Mopeder

Jag ska inte göra någon hemlighet av att jag avskyr mopeder. De är ofta fula att titta på, undantag finns dock förvisso. De framförs ofta av omdömmeslösa ungdomar vars syn på fordonet är mer lek än transport. Så långt är det förvisso helt okej. Jag kan leva med det. Men det jag inte kan leva med är att mopeder bullrar och släpper ut mycket mer än till exempel bilar - rakt i mitt ansikte. Vissa mopeder (vilket ofta med polisens mer eller mindre goda minne blir alla) får nämligen av någon outgrundlig anledning föras på cykelbanor och än värre på GC-banor mitt bland barnvagnar, småbarn och pensionärer. 

Mopeder borde regleras hårdare. Det är vansinne att tillåta vissa mopeder men inte andra på gångbanor och cykelinfrastruktur. Det är otydligt och dessutom otrevligt och otryggt. Jag intygar att känslan av en brötig vrålande moped bakom sig är otroligt obehagligt. I min värld finns det två typer av tvåhjuliga fordon: de med motor som primär drivning och de med muskelkraft som primär drivning. Den första typen heter motorcykel och har inte på cykelbanorna att göra, utan hör hemma i ordinarie körfält. 

Ännu mera självklart är att reglera utsläpp och buller. Det handlar om människors närmiljö. Mopeder må vara små, lätta och bränslesnåla, men de är också högljudda och smutsiga. En moped släpper ut mer giftiga gaser än en bil, betydligt mer. Att få mopeder rena och tysta är inte raketforskning. Det går att göra med befintlig teknologi som används i bilar. Det enda som krävs är att samhället kräver det. Vinnaren är ju inte den enskilda mopedisten, som får mindre ljudresurser att leka med och kanske ett dyrare inköpspris. Vinnaren är samhället och därför kommer inte förbättraingar ske av sig självt. Reglering måste till.

När man ändå är igång kan man avföra klassen "moped". Som jag skrev ovan så finns två typer av tvåhjuliga fordon: de som drivs primärt av motor och de som inte drivs primärt av motor. Mopeder tillhör den förstnämnda klassen. Det är en cykel som drivs av en motor, en motorcykel. Fördelen med att avföra klassen "moped" är att det sedan inte blir någon tvekan om vad det är för ett fordon: ett motorfordon som inte har i cykelbanor och gångbanor att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0