Var femte bil måste bort, men räcker det?
Kapacitetsutredningen har räknat lite på hur det ser ut med vår progress i relation till våra miljömål, hur vi ligger till helt enkelt. Föga förvånande konstaterar man att vi måste göra mer för att nå målen. Utredningen har bland annat sagt att 40 miljarder krävs till framför allt järnväg läser jag på Supermiljöbloggen. En viktig del i att nå målen är teknisk utveckling, fossilfria alternativ, men det räcker inte. Man beräknar att så mycket som var femte bil måste bort från de svenska vägarna. Det kan låta som mycket, men då ska man komma ihåg att våra klimatmål sannolikt är ett skämt om man jämför med vad forskare menar på måste göras. Alltså behöver antagligen betydligt fler bilar än var femte bort egentligen. Kan vara värt att hålla i huvudet.
Jag tror i alla fall att det inte är överdrivet svårt att få bort bilar från vägarna. I alla fall inte futtiga 20 procent. 50 procent av alla bilresor är nämligen kortare än 5 km, dvs bekvämt cykelavstånd. Det som krävs är att man börjar bygga infrastruktur anpassad för cyklism, inte bilism. I Stockholm är "cykelmiljarden" 0,2 procent av de totala satsningarna på infrastruktur under samma period. "Pendlingsstråken" är rena skämtet, eftersom man blandar fotgängare och cyklister så att cyklisterna måste hålla gångfart enligt polisen. Fortsätter man se på cyklismen (och därmed planerar för den) mer som en hobby än som ett seriöst sätt att ta sig från punkt A till punkt B så kommer bilen vara first choice för de flesta. Börjar man inte ta tag i säkerhetsproblemen och trygghetsproblemen kommer det också vara en hämmande faktor. Jag är övertygad om att många tar bilen för att de inte känner sig trygga utan ett ton plåtburk runt kroppen i trafiken. Det måste ändras!
Om 20 procent av alla bilar ska kunna ersättas med en stor del cyklar så måste cykling kunna motiveras strikt utifrån hur väl det fungerar för transport från A till B, inte utifrån hur trendigt, klimatsmart eller hälsosamt det är. Jag tror den breda massan vill ta sig till jobbet, ta barnen till dagis, handla och så vidare primärt, inte vara supertrendiga eller superhälsosamma. Gör man det till en livsstilsfråga tror jag man exkluderar alla dem som inget hellre vill än bara ha ett transportmedel. Det här ställer höga krav på hur infrastrukturen ska utformas och vilka rutter cykelinfrastrukturen ska tilldelas. Är det smidigare och snabbare att göra de korta resorna (de på under 5-6 km) med cykeln så kommer fler välja cykeln. Jag tror det är så här man måste tänka. Cykelstråk måste tillåtas ta utrymme från bilstråken, måste tilldelas effektiva rutter och prio i trafiken. Just nu bygger vi bilväg och sedan cykelväg runt omkring för att få bort cyklarna från bilarna så att bilarna kan köra snabbare. Om målen ska nås måste vi tänka och göra tvärt om. Vi måste börja med cykelbanan och se till att cyklarna kan ta sig fram snabbt och säkert. Målet med en cykelbana får inte primärt vara att effektivisera bilvägen, utan målet måste vara att cyklingen ska kunna ske smidigare.
Kapacitetsutredningens utlåtande är inte det första från riktiga tungviktare. Riksrevisionen har sagt samma sak, och även forskare på annat håll. Om vi ska klara klimatet krävs inte bara ny och bättre teknologi. Det räcker inte ens att dessutom använda teknologin smartare och planera bättre. Vi behöver också attitydförändringar och nya beteenden. Men lyckligtvis så räcker det sannolikt att typ en procent går före, 10 procent ser vad som sker och hänger på. Då kommer resten (typ 89 procent) lalla med och undra vad som hände. Jag tror en procent har gått före vid det här laget. Det är upp till dig att avgöra om du vill bli en del av de 10 procent som såg vad som hände och som hängde på, en del av de 10 procent som är avgörande för om en revolution ska lyckas.
För övrigt anser jag att C G Wrangel bör lösgöras från sina uppgifter inom polisen och ställas till arbetsmarknadens förfogande.
Tack för en positiv kommentar! Det är sånt här som gör det roligare att blogga!
Vad gäller trafikverkets utlåtande så misstänker jag att det är mer ord än handling. Tyvärr. Jag vill gärna tro på det, men...
Mycket intressant med sifferjämförelsen också. Den tillförde en ytterligare dimension till det hela. Att det fortfarande finns människor som påstår att bilen inte är prioriterad och subventionerad är otroligt märkligt.
Jag håller med om att vi börjar närma oss, och nu så här på våren är det påtagligt. Det är otroligt kul att inte vara ensam på cykelbanorna. Samtidigt exponeras många problem. Det känns verkligen som att man är många när man trycks in på en liten yta i en trafiklösning som är långt ifrån optimerad för det "höga" flödet, och då cyklar under 10 procent. Hur ser det ut när det är 15 eller 20 procent? Då kommer vi se cykelträngsel om inget görs fort för att bredda cykelbanorna och optimera flöden genom trafiklösningar.
Mycket väl skrivet. Tack!
1) Ang 40 miljarder till järnvägen
Förutom förbifart-stockholm som kommer landa runt 30 miljarder så har trafikverket i princip sagt att vägnätet är färdigbyggt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vagnatet-ar-fardigbyggt_7116019.svd
Tyvärr kunde man ha löst Sveriges kapacitetsproblem i järnvägen för samma kostnad som 2.1 mil förbifart stockholm. Trots det finns det hopp! Detta byggstopp för nya vägar kan öppna upp för fler satsningar på våra miljöriktiga transporter. Får hoppas att bil-lobbyns övertalningsförmåga inte är på topp dom kommande åren.
2) Ang vem vi ska bygga cykelinfrastruktur för
Håller helt med. Det är trygga, logiska transporter i människors vardag som kommer innebära åter-genombrottet för cykling i Sverige. Vi 30+ i lycra kommer cykla oavsett vad som händer men för nisse i hökarängen så det viktigare med en väl tilltagen infrastruktur som känns säker och komfortabel.
3) Ang 10 procent
Critical mass. Vi börjar närma oss. Tack för ditt engagemang!