Moralpanik. Moralpanik! MORALPANIK!

Att sticka ut hakan och börja redovisa fakta omkring hjälmen provocerar enormt. Moralpanik utbryter. Jag fick drygt 90 läsare av mitt inlägg om cykelhjälmar jag publicerade för någon dag sedan, samt en intressant diskussion på facebook. Trots att hjälmen bevisligen inte har förbättrat cyklisters skallskadestatistik trots kraftigt ökande andel hjälmbärande så är man uppenbarligen helt dum i huvudet om man tycker att det inte finns bevis för att hjälmen funkar, att hjälmen erbjuder ett rationellt skydd för cyklister. Det är märkligt det där. Trots att flest skallskador sker utan att cyklar är inblandade så är det i stort sett bara på cykeln som hjälm ska bäras. Rationellt... Där hjälmen kommer in, där går vettet ut i diskussionerna. Trots att de länder som har säker och framgångsrik cykling kännetecknas av att folk inte har hjälm medan länder som lagstiftat om hjälm kännetecknas av ökande osäkerhet för cyklister. Jag tar mig för pannan!

Som komplement till mitt inlägg vill jag också tipsa om en mycket bra 15-minuters föreläsning som finns på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY&feature=player_embedded

För övrigt - Uppfriskande forskning
Uppfriskande forskning nådde mig via en vän på Facebook. Det handlar om att 30 km/h är den lämpligaste hastigheten i stan. Jag har i och för sig känt till saken länge, Trafikverket har till och med desperat försökt argumentera mot detta i ett resonemang och försökt få det till att trots att 40 km/h är betydligt farligare för oskyddade trafikanter är det bättre. Trafikverkets position är att sänka bashastigheten till 40 km/h från dagens 50 km/h alltså, medan forskningen visar att den ska sänkas till 30 km/h. Det intressanta är att det i stadskärnor knappast har någon betydande inverkan på restider, och framkomligheten förbättras något. Det är ett sätt att faktiskt söka skapa ett effektivare trafikflöde genom att kräva en mindre snabb och agressiv körning. Detta med "relativa hastigheter" och "anpassa efter situation" fungerar nämligen inte så bra... Läs mer:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-vill-ha-30-grans-i-tatort


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0