Yttrande över parkeringsdäck vid Karl Johansgatan

Här följer ett stycke verkligt praktisk stadsplanering. YIMBY Göteborg lämnade i tisdags in ett yttrande över en detaljplan som tagits fram för att kunna bygga om en parkeringsanläggning. Jag var mycket involverad i processen som resulterade i flera goda förslag till förbättringar. Jag återger här yttrandet i sin helhet, men jag rekommenderar att läsare kikar in på Yimby Göteborgs hemsida.

Yttrande över parkeringsdäck vid Karl Johansgatan
Yimby Göteborg tycker planen i stora drag är bra. Vi är positiva till att planen yteffektivt koncentrerar bilparkering till en plats som till stor del anses otjänlig för andra ändamål, samtidigt som den möjliggör utökad handel mot Karl Johansgatan samt indirekt fler bostäder på annan plats. Vi ser dock att det är möjligt att förbättra förslaget ytterligare.

Entréplanet
Vi är mycket positiva till att planen har intentionen att möjliggöra handels- och kontorslokaler mot Karl Johansgatan. Verksamheter ut mot gatan skapar en mer urban och tryggare gatumiljö. Det mervärde verksamheter i gatuplanet tillför tycker vi är så stort och viktigt att vi vill gå ännu längre. Vi tycker att detaljplanen inte bara ska medge utan också ställa krav på handelslokaler längs hela Karl Johansgatan.

Cykelparkering
Eftersom fastigheten är tänkt att ha handel och kanske kontor så riktar den sig till en större grupp än bilister. En utmärkt spårvagnshållplats finns redan i direkt närhet till planområdet. Det enda som saknas är goda anläggningar för de som önskar ta cykel. Som framgår av planen ligger fastigheten längs en stomcykelbana vilket ytterligare understryker vikten att säkerställa att cyklister välkomnas till fastigheten. Vi anser att planen bör ställa krav på att väderskyddad och stöldsäker cykelparkering avsedd för minst 20 cyklar ska anläggas i direkt närhet till handeln mot Karl Johansgatan.

Kontorslokaler
Vi ser att området kan berikas med kontorslokaler placerade ovanpå handelslokalerna. Därmed får fastigheten en bättre blandning av funktioner, ökat underlag för handel och mer liv och rörelse. Som kompensation kan byggnaden utökas med en halv våning parkering placerad närmast leden vilket bör förbättra bullersituationen på Karl Johansgatan ytterligare.

Byggnadens stil
Vi anser att det är viktigt att i planen säkerställa att området får en attraktiv urban karaktär. Till skillnad från kommunen gör vi bedömningen att ett 120 meter långt och minst 4 våningar högt hus har en stor inverkan på vilken karaktär gatan får. Om ekonomin tillåts vara den enda faktorn som styr utformningen riskerar byggnaden att helt förstöra områdets karaktär, medan genomtänkta krav i detaljplanen säkerställer att områdets karaktär förbättras. Vi föreslår att den långa fasaden delas upp och varieras inom en given ram, som hämtar inspiration i närmiljön.

Koppling till Klippan
I planen beskrivs gångtunneln till Klippan som trång och otrygg. Därför måste denna ägnas uppmärksamhet, som mycket riktigt konstateras. Vi tror dock inte på att låsa sig till en betongtunnel. Trånga betongtunnlar under motorleder är mycket svåra eller omöjliga att designa så att människor uppskattar dem. Därför föreslår vi att en inglasad gångbro anläggas över motorleden. En glasbro är ljusare, mer transparent och upplevs totalt sett både som trevligare och tryggare. Detta tror vi är en mycket bättre och trevligare lösning för att överbrygga motorleden.

Avslutning
Till sist vill vi också beklaga att den närliggande leden kraftigt försvårar, om inte omöjliggör, skapande av urbana och tillgängliga stadsmiljöer för alla människor runt omkring sig. Exempelvis genom att lokaler inte kan läggas mot leden och att bostäder är omöjligt på planområdet. Men vi är övertygade om att planen med våra modifikationer ändå gör det bästa av den svåra situationen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0