Allum fick utrymmas, Partille strömlöst under torsdagen

Jag var där, mitt i smeten på ICA Maxi på Allum. Det var en minst sagt märklig känsla när hela butiken blev mörk. Tidningarna väljer att uttrycka det som att Allum fick utrymmas, och det för ju tankarna till panikslagna situationer där folk springer över varandra för att hinna ut. Det var inte riktigt så hetsigt eller panikartat. Vi kunder fick checka ut våra varor via batteridrivna kassor. Det blev ganska lång kö och det tog tid, läget var smått kaotisk och informationsföldena var inte strukturerade, men under omständigheterna gick det bra. Jag fick tag på frukostvaror och lite annat smått som jag behövde och kunde cykla hem. Lite orolig var jag att strömmen skulle ha varit borta hemma i Sävedalen, så här dagen innan tenta hade det varit lite mindre lämpligt. Men här var det strömförsörjt så jag kom undan med blotta förskräckelsen på den punkten.

Totalt berördes 20 000 hushåll enligt artikel i GP och det pågick fram till 03. Det kan inte ha varit billigt för Allums näringsidkare detta. En intressant iakttagelse är hur sårbart vårt samhälle är. Falerar el-infrastrukturen, vilket var vad som hände i det här fallet, så går det inte att handla mat ens. Man lyckades checka ut de kunder som var i butiken, men kunde inte serva några nya på ICA Maxi. Detta skvallrar lite om hur fragilt vårt samhälle är för vissa typer av sabotage eller strategiska bombningar. Så det är fortsatt en dålig idé att bli indragen i krig. Fast det var knappast någon nyhet.

En sak som är värd att notera var att det var en matarledning det var fel på. Genast drabbas 20 000 kunder i nästan 12 timmar i en storstadsregion. Det är inte acceptabelt. Vi behöver mer redundans än så. Sannolikheten för att två ledningar går sönder samtidigt är rätt så mycket lägre än sannolikheten för att en ledning går sönder. Så bara genom att dubbla antalet ledningar från 1 till 2 ökar man driftsäkerheten och tillförlitligheten. Och när det gäller något så viktigt som el tycker jag att det är något som borde göras. Jag tycker också att man bör säkerställa att de drabbade blir adekvat kompenserade. Fast det lär väl inte hända. Mycket märklig upplevelse hur som helst. 


Kommentarer
Postat av: Snubben

Sävedalen kopplades om mot Björkekärr och hade väl bara ett kort avbrott. Problemet låg förmodligen inte direkt i ledningen (det finns flera matningar) utan i en transformatorstation så att alternativa matningar inte kunde användas eftersom man behövde bryta för att kunna reparera.

Svar: Jag går på den information allmänheten fått i frågan. Om det var något annat så beror det på att företaget valt att slira på sanningen. Men hur som helst är det allvarligt att den här typen av strömavbrott förekommer i en storstadsregion. Det är ett problem som måste lösas.
Johannes Westlund

2012-10-26 @ 10:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0