Förslag för ett något mer optimerat Korsvägen

Ibland är det kul när man lyckas plita ihop ett konkret förslag som är lite mer än "anslå x miljoner till åtgärd a". För en gångs skull har det hänt att jag lyckats. Jag intresserar mig ibland för stadsplanering och stadsutveckling och där har jag en hel del idéer som kan bli konkreta förslag. Jag inleder därför en ny kategori "Konkret stadsutveckling" med denna post. Jag hoppas att det ska bli en trevlig kategori och att förslagen ska mana till nytänk och utvecklande diskussion.

Korsvägen är en av Göteborgs mera spännande trafiklösningar. Det är mycket som händer. Det är en stor kollektivtrafiksnod imitten och spårvagnar och bussar rullar in hela tiden. Runt detta går en lösning för biltrafik. Det är något som ungefär fungerar som en rondell och den är tvåfilig ungefär hela vägen runt. Runtom denna redan skrymmande trafikapparat finns sedan lite gångbanor och cykelbanor ad hoc där de fick plats. Det fungerar faktiskt förvånansvärt väl, men lösningen behöver förbättras avsevärt särskilt med tanke på att en av Västlänkens stationer hamnar rakt under Korsvägen och alltså kan antas öka framför allt antalet fotgängare som behöver ta sig fram. Dessutom byggs just nu Gothia Towers ut och blir ännu större, vilket också bör bidra till promenerandet. Det finns också några punkter runt om lösningen som kan må bra av ett litet ansiktslyft.

Till att börja med är det viktigt att ordna en tydlig, säker och smidig lösning för fotgängare. De som ankommer med västlänken kommer upp ovan jord som fotgängare och behöver kunna ta sig runt. Många fotgängare kommer byta till lokaltrafiken men det kommer bli ökade flöden även ut från platsen till omgivande bebyggelse. Situationen är idag smått kaosartad. Det måste skapas naturliga vägar inom själva hållplatsen som ansluter ut mot övergångsställena. Det är också önskvärt ifall det är möjligt att minska antalet vägar som måste korsas för fotgängare genom att plocka bort strategiskt valda bilfiler från cirkulationslösningen.

En kreativ lösning för att skapa en trevlig anslutning mot Svenska Mässan och därmed avlasta lite övergångsställen är att från den nya Korsvägen station göra en inglasad gångbro hela vägen in till Svenska Mässan. Anslutning direkt in i väggen och en nedgång på planen framför som möjliggör att gångbron kan användas av allmänheten även när Mässan vill ha entréen stängd.

Ett trafikslag som ofta samsas med fotgängarna är cyklisterna. För att öka kapaciteten för fotgängare är det önskvärt att också göra cykellösningen bättre så att cyklisterna i än mindre mån måste krångla runt på överfarter som fotgängarna använder mycket. Rent konkret behövs det framför allt

  • skapas en kontinuerlig dubbelriktad cykelväg på Lisebergs-sidan av Örgrytevägen. Det gör att cyklister som ska vidare mot Munkebäcksleden slipper korsa vägen först vid korsvägen för att sedan korsa den igen vid st Sigfridsplan. Det avlastar passagen mellan Svenska Mässan och Liseberg. Rent praktiskt handlar det om att ta (i alla fall delar av) en bilfil i anspråk.
  • skapas en dubbelriktad cykelbana längs Södra Vägen fram till korsningen med Berzeligatan. Trafiken bort från Korsvägen får en naturlig och enkel länk för vänstersväng upp mot Götaplatsen. Detta avlastar överfarten som är där idag då delar av cykeltrafiken som väljer Södra Vägen slipper korsa den.
  • skaps en kontinuerlig dubbelriktad cykelväg på östra sidan av Skånegatan hela vägen bort till Ullevi. Det avlastar ytterligare ett övergångsställe/överfart något.

Situationen på norra sidan av Örgrytevägen upplevs som väldigt trång i dagsläget.Här behöver man antingen genom att ta en bilfil i anspråk eller genom att ta mer mark i anspråk norr om GC-vägen skapa mer yta.

Slutligen behöver området runt Lisebergs entré en upplyftning. Exempelvis kan man plocka bort hållplatsen (Korsvägen kan användas istället fullt ut) och använda frigjord yta. Norr om Örgrytevägen handlar det om att skapa någonting trevligt av asfaltsöknen. Något åt torg/park-hållet. Dessutom behöver fasaderna sig en ansiktslyftning och belysning på kvällen kan förbättras avsevärt. I bästa fall kan man skapa en känsla av att det hänger samman med planen framför Liseberg och därmed skapas ett högkvalitativt stadsrum. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0