Lugn början på trängselskatten

Göteborg har i och med årsskiftet infört trängselskatt. Det verkar ha gått lugnt till, sabotage eller skadegörelse har inte genomförts av upprörda Göteborgare. Bra att det finns respekt för de beslut som fattas av våra folkvalda. Om Göteborgarna inte avviker alltför mycket från Stockholmarna kommer motståndet mot trängselskatten snart vara ett minne blott dessutom. Jag tror många kommer uppskatta de direkta effekterna på framkomlighet och ännu fler de effekter som skapas av de projekt som skatten delfinansierar. 

Det är ännu för tidigt att säga om och hur mycket trafiken och trängseln påverkas av skatten, men tidningarna med GP i spetsen har försökt gräva fram personliga tragedier. Exempelvis berättar en barnmorska att hon överväger att byta arbetsplats för att komma undan trängselskatten. Jag tror att det är fler som tar sig den funderingen. Det finns de som menar att detta ytterligare kommer driva polariseringen mellan bilberoende människor och oss andra och driva på den perifiera etableringen ytterligare. Jag å min sida är övertygad om att så länge massbilismen växer okontrollerat så kommer polariseringen mellan bilister och andra att öka, och den polariseringen är redan idag tyvärr alltför stor.

Men det är inte bara biltrafiken som kommer att bli dyrare. Västtrafik höjer samtidigt priset på att resa med dem. Så det blir inte så stor skillnad i kostnadsökning för pendlare. Ganska märkligt, eftersom detta helt hotar underminera effekten av trängselskatten. Det motiveras med att kollektivtrafiken inte ska subventioneras i mindre utsträckning. Som om kommunalskatten inte subventionerade bilinfrastruktur än kraftigare... Eller är vägar gratis att bygga och underhålla? Någon som vet? Jag tycker att en höjning av priserna i kollektivtrafiken ger ett konstigt budskap till medborgarna: "Ta bilen". Jag är helt förbryllad!

Men jag är hur som helst vinnare, eftersom jag cyklar. Jag drabbas inte av några som helst ökade kostnader. Någon bloggare menade på att det var omöjligt att cykla i Göteborg. Jaså? Verkligen? Vad bra att jag fick veta det efter 2,5 år av cykelpendling från östra kommungränsen till centrum. Eller, det är inte mer omöjligt än man gör det. Du är föresten välkommen att hänga på och bli vinnare du med. Skaffa cykel, och "suit up!"


Kommentarer
Postat av: Håkan

Det är inte bara de ökade biljettpriserna som ger konstiga signaler.
Att åka bil genom en tull mellan Kungälv och Göteborg kostar mellan 8 och 18kr.
Att åka kollektivt över kommungränsen mellan Kungälv och Göteborg kostar 34kr (om man åker på enkelbiljett visserligen).

Svar: Bra poäng! En ytterligare märklig signal är att det kostar 400 kr att parkera fel, dvs låsa upp ca 25 m^2 yta så mycket som en hel dag, medan det kostar 1200 kr (det är 200 kr högre än högsta beloppet som är lagligt att ta ut för felparkering) att använda en ledig plats i kollektivtrafiken någon timma. Hur tänker man egentligen?
Johannes Westlund

2013-01-08 @ 14:54:55
Postat av: Mats O.

Lugn början ?
Läste just att dom första hoten har kommit nu. En snubbe som är aktiv inom facebookgruppen "Ja till trängselskatt" har blivit uppsökt av en grupp män på sin arbetsplats. Han driver ett eget företag, affär av nåt slag, och har där blivit hotad.
Männen som uppsökte honom hotade med att om han inte slutade propagera för Ja till trängselskatt skulle man skära sönder däcken på hans cykel och förstöra den.
Tidigare har vi i GP kunnat läsa om hotmail som skickats till Kia Andreasson och Anneli Hultén.

Svar: Trängselskattestationerna verkar ha fått det lugnt, det var så jag menade. Självklart oacceptabelt med det agerande du beskriver. Det är inte värdigt en demokrati! Jag hoppas terroristerna, för det är så jag ser på deras brott, hittas och åtalas.
Johannes Westlund

2013-01-13 @ 16:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0