En urban Olskroksgata
Det finns en sovande halvdöd gata som borde göras något åt. Den heter Olskroksgatan. Idag är det en sovande gång/cykel-passage. Det är en bakgata som tyvärr lämnar en hel del övrigt att önska vad gäller liv och rörelse. Det enda som vitaliserar är ett gäng cyklister samt lite färdtjänst och sopbilar. Jag har skrivit om den här gatan tidigare i en bloggpost, En cykelbana jag både uppskattar och avskyr.
Den här gatan kan man ju göra något trevligt av tänker jag. I ena änden ligger en sunkig parkeringsplats som avgränsas mot vägen med ett två meter högt gallerstaket i järn. Två skrämda träd står mellan grusplanen och cykelgatan. Det ligger tio meter från ett hotell. Det är 50 meter till det levande Olskrokstorget med spårvagnshållplats och cirka 5 minuter in till centrala Göteborg. Det känns mera som att man står i en förort flera mil från centrum när man är där.
Delvis beror det på att man valt att funktionsseparera hårt. Det är mest bostadslängor längs gatan. Ingen plats för verksamheter som kan bringa liv. Så har det inte alltid varit. En gång i tiden var den här gatan levande. Här fanns verksamheter, här fanns en urban stadskänsla.
Den stadskänslan kan återuppbyggas. Det är inte svårt. Det är bara att låta sig inspireras av hur det en gång såg ut och göra ungefär likadant. Återuppbygga den fina kvartersstaden som fanns där. På det som idag är uppställningsplats för plåtburkar. Så här såg det ut, och så kan det bli igen:
Bild på Olskroksgatan, då och nu.
Mitt förslag är:
- Skapa lokaler i markplan längs hela gatan.
- Gör om gatan till asfalterad cykelfartsgata (=> biltrafik ok på cyklisters och gåendes villkor).
- Gör tomtmark av parkeringen, stycka upp i cirka 4 mindre tomter som olika byggherrar får bebygga inom givna ramar.
- Låt tomterna bli delar i ett helt nytt kvarter med runt 5 våningar med bostäder och verksamhetslokaler.
- Skapa en god fördelning mellan hyresrätter, studentbostäder och bostadsrätter.
- Skapa naturlig koppling till Olskrokstorget.