Nu kommer mörkret, regnet och kylan!

Det blir inte så mycket politik den här gången, men väl lite goa tips till dem som cyklat under sommarmånaderna och känner att det är gött att cykla, och så till oss andra som redan gjort några året-runt säsonger, och kanske är det också en "note to myself". Det finns någon föreställning om att det inte går att cykla så fort det kommer några droppar regn och det börjar bli kallt ute, men det är såklart helt fel! Här kommer några tips för en mysigare och trevligare höst/vinter-cykling! 

Pimp my bike!
Första tipset låter kanske som en jätteambitiös hobbyverksamhet, men vad jag menar är att det är viktigt att komma ihåg att cykeln ska ha reflexer och lampor när det är mörkt. Det tar inte många minuter att kolla om cykeln har reflexer samt att kolla att belysningen fungerar (och utarbeta ett system för att komma ihåg att ta med). Skälen är helt säkerhetsmässiga. Det är viktigt att synas. För den ambitiöse finns en uppsjö med roliga lampor och lasrar som man kan använda för att synas ännu bättre. Operation Julgransbelysning helt enkelt. Så slipper man löjliga och fula reflexvästar.

Gettin' groovy
Skaffa trevliga hörlurar med power-musik. Gärna med bluetooth-koppling till mobilen också. När det börjar bli blött så börjar vägtrafiken låta mera. Däckljudet blir tråkigt att lyssna på i längden. Bra musik gör resan lika ljuddämpad och trevlig som om du hade åkt bil, helt utan att man släpar runt på ett ton plåt. Lämpligt val av volym gör dessutom att man uppfattar alla nödsignaler såsom utrop, tutor och plinganden utan problem, till och med bättre än vad man gör inlåst i en bil. Många oroar sig för att man förlorar ett sinne att uppfatta trafiken med och det är förvisso sant, men man är fortfarande långt mer närvarande än de avskärmade bilisterna. Så om det står mellan cykel med hörlurar och bil så är cykel fortfarande det överlägsna valet!

Cold is cool!
Den bäst bevarade hemligheten i cykelvärlden är sannolikt att kall temperatur är mycket trevligare än varm temperatur att cykla i. Någonstans runt nollan är det som trevligast. Är det för varmt blir man bara genomsvett och överhettad, och det är ju inte speciellt trevligt. Det är också omöjligt att motverka på ett enkelt sätt. När det är lite kallare kan man cykla på bra utan att bli genomsvett. Genom att plocka på sig lagom mycket kläder kan man enkelt reglera temperaturen så att man inte fryser i sadeln. Jämför detta med att sitta och frysa i en kall bil på morgonen och inte kunna röra sig för att få upp värmen... (eller för den delen kämpa sig svettig i en uppförsbacke på sommaren). Vi som är rationella och därför skippar hjälmen har också den fina möjligheten att kunna plocka av och på mössan enkelt. Det kan låta trivialt, men det är ett utmärkt sätt att reglera temperatur. Man gör mycket värmeförluster via huvudet så blir det för varmt så är det ett bra ställe att börja med.

Have fun!
Det var nog allt viktigt man behöver tänka på. Som synes är det inte så mycket. En bil är ju en hel vetenskap. Det ska skrapas och krånglas och motorvärmare, torkarblad, däck, olja, spolarvätska, kylarvätska... Det är enkelt att cykla! Man kan ta sig från dörr till dörr. Man slipper köer. Man kommer fram till jobbet pigg och glad! Man håller hälsan. Att cykla är helt enkelt lite smartare och lite smidigare!

Som vanligt gäller att vara lite lyhörd för cykeln och känna efter vad den behöver för underhåll. Ibland behöver man olja kedjan eller fylla på luft i däcken. Det tar 30 sekunder att kolla och gör att man alltid kan njuta av en cykel som fungerar. Och har man det, då kan man inte undgå att samtidigt också ha kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0