Ett inbjudande evangemangstråk del 1

Något som har förbryllat mig sen jag flyttade till Göteborg är det så kallade "Evangemangsstråket". Det förbryllar mig därför att det är allt annat än ett sammanhängande stråk, och allt annat än promenadvänligt. Jag är inte helt säker på sträckningen, vad som räknas dit, men i princip bör man kunna säga att stråket börjar vid Liseberg och går norrut hela vägen till Nya Ullevi. Kanske svänger det också väster ut till Gamla Ullevi. Totalt är stråket cirka en dryg kilometer långt. Det finns två alternativ om man avser promenera stråket. Antingen går man längs mölndalsån eller så går man längs Skånegatan.

Skånegatan innebär stora partier att gå längs med en fyrfilig bullrig och dominerande motorled. På sidorna finns mest slutna fasader. Men alternativet att gå längs Mölndalsån är inte heller inbjudande. Det är nämligen ingenting annat än en kontinuerlig 1 km lång baksida med lite träd. Alltså möts besökare till de många eventen i områden av enskilda event-öar som inte kopplar till omgivningen. Resultatet blir att besökare istället för att bli intresserade av vad det finns att upptäcka runt omkring helst tar bilen tillbaka till hotellet.

Värst av alla är väl Mässan, där miljontals årliga besökare enbart rör sig inom komplexet istället för att sugas in i staden omkring. Vilken bild tar de med sig hem av Göteborg? Antagligen bilden av ännu ett anonymt mässkomplex med hotell. Är det den bilden vi vill att de ska ha med sig när de funderar på vad de ska göra på sin semester? Tänk om de istället bar bilden av ett spännande stads- och kulturliv, charmiga promenadstråk och mysiga serveringar. Jag tror den bilden är möjlig att servera, men då krävs att den där staden finns runt om evangemangsstråket, in på knuten till Mässan.

Dessutom finns en massa mark längs Mölndalsån som ser förfärlig ut och som inte exploateras på ett effektivt sätt.  Det ser ut som en baksida, hela vägen, som jag skrev ovan. Där kan man bygga hus, förtäta, och därmed göra plats för ett antal hundra nya Göteborgare eller välkomna människor som idag bor bilberoende till city och därmed minska trängseln på vägarna något.

Stråket är ganska långt och efter att jag skissat klart insåg jag att det skulle bli för omfattande att ta i en bloggpost. Därför kommer planen att redogöras för i två poster. En kommer innefatta området nära mässan, södra delen av stråket. Den andra posten kommer behandla norra delen av stråket. Jag valde att skissa på ett stråk längs ån, då jag tror det läget är absolut mest gynsamt för att skapa ett mysigt promenadstråk som kan suga in mässbesökare, och för all del föräldrar som vill ta en kvällspromenad efter en intensiv dag på Liseberg.

Den stora utmaningen jag ser för den här delen av stråket är att fånga upp alla människor som faktiskt rör sig nära stråkets början. Därför måste det skapas en attraktiv "entré". Idag upplever jag att den är skymd. Saken blir inte bättre av att både Fokus och Mässan vänder ryggen åt stråket. Upplevelsen är bakgata, som så ofta blir. Framsidan vätter i regel mot någon stor bilväg eftersom man lever kvar i ett bilcentriskt paradigm där kunderna alltid är bilburna. I verkligheten är det långt ifrån hela sanningen. 

Några features:

  • Mässan och Fokus öppnas upp med hjälp av extroverta verksamheter som vätter ut mot ån. Stenpir anläggs på västra sidan (det finns redan på östra sidan) och ett trevligt litet torg skapas på västsidan med sittplatser och uteservering. Torget öppnar sig ordentligt mot Liseberg som syns i skissen.
  • För att bygga en urban känsla när man fortsätter norrut krävs att baksida blir framsida. Därför anläggs nya byggnader. Dels en länga bostäder med extroverta verksamheter i botten ca 3-5 våningar längs Valhallabadet och dels en lokal i enplan avsedd för extrovert verksamhet. Matställe, Café och utställningslokal för lokal kultur är tankar som kommer till mig som möjligheter.
  • Stenpiren fortsätter vilket ger en öppnare och mer stadsmässig känsla. Shared space ersätter parallell bilväg och cykelväg á la förortsmodell som finns i norr. Plats ges också till uteserveringar, offentliga sittplatser, handikappsparkering och cykelparkering.
  • På östra sidan om ån får Brew House, en kulturinkubator, en ny entré genom ett nytt infill samt spännande nattklubb som nischar sig lite åt att lyfta fram den lokala kulturen i samarbete med Brew House. Denna infill lyfter platsen och eliminerar parkerings-känslan. Infarter till området sker istället i norr där det finns två möjliga platser att lokalisera infart på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0