Välkomna, sommarcyklister!

Det har börjat bli lite trängre på cykelbanorna igen. Roligt! Det är alltid lite ödsligt dött mitt i vintern, men nu känns det som att Göteborg lever igen. Det har varit härligt de senaste veckorna att se hur fler och fler vågar sig ut och hur många olika upptänkliga varianter av cyklister det finns. Det finns verkligen allt: Fixie-puritaner, studenttjejer, memils, mekils (medelålders kvinnor i lycra), gamla gubbar, snabb-pendlare på standardcykel, barn, tanter, barnföräldrar, cykelfantaster, vanliga människor... Alla finns representerade. Och de flesta träffar man på bara under den dagliga cykelturen. Det är egentligen fantastiskt hur mycket mer connection som uppstår av att möta varann på cykel än att möta anonyma plåtburkar. Tillsammans skapar vi en mänskligare trafik!

Det är lite standard att vi halvgalna året-runt pendlare ska komma med massa goda råd. Som om vi visste bättre. Jag tror jag skippar det i år. Eller ja... Ett par får det bli: Cykla på och ha skoj! Det är det viktigaste. Cyklar du inte ännu så testa! Det får vara årets goda råd tror jag. Hoppas vi möts ute på cykelbanorna! Nu som då som alltid kör jag en svart Apollon med vit framgaffel, och susar fram i total frihet utan någon frigolitmössa på huvudet. 

Föresten, ett praktiskt tips har jag faktiskt kom jag på. Olja låset lite då och då. Kärvar det sönder kan daglig behandling av aluminiumpasta (grafitbaserat anti-kärvmedel) fungera bra. Det är så fruktansvärt trist att stå utan lås. Jag har testat, och det är inget som jag rekommenderar. 

Men bortsett från det... Vi ses där ute!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0