En sista dödsrossling från det gamla andra lång?

"Andra lång är inte vad det en gång varit". Så sägs det ofta. Jag var knappt född när andra lång var vad det nu kan ha varit, så jag vet inte själv. Jag var hur som helst där idag. Koncentrationen av hippies ännu märkbar, men barer som Glenn talar ett annat språk. Men de har faktiskt en av stadens få kantstensparkeringar för cyklar:

Och den användes dessutom! Den var nästan full. Trevligt. Överlag så cyklades det ganska mycket i Göteborg denna vackra sommarmåndag. Hoppas fler inser att man kan fortsätta året runt!

Jag går några meter bort och hamnar plötsligt mitt i en filminspelning. Och vilken filminspelning sen. Jag gissar att det i stort sett bara skulle kunna hända på andra lång:

Ja... som sagt, avgör själva, men kanske hamnade jag mitt i andra långs sista dödsrossling?

Hur som helst så kan jag inte riktigt ta av mina byggpolitiska glasögon. Vilket utmärkt läge att få till en infill, eller bygga på befintlig fastighet några våningar för bostäder. På tredje lång har det faktiskt äntligen börjat hända något intressant:

Här har man renoverat, och kanske är det nya boende som flyttar in? Men man kunde väl haft den goda smaken att öka på några våningar? Det finns i och för sig några nedgånga meter kvar som följs av några meter mur. Perfekt för nya infills!

Faktum är att det lite varstans längs långgatorna finns möjligheter att bygga på en våning eller fler. Om viljan finns. Man kan ju fråga sig varför man ska bygga mer i Göteborgs tätaste områden. Mitt svar är att det är bättre att bygga på det som funkar så länge det går. Men naturligtvis behövs det byggas på andra platser också. Det finns inget motsatsförhållande. 

Andra lång och området däromkring må inte vara vad det en gång var. Det gamla andra lång må ha gått i graven. Å andra sidan föds något nytt. Om man får tro det urbana löftet.


Kommentarer
Postat av: AV

Nä, det är väl knappast de sunkiga horkvarter som ryktet säger. Passa på att slinka in förbi Rover. Är ett av stans bästa vattenhål för ölälskare jämte Ölrepubliken. Hellre lite men naggande gott.

2013-07-29 @ 22:59:22
Postat av: Daniel

"Man kan ju fråga sig varför man ska bygga mer i Göteborgs tätaste områden. Mitt svar är att det är bättre att bygga på det som funkar så länge det går"

- ett annat svar är att det innebär att vinsten ökar, något som tyvärr styr för mycket i den här staden. Förtätningstrycket är någon annanstans än förtätningsbehovet, tyvärr.

2013-07-30 @ 12:01:32
URL: http://thismustbegbg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0