Exploatera Heden

Det finns många märkliga platser i Göteborg, och en av de platserna heter Heden. Platsen är idag en kombination av korpfotboll, eventområde, busscentral och parkeringsplats. Platsen ligger precis mitt i centrum och bildar ett stort hål i staden, en diskontinuitet, en barriär. Brett som 3-4 kvarter, om man vill ryms där inte mindre än 10 fullstora fotbollsplaner. Detta är mycket central mark, ett mycket attraktivt läge. Dagens bebyggelse är i huvudsak ett stort låghus som tjänar som hotell i ena hörnet samt en busscentral i det andra. I övrigt är det platt mark, vilket naturligtvis är helt orimligt mitt i centrum! Jag vet att man gör om just nu, men det ser bara ut att vara ett dyrt sätt att flytta respektive element som finns idag några meter till nya platser. Det duger helt enkelt inte! Gör om och gör rätt, helt enkelt. 

Det finns de som anser att det är viktigt och bra med den fotbollsverksamhet som är där. Jag känner inte till omfattningen, men när jag cyklar förbi ibland så springer det runt folk och jagar bollar så visst används den. Och det är ju på något sätt bra att det finns möjlighet till motion och rekreation för allmänheten. Men jag ifrågasätter skarpt rimligheten i att hindra hundratals bostäder och en mer sammanhängande promenadstad ska hindras av fullstora fotbollsplaner strösslade över 40 000 kvadratmeter central stadsmark. Jag tycker att fotbollsplaner är helt orimligt mitt i stadskärnor, men om det är så viktigt så är det minst orimligt att bara behålla en fotbollsplan. Det borde räcka för att mätta behovet hos de som bor i närheten. Det finns också fotbollsplaner i andra delar av Göteborg som jag tycker kan tillgängliggöras för allmänhetens fotbollsträning. Varför kan inte våra centrala arenor användas till detta när de står tomma exempelvis? Man får ju sätta ett rimligt pris, men alternativet när arenorna står tomma är inga pengar alls, och jag tänker att några pengar är bättre än inga pengar.

Det finns kanske också de som fått för sig att Heden fyller någon funktion som park. Det gör den inte. Men det kan den såklart göra om Heden får bli en integrerad del i staden genom att delar av Heden exploateras och bebyggs med bostäder och lokaler. Men man får inte heller glömma bort att det inte är mer än 150 meter till Trädgårdsföreningens hjärta. Så det räcker nog med en liten allmän park, kanske i andra änden?

Det finns en massa parkeringsplatser också. Och det är bara rent markslöseri. Jag tycker man kan plocka bort i stort sett varenda befintlig parkeringsplats. Det är inte en naturlag att det ska gå att parkera bilen överallt i city. Parkeringar behövs dock till de nya bostäderna. Jag föreslår källarparkeringar ca 0,5 parkeringar per lägenhet med tanke på det kollektivtrafiks- och citynära läget. För besökare kan det räcka med vanliga fickparkeringar i gatuplanet.

Och då har vi slutligen vansinniga mängder mark som går att bygga kvartersstad på. Det blev en lång inledning för att bemöta potentiella invändningar. Nu är det äntligen dags för det roliga, att komma på hur man ska bygga.

Skiss till översiktlig plan för Heden
Jag kom fram till att det nog blir enklare att rita en bild än att i text förklara så här är mitt förslag lite snabbt skissat i paint.

Några features som jag vill lyfta ut särskilt är:

  • Vasagatan förlängs inklusive spårvagnsspår och ansluter slutligen till skånegatan. Jag tänker mig en stadsboulevard som bygger vidare på hur vasagatan ser ut i övrigt hela vägen (fast med en cykelbana med jämn beläggning då). En spårvagnshållplats anläggs någonstans på mitten. Detta spår försörjer dels den nya stadsdelen och blir dels en möjlighet att komma förbi brunnsparken.
  • I förslaget finns utrymme för en fotbollsplan och en park, båda av hög kvalitet för att främja rekreation och motion.
  • Bebyggelse blir främst i form av kvarter med innergård likt omgivande struktur. Avsteg från kvartersstruktur sker om det blir någon yta som är för liten för ett kvarter. Bygghöjd och stil anpassas på ett ungefär till omgivningen med utrymme för viss främst stilistisk variation.
  • Byggnaderna utformas med lokaler i botten och främst bostäder i övrigt. Några mindre kontor kanske kan medges, men ska i så fall inte vara mer än ett litet inslag i den totala bilden.
  • Innergårdarna används för att skapa ytterligare "privata" små "parker" och "gröna rum" för boende. Dessa parker bör inte vara nåbara för allmänheten utan vara en trygg plats där barn kan leka och gemenskap bland de boende uppstå.
  • Parkering dimensioneras medvetet ner. För boende och verksamheter skapas garage under mark. P-norm sätts till 0,5. Smågatorna används för att skapa fickparkeringar för besökande till fastigheterna samt kunder till handeln. Parkeringarna som försvinner och som idag används av arbetspendlare i området samt för event ersätts inte. Marken behövs till annat än att ställa upp plåtburkar och det finns redan flera parkeringar runt om i centrum.
  • Högkvalitativa säkra och väderskyddade cykelparkeringar skapas också för besökande enligt tumregeln en till två sammanhängande ytor motsvarande en fickparkering per bil per gata med fickparkeringar. För boende skapas säkra och väderskyddade parkeringsplatser inomhus, p-norm sätts till ca 1 cykel per lägenhetsrum.
  • Inte utritat på kartan, men cykelvägen längs Södra Vägen asfalteras självfallet hela vägen.
  • Inte heller utritat på kartan, men fasader och gator förses med offentlig konst. Gärna okonventionella metoder, exempel: Linjer på lågtrafikerade gator kan ritas med hjälp av kloka ord från kända Göteborgare.
  • Lite yta blir över mellan busscentralen och kvartersstaden. Denna yta kan självfallet bebyggas, eller användas till något annat. Skissen medger här valfrihet, men tanken är att marken ska användas till något.

Genom dessa förändringar, förbättringar, integreras Heden i stadsväven och det urbana hålet som är där idag sluts med sammanhängande stad. Bebyggelsen blir mycket innerstadsmässig och skapar goda förutsättningar för generering av folkliv, verksamheter och i förlängningen en attraktiv innerstadsmiljö. Stadsdelen är också ett tydligt kliv från den bilcentriska planering som förfulat och förstört Göteborg i över ett halvsekel, ett kliv mot en tätare, mera hållbar och mindre bilberoende stad. Med hjälp av lämplig blandning av hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter och studentlägenheter erhålls också en god social blandning. Allt i linje med de intentioner som finns för Göteborg stad som helhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0