Världens smidigaste trafikslag

Allt annat lika vinner cykeln över bilen varje gång när det gäller grenen att ta sig fram smidigt i en stad eller ett samhälle. Jag befinner mig i exil från Göteborg sen Jul hos mina föräldrar i ett samhälle på östgötska landsbygden. Här finns nog säkert 5 dedikerade cykelbanor. Alltså får man cykla på gatorna, som ju annars är reserverade för biltrafik av något obegripligt skäl. Och vad det går undan! På hyfsat välunderhållna, plogade och breda gator. Att det i stort sett bara är jag som cyklar på det här stället är något som övergår mitt förstånd. Jag hinner i stort sett cykla till affären, handla och komma tillbaka innan någon granne manövrerat sin bil till en parkeringsplats. Om bilen hade behövt skrapas hade jag varit hemma innan grannen åkt. Vi har väl medellångt till ICA, dvs 600 meter.

Samma sak i storstäder. Till och med efter den styvmoderliga behandling som trafikslaget cykel fått under senare delen av 1900-talet så är cykeln konkurrenskraftig. Det går fortare att cykla än att ta bilen i Stockholm exempelvis. Det är ju fantastiskt! Ett trafikslag som går fort, är hälsosamt och som inte skitar ner. Lösningen på alla världens traifkproblem är här! Så vad gör då samhället för att tillvarata detta fantastiska? 

1. De placerar ut strategiska hinder på cykelbanan!
Det rör sig bland annat om om vägbommar, betongsuggor och stolpar. Krister Isaksson, cykelexpert, har bloggat om det otaliga gånger. Dessa hinder är en stor trafikfara, och detta finns det nu också forskning på. Skälet till att de finns sägs vara att hindra olovlig bilkörning. Det är bara det att det är rena rama hittepå-problemet. Många av suggorna plockas bort på vintern för att inte hindra snöröjningen. Och förvandlas cykelvägarna till bil-leder? Nej, det gör de inte. Hindren placeras ut för att göra det svårare att cykla så att fler inordnar sig i leden och blir "riktiga" trafikanter som kör bil. 

2. De lägger skulden på cyklister som blivit överkörda i trafiken
Skrämmande, men inte mindre sant för det. 

- Orsaken är ofta att föraren inte sett cyklisten, att denna har kommit fort eller det har blivit ett missförstånd om vem som har företräde. Till skillnad från personbilar förekommer olyckor med lätta lastbilar ibland på gång- och cykelbanor på grund av tillfälligt lastnings- och lossningsarbete. Detta kan ofta ge överraskande situationer som uppstår då cyklisten inte förväntar sig hinder på vägen.

Cyklister kommer infarandes i dödsföraktande hastigheter i korsningarna. Jo tjena. I verkligheten så är det snarare så att fordonen med motor står för hastigheterna... Läs statistik och fakta! De flesta cyklister som dödats av högersvängande lastbilar var i korsningen FÖRE lastbilen och stod STILLA. De flesta som dödats har varit kvinnor på utpräglade damcyklar. Den trafikantgruppen kännetecknas av försiktighet och laglydighet snarare än fortkörning. Hur man nu kör fort på en utpräglad damcykel. Hört talas om luftmotstånd? Det blir ganska mycket sånt när man sitter upp så rakt som man gör på damcykel.

Och för övrigt så får inget tillfälligt lastnings- eller lossningsarbete förekomma på cykelbanan. Lätta lastbilar får inte vara på cykelbanan! Jag vill också särskilt påpeka att i innerstadsmiljö på cykelbanor längs stadsgator, där det finns butiker att lasta och lossa vid, där finns inga betongsuggor eller hinder för trafik att ta sig in. Det är i regel cykelbanor som går för sig själva i kringelikrokar med taskig asfalt som skyddas från inbillad bilanstormning. Inte där de bevisligen hade behövts.

3. De använder språket för att misstänkliggöra, kränka och sprida hat mot cyklister
Nya ord 2012, Språkrådet. Scrolla ner till "Memil". Enough said.

Men än är inte listan komplett. Jag utmanar er alla att fylla på listan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0