Fråga mig varför jag cyklar utan hjälm

Det finns en intressant kampanjgrej, en dekal, med en text som lyder "Ask me why I cycle without a helmet" (du hittar en bild här). Det är inte vilka som helst som står bakom heller, det är ECF, som är en Europeisk paraplyorganisation för olika europeiska cykelorganisationer. Själva akronymen står för "European Cyclists Federation". Jag har indirekt fått frågan, och haft en lång diskussion om detta med cykelhjälm som varit upprinnelsen till detta blogginlägg. Jag upplever att många tyvärr uppvisar stor okunskap inom området och grundar sina beslut på väldigt irrationella rädslor. Det är egentligen inte heller konstigt. Vi svenskar har blivit bombarderade med hjälmpropaganda under lång tid från myndigheter, och här kommer ett utdrag:

"Varje dag skadas nära hundra cyklister i Sverige. De flesta av dem skadas när de kör omkull utan att någon annan är inblandad. Några få krockar med bilar eller andra trafikanter.

Orsaken till att man kör omkull på cykel kan vara en sten på vägen, en grop i vägbanan eller något fel på cykeln. Och det kan hända vem som helst, när som helst. Därför ska du aldrig cykla utan hjälm. I samma ögonblick som ditt oskyddade huvud slår i marken är det för sent: du kan ha fått en hjärnskada som förändrar ditt liv för alltid."

Trafikverket

"Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.

Fakta om cykelolyckor och cykelhjälm

  • Varje år skadas minst 30 000 cyklister i trafiken, det vill säga omkring 100 varje dag.
  • Hälften av alla cyklister som omkommer i trafiken är över 64 år.
  • Mer än hälften av de cyklister som omkommer skulle ha överlevt om de använt hjälm.
  • Tät trafik, stress, vårdslösa medtrafikanter, halka och lösgrus är vanliga orsaker till cykelolyckor.
  • En cykelhjälm har en livslängd på cirka 10 år, om den inte utsätts för en kraftig stöt – då ska den bytas ut direkt."

NTF

Jag tror inte jag behöver ta fler för att styrka min poäng. I utdragen ovan visas de vanligaste skrämseltaktikerna. Man blandar bort korten, för läsaren bakom ljuset och antyder väldigt mycket som inte stämmer. Vissa saker är dessutom rena lögner. Låt mig ta upp några av felaktigheterna. Trafikverket skriver att hundra cyklister om dagen skadar sig, men skriver inte att de flesta inte får skallskador. I själva verket får enbart 1300 cyklister skallskador om året, siffran inkluderar alltifrån vardagscyklister till downhillcyklister om jag förstått saken rätt. Hur många som skadats i trafikolyckor i vardagssituationer blandas alltså redan i siffran 1300 med extremsportare som kastar sig ut för branta bergsstigar. Exakt hur de drygt 30 000 cyklister som inte slår i huvudet skulle vara hjälpta av en cykelhjälm framgår inte. NTF försöker sig på samma taktik i sin första "faktapunkt". 

NTF's "fakta" om att hälften av de cyklister som omkommer skulle ha överlevt med hjälm upplever jag som rena hånet. Av de cyklister som dödas dör de flesta när de blir påkörda av motorfordon. Överkörning av lastbil i högersväng är vanligt, men även krockar med bilar. Cirka 70 procent av de cyklister som omkommer dör efter att ha blivit påkörda av motorfordon. Cykelhjälm är inte designade för att skydda mot detta. 

Wikipedia

Trafikverket försöker i sitt sista stycke också antyda hur farligt cykling är, hur lätt olyckan kan vara framme. I verkligheten är skallskador, som ju cykelhjälmen söker skydda mot, som jag påpekar ovan mycket ovanliga bland cyklister, och cyklister utgör bara cirka 6.5 procent av de som läggs in för skallskador årligen (Detta kokar ner till enkel matematik, 1300/20000 = 6.5 procent). 

Källa på totala antalet skallskador i Sverige per år

Myter om hjälmens skyddande effekter
Som man ser så försöker till och med en myndighet föra folket bakom ljuset genom sin propaganda. I verkligheten finns det mycket litet stöd för att cykelhjälmen skulle göra cyklingen säkrare. Men många människor har blivit indoktrinerade så länge att de tror på falsarierna de blir itutade. Därför måste några myter avlivas:

Cykelhjälmar förebygger 85 procent skallskador och 88 procent hjärnskador
Denna myt kommer från en enskild studie (läs mer här) och är en förutsägelse som gjordes 1989. Studien har kritiserats hårt för metodfel, och det finns inga evidens för att siffrorna stämmer. Författarna korrigerade sedan ner siffran till 69 procent i en senare studie, men inte heller den siffran har kunnat styrkas av empiriska evidens.

Cykelhjälmar kan förebygga 90 procent av dödsfall
Denna myt kommer också från en enskild studie, är också en förutsägelse och reflekteras inte av erfarenheter från verkligheten. Författaren själv påpekar att siffran ska användas försiktigt, vad nu det kan betyda?

"Jag känner någon som..."
Det är lätt att ledas till att det var hjälmen som räddade ens liv om man råkade bära hjälm och ramla från cykeln samtidigt. Om det verkligen är så eller inte är ovidkommande för personens upplevelse. För den personen var det hjälmen som räddade, oavsett om den verkligen gjorde det eller inte. I själva verket kan hjälmen varit helt onödig eller rent av förvärrat, beroende på hur olyckan ser ut. Det är dessutom en anekdot, och anekdotisk bevisföring är ett argumentationsfel. 

Källa

Den verkliga skyddseffekten, eller snarare frånvaron av sådan
Faktum är att tittar man på populationsdata för hela länder så finns det ingenting som stödjer att hjälmen skulle rädda några liv. Det finns till och med viss statistik som tyder på att hjälmbruk ökar risken att dödas. I länder där hjälmen är vanlig dör flest cyklister, mer om detta här, där man på sidan 3 hittar en bra kurva på det.

För att förklara detta används en mängd olika modeller. Den första förklaringen är att länder och städer ser olika ut. Hjälmtvång eller högt hjälmanvändande inträffar i regel enbart när trafiken är väldigt osäker. Det är en trend som finns på nationell nivå såväl som internationell. I lugna Linköping är hjälmanvändandet lågt, medan det i Stockholm är högt. I cykelvänliga Holland är hjälmanvändandet lågt medan det i Australien är högt. Alltså är hjälmanvändande kopplat till aktuella säkerhetsläget. Men resonemanget kan lika gärna vara helt eller delvis omvänd. I länder och städer som aktivt arbetar med cyklisters säkerhet såsom exempelvis Holland så ses cyklisters säkerhet som en fråga om design och utformning av infrastruktur och regler. I länder som inte arbetar med cyklisters säkerhet är synen att trafiksäkerheten är cyklistens eget ansvar. "På med hjälmen, och håll käften", ungefär. Den här dikotomin tycks faktiskt frodas. Antingen hjälm, eller trafiksäkerhet. Och det beror antagligen på att hjälmen i länder som inte arbetar med cykelsäkerhet är substitut för att satsa på verkliga åtgärder.

En annan förklaring är riskkompensering. Det finns forskning på att människor som är skyddade tar större risker än människor som inte är det. Benägenheten att ta risker när man kör bil i simulator är mycket större än benägenheten att göra det i en riktig bil fick jag lära mig när jag var på LiU en gång för länge sedan. Samma sak gäller när man låter människor springa hinderbanor med skydd, och samma sak gäller alltifrån bilbälte till hjälm. Cykelhjälm gör att cyklisten upplever sig mera skyddad än vad hjälmen verkligen skyddar och detta innebär att cyklisten ökar sitt risktagande på ett osunt sätt.

Ytterligare en förklaring är att bilister kör närmre cyklister med hjälm. Detta har säkerställts statistiskt. Ett feminint utseende (= långt hår) medför i regel att man får mer utrymme av bilister.

Källa riskkompensering

En annan intressant apekt man kan titta på är att även om cyklisters dödlighet minskat över tid har fotgängares minskat exakt lika mycket. Det går att se när hjälmlagar och liknande infördes i statistiken genom kraftiga minskningar, men det intressanta är alltså att kurvan för fotgängare följer kurvan för cyklister väldigt exakt. Hur en eventuell cykelhjälm minskat fotgängares dödlighet har ingen förklarat för mig. Någon extern faktor torde vara inblandad, såsom informationskampanjer riktade till bilister. Du kan läsa mer om det här, och här. Det är rimligare att det är denna externa faktor som ligger bakom den förbättrade säkerheten för både fotgängare och cyklister. Det stämmer i så fall väldigt väl också med att det är motorfordon som är den stora dödsrisken för cyklister (och andra mjuka trafikanter). Så den minskade dödligheten beror sannolikt inte på hjälmen.

Det finns flera vetenskapliga studier som visar att det inte finns något samband mellan hjälmanvändande och cyklisters säkerhet, för den som tycker akademiska rapporter är trevlig kvällsläsning.

Hjälmen och folkhälsan
Det finns faktiskt mycket statistik som visar på att hjälmtjafs kraftigt minskar hur mycket det cyklas. I Australien droppade cyklingen kraftigt när deras hjälmlag infördes. I Sidney var minskningen hela 40 procentenheter (källa). Det är en mycket kraftig minskning. Detta beror på att cyklingen blir krångligare och utmålas som exceptionellt farlig. Och detta har en tydlig koppling till folkhälsa. En insiktsfull radioreklam som går just nu innehåller frasen "den bästa träningen är den som blir av", och det kan nog alla hålla med om. De som slutar cykla slutar också röra på sig, eftersom den där ersättningsträningen inte blir av för majoriteten. Cykeln erbjuder träning och motion "på köpet", som en "bonus", och den blir garanterat av varje dag. Folkhälsan minskar med andelen cyklister. Och här kommer själva twisten. Det är så kallade "välfärdssjukdomar", som orsakas av en stillasittande livsstil som är den största dödsorsaken i utvecklade länder. Att cykla kan förebygga vissa cancerformer, halverar risken för hjärt- kärlsjukdomar och minskar risken för depression för att ta några exempel. 

Vårdguiden

"Analysis by Piet de Jong shifts the focus of the helmet debate onto the arguments about the degree to which the large health benefits of cycling outweigh the far smaller risks involved. de Jong uses mathematical modelling to show that even under the most optimistic predictions of helmet benefit, the net public health outcome of helmet promotion (or laws) is negative."

Källa

Vad är rimligt? (om trygghetsnarkomani och kalkylerad risk)
Människan är van vid osäkerhet, vid otrygghet. Vi är inte menade att leva så tryggt som vi gör. Därför hittar vi på faror när inga verkliga faror finns. "Mind the gap" på tågen är kanske den mest talande. En speakerröst som ska skydda så att ingen snubblar på den decimeter det är melllan tågvagnen och perrongen. Har någon någonsin snubblat där, och hjälper en röst det minsta? Vi hittar på och försöker eliminera alla möjliga och omöjliga risker. Enligt någon undersökning ville så många som var tredje svensk införa 15-årsgräns på fotboll, för att minska risken att ungdomarna blir rekryterade till våldsamma "firmor". Akademiker väljer hellre trygg arbetslöshet än att starta eget. Och så kan man fortsätta. Överläkare David Eberhard beskrev detta som ett "nationellt paniksyndrom" och "trygghetsnarkomani" i en tidningsartikel. Han gör flera paralleller till olika psykiska sjukdomstillstånd och osunt beroende. 

"Precis som panikpatienten ser faror i allt som faktiskt kan vara farligt, men sällan är det, har landet Sverige ett överdrivet behov av trygghet och kontroll när vi snarare behöver arbete, husrum och kärlek."

All aktivitet av någon form innebär risktagande. Det finns en statistisk chans att dö eller skadas nästan oavsett vad man företar sig. En tegelpanna eller en istapp kan dimpa ner från skyn, en rattfull bilist kan vingla över på fel sida, och sitter man still så ökar man på så sätt risken att skadas eller dö. Att exempelvis ta bilen till jobbet är att ta en kalkylerad risk. Vi människor tenderar att försöka värdera risken och försöker skydda oss vid ökat risktagande. Få bilister använder hjälm till vardags, men på racing-banan så är det både hjälm, skyddsdräkt och fyrpunktsbälte. Det är ett rationellt koncept, problemet är bara att vi är usla på att värdera risk.

Statistiska serier visar att det är farligare att gå än att cykla, ändå är det vid cykling som hjälmen "ska" på. Statistik visar att skallskadorna man får om man råkar vara en statistisk avvikelse är långt värre än de cyklister får. En skallskadad bilist snittar på 10 vårddygn, en cyklist på 1,7. Är det verkligen rationellt att skippa hjälmen när man går och åker bil, men inte när man cyklar? Jag tycker inte det. Det är inte vanligare att skada sig när man cyklar än när man går, och ingen håller på och försöka trycka ner en gåhjälm på mig. Och använder man istället idén om att man kan vara en statistisk avvikelse så finns det långt värre saker som vi löper en reell risk att drabbas av där hjälmen mycket väl kan hjälpa än cykling, där hjälm är minst sagt ovanligt. Det är alltså väldigt motsägelsefullt att tjafsa om cykelhjälm om man inte samtidigt tjafsar om gåhjälm eller bilhjälm beroende på utgångspunkt.

Statistik på risk för olika vanliga aktiviteter

Slutsats
Som vi ser är hjälmens effekt minst sagt tveksam. Och ens om den skulle ha positiv effekt, vilket är långt ifrån säkert, är det inte rationellt att ha den. Det påstådda skyddet motsvarar inte risknivån. Och hjälmen utmålar cykling orättvist som något farligt, vilket påverkar hur många som cyklar och därmed folkhälsan kraftigt negativt. Hjälmen gör mer skada än nytta och är bara ett sätt att flytta över ansvaret för trafiksäkerhet på cyklisterna, trots att de verkliga problemen bevisligen inte blir lösta av en frigolitmössa. På många sätt är det som att kommentera korta kjolar i samband med våldtäkt. Jag ska inte fördjupa mig i det här dock. Ytterst är hjälmen en fint från staten som inte vill ta ansvar för att infrastrukturen är usel. I Holland, där ingen bär hjälm men myndigheterna tar ansvar, är trafiksäkerheten absolut bäst i världen för cyklister. Men det viktigaste för mig är att hjälmen inte gör min cykelfärd märkbart säkrare utan mest signalerar fara till andra potentiella cyklister. Av de skälen gör jag det medvetna valet, att cykla utan hjälm. 


Kommentarer
Postat av: Erik Sandblom

När Trafikverket säger att 100 cyklister skadas varje dag så beror det på den definition de använder, där skadefall omfattar alla cyklister som uppsöker vård. Även om skickas hem samma dag. Den vanliga definitionen på skadefall, som används bl a i VTIs rapport "Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik" är att man måste vårdas minst ett dygn. Då får man ett mycket lägre antal skadefall.

Även denna snävare definition är intressant på så vis att många cyklister vårdas drygt ett dygn. Exempelvis vårdas skallskadade cyklister i 1,7 dygn i genomsnitt enligt VTIs vårdstudie, och antalet skadefall är ca 1300 om året. Skulle man ändra definitionen till TVÅ dygn så skulle majoriteten av skallskadade cyklister falla bort.

Så jag tycker definitionen av trafikskadefall är bra att vara medveten om. Det är inte kul att behöva uppsöka vård för en skada, men sålänge man kan förvänta sig att bli frisk igen så kanske man får acceptera att en aktiv, hälsosam livsstil innebär att man kanske trillar och slår sig ibland.

Motion är viktigt. Som den danska reklamen säger, du är säkrare på cykeln än i soffan. Se längst ner i artikeln: http://www.yimby.se/2010/10/cykling--ett-socialt-tran_968.html

Svar: Tack så mycket för utviket om definitioner. Jag hade inte en aning om att definitionerna skiljer sig. Det bör ge högst intressanta skillnader på siffrorna man får ut ur beräkningarna. Vad man också kan nämna i sammanhanget är att det är farligt att leva. Att inte cykla är som bekant betydligt farligare än att cykla. Så om det inte är ett armbrott efter en cykelolycka så är det kanske hjärt- kärlsjukdomar man får söka vård för. Frågan är vad som är minst otrevligt att söka vård för i slutänden.
Johannes Westlund

2012-10-04 @ 22:15:34
URL: http://eriksrailnews.com
Postat av: Björn Abelsson

Bra inlägg om cykelhjälmar! Att en lag om obligatorisk hjälmanvändning skulle medföra fler dödade i hjärt-kärlsjukdomar än räddade cyklister genom färre skallskador är en etablerad sanning inom cyklistvärlden. Dessutom är det så, att risken för dem som fortsätter att cykla efter en hjälmlag snarast ökar genom teorin om "safety in numbers". Den säger, att risken för cyklister minskar när fler cyklar, och omvänt.

Men det är inte bara en hjälmlag som är fel. Även alltför intensiv propaganda för frivillig hjälmanvändning kan skada mer än den nyttar, genom att den ger folk den felaktiga bilden att det är farligt att cykla.

Bra information om hjälmanvändning finns bl.a. genom det brittiska nätverket Transport and Health Study Group (http://www.transportandhealth.org.uk/). Deras bok Health on the Move är troligen den bästa redovisning som finns av vägtrafikens totala effekter för folkhälsan, inklusive effekterna av minskad motion till följd av motoriserat resande.

Se även denna artikel ur NY Times: To Encourage Biking, Cities Lose the Helmets
http://www.nytimes.com/2012/09/30/sunday-review/to-encourage-biking-cities-forget-about-helmets.html?pagewanted=all&_r=0

Vänliga hälsningar

Björn Abelsson
Cyklande trafikplanerare

Svar: Jag tackar ödmjukt för tipsen. Jag är väl medveten om saftey in numbers, effekter på folkhälsan och så vidare, vilket jag hoppas lyser igenom, men särskilt boken var en ny titel för mig. Jag ska vid tillfälle se om jag inte kan införskaffa den och läsa från pärm till pärm. Det är egentligen tragiskt hur låg kunskapen är omkring detta. Det blir alltid någon slags irrationell låsning. Där cykelhjälmen gör entré gör förnuftet sorti verkar det som. Trots att cykelhälmen inte har ökat trafiksäkerheten någonstans där den använts så fortsätter propagandan understött av statliga myndigheter. Det är tragiskt.
Johannes Westlund

2012-10-05 @ 08:56:17
Postat av: Håkan D

"Ytterst är hjälmen en fint från staten som inte vill ta ansvar för att infrastrukturen är usel" Så talar en tvättäkta konspirationsteoretiker! Fråga : tror du på månlandningen -69 eller är den inspelad i Holywood? Har förintelsen inträffat eller anser du den vara ett påhitt av den internationella judendomen? VM 58 ¨på Ullevi? Kanske aldrig inträffat? Vad tycker herr Westlund?

Svar: Jag har ingen anledning att ifrågasätta månlandningen eller något annat. Däremot är det fakta att i länder som är säkra att cykla i förekommer inte hjälmbruk. Däremot är infrastrukturen mycket välskött och väl utformad. Anna Niska argumenterar bl a för att bristande drift och underhåll av cykelinfrastruktur ligger bakom många olyckor. Forskning, empiri och verklighet säger alltså en sak, och statliga hjälmkampanjer ofta sponsrade av bilindustrin något helt annat. Jag går med vetenskapen istället för med vidskepligheten som frodas inne på myndigheterna.
Johannes Westlund

2013-06-06 @ 11:23:01
Postat av: Håkan D

Johannes är en hjälmmotståndare som med alla medel
försöker propagera för att man inte ska använda hjälm i samband med cykling, bl
a på sin blogg. Han går så långt att han t om försöker bevisa att det kan vara
farligare att använda hjälm än att vara utan när man cyklar. Han får
naturligtvis tycka vad han vill men det är olyckligt om någon råkar tro på
hans spekulationer och därför inte använder hjälm i samband med cykling. Varför
han så hårt lobbar emot hjälmanvändandet är oklart. Han antyder ibland, i sann konspiratorisk
anda, att bilindustrin, försäkringsbolag och politiker skulle vara en
sammansvuren grupp som gör allt för att slippa undan sitt ansvar genom att
propagera för cykelhjälmsanvändande.

Jag tror dock att han i sitt
ungdomliga oförstånd helt enkelt inte vill eller har möjlighet att på ett
nyanserat sätt se verkligheten. Han har en förkärlek till att använda
tvivelaktiga youtube-klipp och ännu mer tvivelaktig
och ännu mer tvivelaktig statistik i sin retorik.
Eventuella ifrågasättanden avfärdar han raskt med uttryck som
"vidskeplighet", "tro" osv. Att försöka använda egna
erfarenheter, där cykelhjälmen verkligen gjort skillnad, avfärdas med
kommentarer som "utdraget ur sitt sammanhang". Att hänvisa till akutmottagningar,
kirurger m fl är dömt att misslyckas i
argumentationen med Johannes. Han anser nämligen att detta bara är ett utslag
för traditionell argumentationsteknik som syftar till att förminska värdet av den
statistik som han anser finns och som stödjer hans teorier, som går ut på att
hjälm på cyklister är helt onödigt. När man ställer frågan om vad han anser om
hjälm på mopedister, hockeyspelare, ryttare m fl likvärdiga grupper får man
inget svar. Det är cykelhjälmen som är hans hatobjekt nr 1. En småkomisk
retorik som han gärna återkommer till går ut på att om cyklister ska ha hjälm
borde bilister och fotgängare också ha det. Han saknar helt förmåga att se att
jämförelsen mellan dessa trafikantgrupper haltar betänkligt, han hänvisar bara
till sina statistiska serier. Logiska argument som att en bilförare redan har
ett skyddande skal eller att fotgängare inte har så hög fart och är närmare
marken i samband med fall avfärdas som vilseledande och man får bara ett nytt
gäng med statistikserier som han i regel, intressant nog, inleder med det till
intet förpliktigande ”…tyder på”. Eftersom han har en sådan förkärlek till
statistik för att bevisa sina teser så kan jag inte låta bli att kontra med
följande : http://www.researchweb.org/is/.... För den som vill försöka ge
sig på att argumentera med Johannes rekommenderar jag att googla på cykelhjälm
och forskning.

Svar: Jag kan berätta vilka åsikter jag har själv, du behöver inte bygga halmdockor. Jag är hjälmkritiker, det stämmer. Precis som t ex ECF. En god anledning är att världens säkraste land för cyklister inte håller på och tjafsar om hjälmar utan bygger säker infrastruktur istället. Det verkar ha betydligt större effekt. I alla länder där man tjafsar om hjälmlagar och hjälmanvändande är cykling mycket mera osäkert. Trots den goda hjälmanvändningen. Cykelhjälmen tycks allså vara en mycket liten faktor i sammanhanget och dess avgörande betydelse kraftigt överdriven.
Johannes Westlund

2013-06-06 @ 11:29:07
Postat av: Håkan D

Vidskeplighet? Googla på cykelhjälm och forskning så får du se att det finns hur mycket som helst i forskningsväg idag som talar emot dina resonemang. Tills den dag infrastrukturen är utbyggd (och snön och isen på vintern inte finns mer i våra nordiska länder) är cykelhjälmen den enklaste livförsäkringen man kan skaffa sig. Forskning, empiri och verklighet är vad jag försöker använda som argument men du vägrar ju ta till dig några som helst argument som eventuellt skulle kunna bevisa att du har fel.

Svar: Skallskadorna (jämfört med fotgängare som inte bär hjälm) har inte minskat trots att hjälmanvändandet har ökat kraftigt. Och tja... eftersom hjälmen är en så billig livförsäkring, visst bär du hjälm när du kör bil? Du vet väl att samma resonemang, risk och argumentation applicerar? http://aseasyasridingabike.wordpress.com/2012/11/26/helmets-expectation-and-inconsistency/
Det är ju en billig livförsäkring.

Skämt åsido. Den billigaste livförsäkringen är att cykla. Och det gör folk mer gärna utan hjälm visar statistik. Det finns en målkonflikt mellan ökad cykling och ökat hjälmanvändande vilket gör att ECF är emot hjälmlag och hjälmreklam. Varje person som väljer bort cykling på grund av hjälmfrågan, vilket uppenbart är ganska många, förlorar långt mer i försämrad hälsa visar forskning.
Johannes Westlund

2013-06-06 @ 12:50:06
Postat av: Håkan D

Lite intressant läsning som möjligtvis kan får dig att tänka om i hjälmfrågan (igen).

http://www.raddningkarlstad.se/web/krt/raddningstjansten.nsf/$all/6340c0ca1ba1bb9fc125763200585ff8
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/cykelhjalmsanvandningenblandvuxnaokar.5.227e434213e2118426e48d.html
http://fof.se/artikel/cykelhjalm-allt-vanligare
http://www.hjarnfonden.se/nyheter/gor-som-bamse---anvand-hjalm__702
http://www.kth.se/forskning/pa-djupet/hjalmteknologin-som-forhindrar-hjarnskador-1.294495
http://www.unt.se/debattspecial/hjalp-de-unga-att-bara-cykelhjalm-2442269.aspx
http://www.freeride.se/content/7219/
http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2011/06/22/forskning-kravs-for-att-stoppa-dodsfall-och-olyckor-bland-cyklister-och-mopedister/

http://www.researchweb.org/is/sverige/document/113251

2013-06-06 @ 13:04:51
Postat av: Peter H

Ha,ha där la den lille konspirationsteoretikern som fått detta med hjälmen om bakfoten(!). Han tar sig för pannan säger han : hoppas det inte beror på att han slagit den i backen utan hjälm...:)

Svar: Nix, så kan det inte vara. Jag har hunnit med över 250 mil på cykel de senaste 3,5 åren jag cykelpendlat. Jag har slagit i handleder, sytt smalbenet. Men aldrig slagit i huvudet. Behovet av hjälm när man cyklar är kraftigt överdrivet. Det är inte farligare än att köra bil utan. Vilket vi alla gör.
Johannes Westlund

2014-01-22 @ 15:00:22
Postat av: Peter H

Använder du inte bilbälte heller av samma skäl? Jag har haft bil och körtkort i 38 år och det är en, jag säger en gång, jag behövt bilbältet men den enda gången betydde skillnaden mellan liv och död!

Det är just när huvudet slår i backen som du har nytta av hjälmen. Det kanske tar 10 år, 20 år men en dag händer det och då lovar jag dig att du har nytta av en hjälm. Jag vet, det har nämligen hänt mig och utan hjälm hade jag inte skrivit detta, det har jag läkarens, som skiktröntgade mig på Sahlgrenska, ord på. Varför har soldater hjälm? De hjälper ju inte mot kulor, eller hur? Varför har brandmän hjälm? Varför har kravallpolis hjälm? Varför har rallyförare hjälm? Varför har stridspiloter hjälm? varför har ryttare hjälm? varför har mopedister hjälm? Varför har ishockeyspelare hjälm? Varför har utförsåkare hjälm? Jo för att det finns situationer som kan uppstå som du inte har en chans att gardera dig emot, hur snabb reaktionsförmåga du än har. Att köra bil går inte att jämföra, där har du ju redan ett skyddande skal som du inte har när du cyklar. Dessutom har bilen fyra hjul jämfört med cykelns två så redan där haltar jämförelsen.


Svar: Det finns egentligen ingen anledning att använda bilbälte i tätortstrafik, och jag är för att bilbälteslagen ändras så att det blir tillåtet att åka utan bälte inom tätortsgränser. Enligt teorier om riskkompensering kommer detta leda till att människor kör lite mer försiktigt vilket gör trafiken säkrare framför allt för oskyddade trafikanter samtidigt som konsekvenserna av att inte använda bilbälte vid kollision i låga hastigheter inte är så allvarliga. Samtidigt kan tätortsbashastigheten sänkas till 30 km/h. När man kör utanför tätort är det andra krafter. Hastigheten ökar rörelseenergin kvadratiskt. Bilbälte
Du drar vidare upp massor exempel på yrkesgrupper som använder hjälm. Påstår du att cyklister utsätts för samma risker som soldater i en konfliktzon? Eller som brandmän som befinner sig i övertända byggnader där den strukturella integriteten ofta är påverkad? Eller som kravallpoliser som riskerar att hamna under attack med olika former av projektiler (gatsten t ex)? Och så vidare. Det är ganska tramsiga jämförelser. En vardagscyklist utsätts inte för den typen av extraordinära risker. Alltså finns ingen anledning att bära hjälm. Jag upprepar, forskning visar att det inte är någon signifikant större risk för skallskador när man åker bil, går, eller rent av bara lever än när man cyklar. 97 procent av alla skallskador drabbar inte cyklister. Det är kanske just när man inte cyklar som man borde överväga hjälmen?
Johannes Westlund

2014-01-22 @ 19:26:30
Postat av: Peter H

Det var väl egentligen bara det jag ville få bekräftat, du är en teortiker och en sådan bryr sig inte om praktikaliteter som att folk ligger på sjukhusen med hjärnskador som kunde ha undvikits om hjälm använts. Du pratar om ett framtida samhälle där bilarna kör i 30 km/h men det är en dröm som, innan den inträffar innebär att du måste ha bilbälte. Att ändra på den lagen lär du vara ganska ensam om att tycka (förutom andra virrpannor). Jag tycker du är den mest märkliga person jag stött på här på nätet. Din arumentation gör dig tyvärr totalt omöjlig att ha på en arbetsplats eller ha med kunder att göra eller att leva med. Du har alltid rätt och drämmer diverse statistiska serier i huvudet på alla som inte tycker som du. Man undrar i sitt stilla sinne hur det skulle vara att leva med dig? Ett helvete antagligen eftersom du aldrig ger dig när även om man motbevisar dig aldrig så mycket. Jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver stöta på dig IRL på en arbetsplats, på krogen eller you name it. Förresten tramsiga jämförelser? Varför har en soldat hjälm i en stridzon? En hjälm hjälper inte mot kulor så varför tror du? Du svarar på på vissa yreksgrupper, inte p de andra, ridhjälm, ishockeyhjälm, mopedis? Nä, du använder det som stödjer det som du bestämt dig för är det rätta. Jag tror du skulle passa bra som en diktator faktiskt! Dom anser sig också vara ofelbara!

Svar: Njugg inställning till teoretiker. I själva verket är det just genom rigid tillämpning av vetenskaplig metod som framsteg görs. Hela vårt samhälle vilar idag på en solid grund av empirisk forskning. Det är detta mer än något annat som möjliggjort det enorma utvecklingssprång som världen tagit de senaste två seklerna. Det är lite intressant att konstatera att du både lyckas beskylla mig för att inte använda fakta och för att använda fakta. Det visar bara att du immuniserar dina teser, det är ett argumentationsfel. Personangreppen är också argumentationsfel. Det säger mer om vilken sviktande grund du står på än något annat. Det får stå för dig att du inte vill stöta på mig på krogen, men jag är övertygad om att arbetsgivare föredrar anställda som sysslar med empirisk fakta istället för myter och religion (möjligen kyrkan undantaget då). Och så slutligen om dina tramsexempel då. 93 procent av alla skallskador sker utan att en cykel är inblandad. Det är större risk att drabbas av skallskador som fotgängare. Det är jämförbar risk att drabbas av skallskador som bilist, men konsekvenserna är betydligt mera allvarliga (eftersom krafterna är större (Ek=1/2mv^2)). Australiensisk forskning visar tydligt att bilhjälm skulle ha stora förtjänster. Bilhjälm och gåhjälm är alltså båda mer relevanta att införa än cykelhjälm, ändå tycks du inte förespråka dessa två utan bara cykelhjälm. Det är inkonsistent och utgör ytterligare ett bevis på att cykelhjälmfrågan ytterst inte handlar om rationalitet utan om religiös tro.
Johannes Westlund

2014-01-25 @ 17:47:09
Postat av: Mer hjälmbränsle....

Statistik i all ära men som med bilbältet så är hjälmen en försäkring som räddar liv när det verkligen gäller. Fråga gärna akutläkarna på Astrid Lindgrens barnssjukhus eller varför inte läsa denn artikel : http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2717802-tva-cyklister-till-sjukhus-det-var-mycket-blod-

Svar: Frågar man diabetesläkare om socker så får man snabbt anekdoter nog att helt avstå socker. Poängen är att akutläkare inte har en objektiv bild av hur det ser ut, utan exponeras för ett kraftigt orepresentativt urval.
Att du inleder med "Statistik i all ära" säger väl egentligen allt. Det spelar ingen roll vad vetenskapen säger. Du har din tro. Du glömmer väl inte bilhjälmen? Amen.
Johannes Westlund

2015-05-18 @ 12:36:58
Postat av: Peter H

Har svårt att förstå liknelsen med diabetesläkare men det är väl bara din vana trogen att blanda bort korten samt peka på någon form av statistik som "tyder på" (man får aldrig någon källhänvisning). "Akutläkare inte har en objektiv bild av hur det ser ut, utan exponeras för ett kraftigt orepresentativt urval". Du menar på fullt allvar att verkligheten som akutläkare upplever inte är korrekt eftersom den verkligheten inte stämmer med "kartan"? Påminner mig om Tage Danielssons gamla sannolikhetsmononlog! Den måste du förövrigt ha tyckt mycket illa om, eller hur? Eller för att inte nämna det militära : om inte kartan stämmer med verkligheten så är det kartan som gäller. Måste vara jobbigt att leva i en sån värld och ständigt ha ett sådant massivt motstånd mot sig, eller hur? Till sist : jag och väldigt väldigt många andra "tror" på hjälmen därför att vi praktiskt har sett att den gör skillnad mellan liv och död. Du däremot verkar "tro" på allt som kan produceras med statistiska serier, jag jag skulle vilja säga stirrar dig blind på dem. Det kan kallar jag tro, själv föredrar jag verkligheten såsom jag upplever den och jag är oerhört tacksam för att din typ är i kraftig minioritet. Kom på en sak till : du jämför gärna länder som Holland med Sverige och hävdar att inga cyklar med hjälmar där (källa på det tack). Skillnaden att i vårt nordiska klimat är det oerhört mycket lättare pga av det kalla klimatet med plötslig ishalka mm, att cykla omkull tiden oktober-mars än i länder som Holland och austgralien som du gärna tar upp som exempel men jämföra äpplen med päron är du bra på. Inte använda bälte för att det inte gör någon nytta? Oj, oj har du läst det i någon statistisk serie? Annars kan du testa att ställa dig på en stol, ramla framåt och försöka ta emot dig med armarna så får du känna hur det känns. Det motsvarar 14 km/h. Testa sedan 30 km/h med bara händerna....ja herregud sickna tokar det finns här på nätet

2016-01-10 @ 23:07:31
Postat av: Anders Svensson

Ja, jag frågar dig idag varför du inte använder hjälm när du cyklar :
....http://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-huvudskador-efter-hjalmtvang

Svar: Rapporten tittar på andel cyklister med hjälm och antal skador. Samtidigt vet vi att antalet cyklister minskar. Samma sak som i Australien alltså, mer eller mindre. Den enda minskningen i skadefrekvens förklaras av att antalet cyklister minskar.
Johannes Westlund

2016-02-28 @ 19:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0