Varför grön våg för cyklar?
Foto: Niels Jensen
Ett sätt att göra cykling attraktivare och trevligare är att införa grön våg. Bilden ovan visar hur trevligt man kan göra det för cyklister. En grön och välkomnande skylt med information om när grön våg är och vilket tempo. Fantastiskt! Det är inte Sverige, även om det faktiskt finns grön våg för cyklister längs någon gata i Stockholm, utan Köpenhamn, en stad som gått "all in" för att utveckla sitt transportsystem in i framtiden istället för att sträva baklänges mot SCAFT -68.
Den centrala frågan blir på något sätt: "varför är det en bra idé att införa grön våg för cyklister?"
Det får det här diagrammet svara på. Med en grön våg minskar restiderna kraftigt även för korta sträckor. Aktuell vägsträcka är Norrebrogade i Köpenhamn, samma vägsträcka som den översta bilden med skylten föreställer. Det är en vanlig stadsgata. Som framgår av diagrammet har man mätt 2200 meter. Det är en mycket kort sträcka. Men redan för den korta sträckan faller restiden från knappt tio minuter till drygt fem. Det handlar om cirka 40 procent kortare restid för aktuell sträcka. Jag citerar Krister Isaksson: "Jösses, en sådan restidsvinst bygger man förbifarter för!" Och då ska tilläggas att detta är helt gratis, till skillnad från förbifarter.
Man ser också föga förvånande att det blir ett jämnare tempo med grön våg, det är ju liksom poängen med att införa grön våg. Ett jämnare tempo är mer energieffektivt, det är ett annat sätt att säga att det blir mycket mindre jobbigt för cyklister att cykla. Start och stopp kostar väldigt mycket rent energimässigt.
Det finns en ytterligare fördel som inte framgår av diagrammet från en enskild mätning men som empiriskt visat sig när man testat i olika städer. Respekten för rödljus bland cyklister ökar avsevärt. Och det här är värt att stanna upp vid därför att vi cykel-förespråkare ofta pekar på att den stundtals dåliga respekten för vissa trafiksignaler beror på att lösningarna är dåligt designade för cyklister. Vår tes är att när upplevelsen skapas att trafiksystemet arbetar med en istället för mot en så tenderar man att respektera systemet även när det betyder att man måste stanna ibland. Här finns alltså hårt och kallt evidens för att detta stämmer.
Grån våg för cyklister är helt enkelt ett effektivt sätt prioritera cykling utan att det kostar ett dugg.
Credit
Jag vill avsluta med att tacka Niels Jensen på KPHs kommun, som frikostigt genom Krister Isaksson delat med sig av bilderna som jag använt i posten. Jag hoppas jag får tillfälle att ge någonting tillbaka.
Krister Isaksson, en av Sveriges främsta cykelexperter, bloggar på Kadens:
http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/index.htm