger inte att det ska bli allmän praxis att strunta i LOV men Sveriges Kommuner och Landsting har kommit till en viktig insikt. Billigast är inte alltid bäst. Att hålla på med upphandlingar på det där sättet är ibland kontraproduktivt. I det här fallet hade McKinsey redan studerat skolor och hur man kan utveckla. McKinsey hade också en relation till Sveriges Kommuner och Landsting, det fanns ett förtroende.
Jag vill dra en parallell till hur det gått med upphandlingar i många fall annars. Vad sägs om järnvägsskötseln där kedjan med uppdragsgivare och utförare är så lång att inget ansvar kan utkrävas av någon ens när människor dör? Vad sägs om vissa skräckexempel i Caremahärvan? Min gissning är att det bara är toppen på isberget. I varje fall så tycker jag mig se ett mönster där förtroende för och övertygelse att den man anlitar verkligen kan göra jobbet. LOV blir viktigare än att få valuta för skattepengarna.
Här har Sveriges Kommuner och Landsting valt att arbeta med en part som har unik kunskap och som man har förtroende för. Resultatet är för tidigt att uttala sig om, men att döma av de uttalanden som finns i artikeln så finns starka positiva energier i samarbetet och en nöjdhet från Sveriges Kommuner och Landstings sida. Man vill till och med utöka projektet. Det tycker jag ger en indikation om att det kan bli bättre, mycket bättre, än om man bara slängt någon miljon åt lägst bjudande.
Oavsett vad har alla organisationer behov av externa personer, konsulter, som kommer in och ger nya perspektiv på olika saker. Det kanske tog över ett sekel för skolan att komma till den insikten, men nu när insikten kommit så finns äntligen hopp om förbättring. Det ska bli spännande att se ifall den här satsningen betalar sig. 4 miljoner är småpengar i sammanhanget. Men kanske kan detta ändå markera ett paradigmskifte inom skolan och skolutvecklingen från att "det offentliga alltid vet bäst" till att "fler perspektiv är livsviktigt".