Att försöka handla med cykel

Vårt samhälle är inte designat för människor som försöker klara av sin vardag utan bil. Idag tänkte jag ta upp ett av de mest slående exempel som finns. Nämligen att försöka handla sina dagligvaror med cykel. Alla behöver mat på bordet, alla behöver kunna ta sig till en mataffär. Alltså borde varje mataffär vara tillgänglig för alla människor, oberoende hur man väljer att ta sig dit. Det borde ställas krav på det i regelverk, det borde stå inskrivet i lagen. Men tyvärr är det inte så. Låt mig visa några bilder:

Välkommen till ICA Munkebäck

Jag har här markerat cykelbanorna. Dessa är cyklisten enligt lag skyldig att hålla sig på. ICA Munkebäck ligger precis till vänster om Munkebäcksgatan, den leden som går nerifrån och upp till en rondell mitt i bilden. Notera hur cykelbanan noga och utstuderat går FÖRBI affären. Det finns ingen cykelbana som går till affären, ingen infart för cyklar. Cykelbanan går hela tiden på utsidan av bilvägen, som blir en svårkorsad barriär eftersom det saknas överfart till parkeringsplatsen. Det går alltså inte utan att anamma ett kreativt förhållningssätt till trafikregler att alls ta sig in på parkeringsplatsen. Väl inne på parkeringsplatsen känner man sig rätt bortkommen bland alla bilar, man känner sig inte riktigt välkommen. Men å andra sidan är cykelparkeringen precis jämte dörren, vilket är positivt.

Välkommen till Torpavallens handelsplats, Munkebäck

Här är samma sak. Cykelbanan löper FÖRBI området på fel sida om bilvägen. Fast här är det nästan ännu löjligare. Här finns nämligen flera övergångsställen för fotgängare. Men inga överfarter för cyklister. Dessutom är cykelparkeringarna på området uruselt planerade. Hur det är tänkt att man ska ta sig till cykelparkeringarna är dock en gåta. Föreställ er det omvända, att biltrafiken leddes utanför cykelbanan. Är det tänkbart att det hade saknats en infart för biltrafiken som korsade cykelbanan? Jag tror knappast det.

Välkommen till ICA Focus

 Här så ser det ju ganska lovande ut. Cykelvägen är ändå på "rätt" sida om den stora vägen. Men går det att ta sig in till cykelparkeringarna (som ligger precis vid entrén, dessutom under tak!)? Nej, det går inte. För de vägarna som leder in från GC-banan är rena gångbanor. Där får man inte cykla. Igen så leds de laglydiga cyklisterna till evig svält med utstuderad precision. Så nära, men ändå så långt borta.

Summering
Det framgår tydligt hur samhället inte är byggt för en cyklande befolkning. Det är inte ens säkert att det går att ta sig till affärer! Till och med matvarubutiker är ofta otillgängliga. Hur kunde det bli så här?

Det otippade undantaget, välkommen till Allum i Partille

 Jag ville avsluta med ett mycket anmärkningsvärt undanag, nämligen Allum och dess ICA-Maxi. Det är anmärkningsvärt därför att Allum är en köpgalleria som riktar sig till främst bilburna kunder, fullt jämförbart med Jönköpings A6 eller Stockholms Kungens kurva. Externhandel som formats av och för bilsamhället. Många områden med köplador av den här typen saknar helt cykelparkeringar.

Men inte Allum. Mot alla odds är det här cykeltillgängligheten är god. Här ser vi att det faktiskt finns naturliga vägar in på området fram till cykelparkeringarna. Det finns cykelparkeringar under tak, det finns cykelparkeringar nära entrén. Mer kan man inte begära. Detta kan tjäna som ett handboksexempel för hur man gör matvaruhus och handelsgallerior tillgängliga för cyklister. Det är egentligen inte alls svårt, och knappast dyrt heller. Det enskilt viktigaste är en överfart, och det är i praktiken bara färg på vägen och små asfaltsramper. Så enkelt, men ändå så ovanligt...


Kommentarer
Postat av: Gbgcyklaren

Ytterligaren en viktig sak som du tar upp.

Jag var förbi Hornbach på Backaplan i somras med cykeln. Det var relativt enkelt att komma in på bilparkeringsområdet (Backaplan är annars inte särskilt cykelvänligt med stora barriärer, snabba bilar, vissa trånga gc-banor, otydliga cykelbanedragningar m.m.). Men jag kunde inte hitta en enda cykelparkering. Jag frågande en Hornbach-anställd vid entrén var de hade cykelparkeringar någonstans men hon visste inte, så jag låste istället fast cykeln i kedjan som höll fast deras reklambanderoll precis intill entrén. Senare kikade jag på en karta över området och uppskattade det till 300 bil-P-platser, men inte en enda cykelparkering. De kanske fanns någonstans, men jag kunde inte hitta dem och personalen visste inte var eller ens om de fanns.

Svar: Det är inte alls ovanligt att det är just precis så. Har själv noterat att Backaplan helt verkar sakna cykelparkering. Ibland ser man någon stackars ensam cykel som ett svart får någonstans i närheten av entréerna till köpladorna. Och detta är ändå en central handelsplats ett stenkast från innerstaden. Att det inte finns cykeltillgänglighet är anmärkningsvärt. Man undrar ju om det inte är frågan om att säkerställa volvos order-inströmning...
Johannes Westlund

Postat av: Erik

Kul att du uppmärksammar detta! Jag handlar ofta på Ica Munkebäck och störs verkligen av denna totala avsaknaden av cykelperspektiv vid planeringen.

Svar: Jag handlar också rätt frekvent just på ICA-Munkebäck. Bra öppettider och lagom halvvägs hem. Irritationen över det var mycket den utlösande faktorn för att skriva det här inlägget. Jag tycker det är anmärkningsvärt att inte större krav ställs från politiskt håll att alla ska kunna ta sig till våra mataffärer.
Johannes Westlund

2013-03-11 @ 16:27:49
Postat av: Sofia

Jag handlar ofta på ICA-munkebäck och hade inte direkt reflekterat över bristen på inkörningsväg för cyklister förrän jag läste detta. Det stämmer ju verkligen att det inte alls planerats för cyklisterna. Jag tycker också att antalet cykelparkeringar är i minsta laget, och att de är placerade på lutande mark (så är det väl?) gör det svårt att lasta cykeln tungt utan att den välter.

Svar: Det värsta med strukturer är ju att man blir invand i dem. Det uppfattas som naturligt att bilvägen går överallt men cykelvägen inte. Vilket trafikslag som fungerar bäst är inte ett resultat av någon naturlag utan det handlar ju om hur man planerar (och sköter) infrastrukturen. Bilåkande hade inte varit alls lika attraktivt om bilvägen varit lika illa planerad som cykelbanor. Problemet är att många uppfattar nuläget som ett naturligt tillstånd, vilket leder till en hel del otroligt felaktiga slutsatser och åtgärder.
Jag har också minnet att det är sluttande mark, inte så farligt dock. Det finns dock cykelparkering på plan mark nedanför, även om den ser ut att *tillhöra* den andra fastigheten intill. Det är ju inte många meter extra, om cykelparkeringen framför dörren istället planerats på planmark hade den hamnat där, man kommer inte närmre och är på plan mark. Jag packar aldrig cykeln så tungt, så jag har aldrig uppfattat det som ett problem. Gött att alla vi som cyklar ser olika saker och därmed hittar fler problem! Vad jag däremot tycker är lite b är att det saknas tak över parkeringen framför dörren. Och jag håller med om att den är lite snålt tilltagen. Det har dock aldrig varit platsbrist vad jag kan påminna mig om.
Johannes Westlund

2013-03-18 @ 19:20:28
Postat av: Trafikistan

Mycket bra spaning! Jag har börjat skissa på ett remissvar till Göteborgs trafikstrategi 2035. Vi vanliga medborgare är ju faktiskt också inbjudna att lämna remissutlåtanden! I så fall tar jag gärna med detta och hänvisar till din sida. Det du visar står i oerhört bjärt kontrast till strategins idéer om blandstadscentra med korta avstånd där man i första hand gör sina vardagsärenden till fots eller med cykel. Planerarna har verkligen en resa att göra, inte bara med den fysiska staden utan även mentalt, vilket din spaning tydliggör.

Apropå ICA Focus: Jag skrev till Trafikkontoret om detta för jättelänge sedan, typ 1990-talet. Då satte de upp gc-skyltar på den avsides belägna banan utefter kanalen. Det naturliga vore annars att låta folk cykla på gången som leder rätt på entrén. Men en kort tid senare togs skylten vid Örgrytevägen bort igen. Alltsedan dess är det bara de som ska lämna Focus som kan se att man får cykla där, och det gör nästan ingen. Nu är banan stängd pga kanalförstärkningar.

Svar: Använd gärna det jag skriver om du tycker det är bra! Informationen är till för att användas. Det roligaste exemplet är ju Handelsplatsen på Torpavallen som är helt nybyggd. Hela vägen förbi, hela handelsplatsen, allt, är bara månader gammalt. Inte en enda cykelöverfart dit. Way to go, som du påpekar.
Jag håller för övrigt helt med om den lösning du föreslår för Focus. Jag brukade spontant cykla så förut. Numera cyklar jag runt och tar bilvägen in, vilket är den legala lösningen. Kan dock tänka mig att många tycker jag är helt uppåt väggarna på fel ställe och som sen tänker *jälva cyklister som ska ut i biltrafiken och jävlas när det finns cykelbanor*. Yes... Dubbelbestraffning så att säga.
Johannes Westlund

2013-05-12 @ 10:19:36
URL: http://trafikistan.se/
Postat av: Annica

Ett bra undantag är Ica Maxi på Grafiska vägen. Det kan vara lite svårt att komma tillbaka ut på cykelbanan - inte helt logiskt - men på det stora hela bra. Beror detta på att man har många studenter som handlar?

Svar: Jag är inte av den åsikten. Det finns som Mikael Bengtsson skriver ingen cykelbana dit, och att komma tillbaka ut på cykelbanan på andra sidan ån är inte det lättaste om man ska göra rätt. På det hela taget är det området oerhört fientligt mot allt som inte är motorfordon. Det är en gammal motorväg som sagt, och det märks väldigt tydligt.
Johannes Westlund

2013-05-17 @ 12:24:25
Postat av: Mikael Bengtsson

Känner igen problemet med att det är svårt att nå målet som cyklist.
Vid ICA Maxi på Mölndalsvägen finns det inga cykelbanor och går ganska smidigt att ta sig till cykelparkeringen (såvida man inte skall korsa Mölndalsvägen från Varbergsgatan eftersom det krävs en bil eller att man korsar övergångsstället mot rött för att man trigga signalen att ge grönt ljus). Men när man skall därifrån är det förbjuden att köra ut samma väg utan man måste man korsa hela parkeringen med risk för att bli påbackad. Ofta är det ganska mycket bilar och trängsel också samtidigt som hastigheterna på Grafiska vägen kan vara ganska höga. Ganska stor risk att bli påkörd av svängande bilister när man skall korsa Mölndalsvägen också om man inte vågar hålla ut i gatan (vilket givetvis också skapar irritation om man gör). Känns väldigt otryggt helt enkelt.

Svar: Jag har varit där några gånger. Inte direkt intuitivt, och grafiska vägen är utformad som en industriväg, vilket innebär att den inbjuder till höga hastigheter. Som du säger är vanligt. Riktigt tråkig utformning. Jag ritade en gång på ett förslag att bygga lägenheter över parkeringen (med parkeringshus mot järnvägen) och då bygga om bron så att cykellösningen blev bättre. Ett stort problem är Mölndalsvägen som är motorväg av äldre snitt som inte ändrats namnvärt sen den avlastades av nuvarande motorvägar. Det gör bil-korsningarna jättestora, och så finns ingen plats alls över för smidiga cykellösningar.
Johannes Westlund

2013-05-17 @ 12:40:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0