Cykeldag på teknologgården, Chalmers

Idag (2013-04-26) var det cykeldag på Chalmers. Sportson var där och servade cyklar gratis samt erbjöd alla som ville att testa elcykel. Mycket givande, mekanikerna var trevliga och gav massor goda tips och råd. MER SÅNT! Sån service får jag aldrig när jag betalar... Något Segwayföretag var där och erbjöd Segway-testning, samt nått ytterligare cykelföretag hade elcyklar med sig. Jag tror till och med jag såg en lastcykel skymta borta vid A-dammen. 

Ett populärt inslag var utlämning av begagnade övergivna cyklar från cykelrum. Kön ringlade sig långt uppför Olgas trappor till slut. Kul att skruttiga skrotcyklar kan bli själva huvudattraktionen på Chalmers en dag om året. Det är ett årligt event med ungefär samma upplägg alltså. Men först gången jag deltog. Så här fint var det:

Jag passade på att testa en elcykel och blev väldigt fäst vid den. Det var en "vanlig cykel med lite elassist" som alltså var så pass lätt att den går att cykla på utan elassistans om man vill, ca 17 kg mot min nuvarande hybrid på ca 12-15 kg nått trodde handlarna. Den andra de hade med sig var en "ren elcykel" och vägde 5 kg till eller något åt det hållet. Kanske blir el nästa gång jag köper cykel. Jag estimerar att det kapar min restid med kanske 10 minuter per enkel resa, 20 minuter per dag. Värderar jag min tid har jag igen investeringen på något halvår. En minuspost var att det inte fanns skivbromsar. Fanns tydligen bara på de dyraste premium-modellerna. Och det kändes minst sagt skakigt för en elassisterad cykel. På plan mark går det riktigt fort om man är van att cykla fort även utan el. Jag hade också gärna haft hydralik istället för vajer. Jag har börjat känna att jag klarar mig utan att grejerna fryser sönder på vinterna. 

Hur som helst så kändes det som att elcykel är ett fordon med stor potential. Det är snabb individuell stadsmässig transport utan någon större fysisk ansträngning. Man liksom "flyter fram" sa en tjej som provade, även i uppförsbacke. Och så räddar man världen samtidigt. De stora plåtshabraken som vissa envisas med att prutta omkring med känns numera bara som förvuxna rullstolar. Och självklart ska rörelsehindrade fortsatt ha tillgång till olika hjälpmedel. Vi andra kan och bör välja någon variant av vanlig hederlig cykel i vardagen, inte minst för att inte hindra rörelsehindrade från att ta sig runt onödigt mycket genom att orsaka trafikstockningar på deras vägar.

Jag var på information om ett mastersprogram också. Software Engingeering. Och där fick vi veta att nästa steg i bilens evolution är självkörande bilar som man packar tight efter varandra. Nästa steg blir sedan att man bygger ihop fordonen för att kunna utnyttja alla tomma stolar. Också känt som "buss". Det tog 50 år, men nu är man tydligen tillbaka där det började, vid gamla pålitliga buss och tåg. "Vad var det jag sa?"-känsla.

Cykla aktivt!


Kommentarer
Postat av: Tor Sandqvist

"Förvuxen rullstol". Utmärkt metafor -- den ska jag lägga på minnet. Tack!

Svar: Varsågod. Fick inspiration av Erik Sandblom som kallade dem något i stil med Plåtrullstol på YIMBY om jag inte har fel.
Johannes Westlund

2013-04-29 @ 09:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0