Trafikverket, använd EU-miljarden till cykelinvesteringar!
EU har beslutat att ge stöd i miljardklassen till infrastruktur i Sverige. Bland organisationerna som får del av detta finns Trafikverket, som får cirka 1,1 miljard för att genomföra projekt. Då dessa projekt redan är finansierade sen tidigare skapas alltså ett investeringsutrymme motsvarande EUs stöd. Det gäller nu att använda detta extra utrymme och satsa klokt.
Det finns alltid många projekt som är angelägna men som fått lägre prioritet av bland annat ekonomiska skäl. För alla trafikslag finns det svaga och eftersatta länkar. Det finns dock ett trafikslag som står ut mer än andra, och det är cykeln. Trots att riksdagen gång på gång tjatat på dåvarande Vägverket som nu uppgått i Trafikverket att verka för goda förutsättningar för cykling har myndigheten valt att inte följa sitt uppdrag när det gäller trafikslaget cykel.
I Stockholms län är till exempel enbart 1 procent av hela det regionala cykelnätet av lägsta godtagbara standard eller bättre. Det är alltså 99 procent som är uruselt. Det är till och med så att många länkar saknas! Ett annat exempel är att Öland numera bara går att nå med bil eller båt. Trafikverket har där valt att bygga bort möjligehten att cykla eller gå.
I sjävla verket har Trafikverket byggt bort förutsättningarna för cykling genom att konvertera landsvägar till så kallade 2+1-vägar och 2+2-vägar över hela landet ofta utan att skapa alternativ för cyklister. En genomgång Trafikverket själva genomfört visar att endast längs 2 procent av dessa konverterade vägar har skapats ett alternativ för cyklar av fullgod standard. Längs dessa sträckor är samtidigt potentialen för cykling 55 procent.
Med andra ord är det en kraftig underdrift att kalla läget kritiskt. Nivån "kritiskt" har passerats sen länge. Det finns inget annat trafikslag som behandlas så styvmoderligt av Trafikverket, inget annat trafikslag som är så eftersatt och i akut behov av investeringar. Samtidigt handlar det om infrastruktur som är billig. Små pengar kan göra stor skillnad för trafikslaget cykel. 1,1 miljard skulle investerat i motorväg eller järnväg inte räcka särskilt långt. 1,1 miljard investerat i cykelinfrastruktur kan däremot kraftigt förbättra situationen för cyklister i hela landet. Dessutom är samhällsnyttan stor. Försiktiga estimeringar visar på en samhällsekonomisk vinst på uppemot 20 kronor. Jag betvivlar att någon annan infrastruktursatsning har större samhällsnytta än satsning på cykling.
Att investera i cykling är välmotiverat och välbehövligt. Lägg pengarna där de gör störst skillnad. Bygg för framtiden och satsa på cykel!